همشهری‌آنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از شهردار جدید پایتخت خواست از تخصص و توان مدیریتی زنان و جوانان استفاده کند.

فاطمه ذوالقدر

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتخاب شهردار جدید تهران ضمن آرزوی توفیق برای او، افزود: انتظار می‌رود که حضور ایشان در کسوت شهردار پایتخت کشور، با تغییرهای قابل توجهی در رویکردها و سیاست‌های مدیریت شهری همراه باشد.

او اظهار کرد: امیدواریم ضرورت به کارگیری نیروی جوان، پیش رو شهردار محترم هم قرار گیرد و از تخصص و توان مدیریتی جوانان و هم چنین زنان استفاده شود. فراموش نشود که تفاوت سبک مدیریت، بر ضرورت حضور افراد با توانمندی های مختلف در کنار یکدیگر، در ساختن تصمیمات خرد و کلان، جهت اداره هرچه بهتر و سوق دادن جامعه به سوی توسعه یافتگی می‌افزاید.

ذوالقدر یادآور شد: از مهم‌ترین اقدام‌هایی که باید در اولویت شهردار منتخب تهران قرار گیرد، استقرار نظام ارزیابی یکپارچه اثرهای زیست‌محیطی، ‌ اجتماعی و بهداشتی در شهرداری تهران برای پروژه‌های عمرانی است. به این ترتیب از بسیاری صدمات و خسارات احتمالی ناشی از اجرا پروژه‌های یادشده خواهد کاست و عقلانیت علمی را بر تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری حاکم خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعداد قابل توجهی از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، ادامه داد: بافت‌های‌ فرسوده به شدت در برابر زلزله ناپایدارند و کیفیت زندگی به مراتب نسبت به سایر بافت‌های شهری پایین‌تر است. اولویت‌ بهسازی و نوسازی این بافت‌ها با اهدافی مثل تامین بخشی از نیاز به مسکن جدید، رسیدگی و بهبود وضعیت زندگی ساکنان این بافت‌ها، که عمدتا از اقشار ضعیف اقتصادی هستند، تامین نیازهای خدماتی فعلی شهر از جمله فضاهای باز شهری، فضاهای ورزشی، تفریحی و فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده باید با نگاه اجتماعی و غیرانتفاعی زمینه‌ساز رونق اقتصادی باشد.

ذوالقدر تاکید کرد: زیرساخت‌های لحاظ شده برای محیط‌زیست، با شرایط حاکم، به خصوص با درنظرگرفتن کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر تناسبی ندارد و بسیاری از زمین‌های ذخیره شهری که قرار بوده به صورت طرح‌هایی برای کارهای ذخیره‌ای خدماتی، فضا شهری تبدیل شوند از بین رفته‌اند.

او در ادامه یادآور شد: سفرهای درون‌شهری هم که نسبت به قبل افزایش داشته است به تدبیر نیاز دارد. با وجود این افزایش، سهم سفرهای درون‌شهری از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی رشد متناسبی نداشته است. به این معنی که همچنان جمعیت قابل توجهی از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند. بنابراین جهت‌گیری مهم دیگر شهرداری باید در توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو، باشد و در مجموع، اقدام‌هایی درخصوص توسعه خدمات الکترونیک، نوسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی، سامان‌بخشی به نظام عرضه و خدمات شهری برای کاهش سفرهای شهری، ضروری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه مسائل اقتصادی و مالی، موضوع تامین اعتبار، نبود زیرساخت‌ مناسب و استاندارد شهری هنگام وقوع حوادث طبیعی چون زلزله و سیل، ترافیک و مدیریت پسماند و آلودگی آب و هوا و آلودگی صوتی را از چالش‌های شهردار تهران عنوان کرد و گفت: استحکام اقتصادی برای مقابله با چالش‌ها، سرمایه‌های فیزیکی شهر، اثربخشی نهادهای مدیریت شهری، داشتن شخصیت فرهنگی و اجتماعی برای شهر، میزان سرمایه انسانی، محیط‌زیست و مخاطرات طبیعی و داشتن جاذبه‌های جهانی از جمله شاخص های مهمی است که شهردار منتخب در جهت ارتقا جایگاه پایتخت باید به آنها توجه کند.

کد خبر 422613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    0 0
    با توجه به پرسنل مازاد در شهرداري تهران به تعداد بيش از چند هزار نفر بنا به گفته آقاي نجفي شهرداري قبلي ، چگونه ميتوان دوباره تعدادي افراد تحت عنوان كمك گرفتن از نيروهاي جوانان و بانوان استخدام كرد تا از كمك و فكر آنان استفاده كرد همين بازنشسته كردن مديران و شهرداران شهرهاي بزرگ كه تعدادشان به چند صد نفر هم نميرسد و از اين افراد بعدا بعنوان مشاور در دستگاهها استفاده خواهند گرد و بودجه اضافي نيز براي اين منظور بايد اختصاص داده شود چه توجيهي دارد كه خانم ذوالقدر براي بقاي خودشان در ميان مردم جامعه به تبليغ و بيان اينگونه حرفها متوسل ميشوند؟. شهرداري تهران نيروهاي مازاد و بدون پست سازماني زيادي دارد و اكنون شهرداري مشكل مالي هم دارد. بنابراين حرف زدن خيلي راحت است ولي در عمل مشكلات زيادي دارد