یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه موسیقی دستان این روزها در تهران حضور یافته‌ تا از یک سو با همایون شجریان کنسرت سنتی خود را سامان دهند

و از دیگر سو مقدمات اجرایی ارکسترال با محمدرضا شجریان و محمد رضا درویشی را فراهم سازد

به گزارش همشهری آنلاین خبر حضور گروه دستان و تمرین با همایون شجریان در محل شرکت دل آواز را پایگاه فرهنگ و آهنگ انتشار داده است و از دیگر سو حسین بهروزی نیا، بربط نواز گروه دستان هم درگفت وگو با خبرگزاری فارس از  چند قطعه ارکسترال از ساخته‌ها ی گروه دستان سخن گفته که محمد رضا درویشی آن را تنظیم کرده و قرار است  با خوانندگی محمد رضا شجریان در اروپا اجرا شود.

 به گزارش پایگاه خبری فرهنگ و آهنگ؛ گروه نوازندگان کمتر از دو هفته وقت دارند که با یکدیگر و هم با شجریان جوان هماهنگ شوند اما تجربه آنها به عنوان مهم‌ترین پشتوانه‌، نگرانی‌هاشان را از بین برده است.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست این نخستین تجربه همایون شجریان در هیئتی مستقل از پدر است. اگر چه به نظر می‌رسد که وی با محمد رضا درویشی  وگروه عبدالقادر مراغی هم تمریناتی را صورت داده‌اند که قطعات منسوب به مراغی را هم درایران و خارج از ایران اجرا کنند.

این اجرا و همچنین اجرای ارکسترال گروه دستان با شجریان حضور مجدد محمد رضا درویشی را در حیطه موسیقی صحنه ای هم نوید می دهد. درویشی که در چند سال گذشته عمده زمانش را به تحقیق در موسیقی نواحی ایران و گرد آوری وانتشار مجلدات چند گانه دائره  المعارف سازهای ایران صرف کرده است. از دو سال قبل به سمت پژوهش در موسیقی قدیم ایران کشیده شد که محصول آن باز خوانی و قرائت تازه ای از قطعات منسوب به عبدالقادر مراغی است.[طولانی ترین تصینف تاریخ موسیقی ایران را همایون شجریان خواند ]

از سوی دیگر حسین بهروزی نیا هم درباره پروژه تازه گروه دستان با شجریان بزرگ هم نکته‌های تازه ای را به خبرگزاری فارس گفته است.

وی با اشاره به تنظیم ارکسترال  این کار از سوی محمد رضا درویشی گفت: پروژه جدید گروه دستان اجرا با ارکستر سمفونیک‌های شهرهای مختلف دنیا است به طوری که قطعات ساخته شده توسط اعضای گروه دستان توسط «محمدرضا درویشی»تنظیم و گروه دستان آنها را با ارکستر سمفونیک ‌های شهرهای مختلف دنیا اجرا خواهد کرد.

وی افزود: اولین اجرای ما برای انجام این پروژه فروردین سال آینده با ارکستر سمفونیک شهر «لی‌یج» در بلژیک خواهد بود.

این نوازنده بربط  که پیش از این دوقطعه از ساخته هایش را با ارکستر سمفونیک بی بی سی اجرا کرده بودبا اشاره به همکاری «محمدرضا شجریان»در انجام این پروژه اظهار داشت:اجرای اخیر گروه دستان با ارکستر سمفونیک شهر«لی‌یج»به صورت سازی خواهد بود اما در کنسرتهای بعدی بنابر اعلام آمادگی استاد «شجریان»، ایشان به عنوان خواننده گروه دستان و ارکستر سمفونیک شهرهای مذبور را همراهی خواهد کرد.

این عضو گروه دستان در خصوص اینکه تا به حال چند ارکستر سمفونیک برای اجرای تلفیقی اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: تاکنون تنها اجرا در بلژیک قطعی شده اما بلافاصله با تنظیم و آماده شدن تمام قطعات،آنها را برای همه ارکستر سمفونیک‌ها می‌فرستیم و در صورت اعلام آمادگی ،با آنها وارد مذاکره می‌شویم.

وی درباره اجرا با ارکستر سمفونیک تهران گفت:اگر اینجا فضا برای اجرا و ارکستر سمفونیک تهران مهیا و مناسب باشد این کار را خواهیم کرد.

«بهروزی‌نیا»در خاتمه با اشاره به قطعات اجرایی در کنسرت بلژیک خاطر نشان کرد:در این اجرا قطعاتی از ساخته‌های من،«متبسم» و«فرج پوری» را اجرا خواهیم کرد.

گروه موسیقی دستان دو سال قبل با  ارکستر سمفونیک بی‌بی‌سی اجرایی مشترک را در لندن به صحنه برده بود.

کد خبر 42201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز