یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

مرتضی مجدفر: مدرسه‌های بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های کشور در روزهای اخیر، به‌سبب بارش برف، برودت هوا، لغزنده بودن معابر و نیز مشکلات ناشی از تأمین گاز مصرفی مدرسه‌ها به تعطیلی گراییده است و در این میان، به دلیل درگیر بودن دانش‌آموزان با امتحانات، بسیاری از آزمون‌های نوبت اول آنها نیز به تعویق افتاده است.

 اعلام تعطیلی مدارس، اگر به موقع و با در نظر گرفتن تمامی جوانب باشد، البته که رضایت دانش‌آموزان و اولیای آنها را در پی خواهد داشت؛ ولی باید توجه کرد که این اعلام تعطیلی باعث آشفتگی ذهنی، عصبانیت و سردرگمی اولیا و دانش‌آموزان نشود و متأسفانه، این مسئله‌ای بود که در تعطیلی اخیر مدرسه‌های تهران و شهرستان‌های تهران به درستی رعایت نشد.

ماجرا از این قرار است که آموزش و پرورش مدرسه‌های استان تهران تا اوایل دهه  70 توسط اداره کل آموزش و پرورش تهران مدیریت و سرپرستی می‌شد و تمامی مناطق شهر تهران و شهرستان‌های تابع استان تهران که دارای ادارات مستقل و نیز نمایندگی‌های آموزش و پرورش بودند، تحت مدیریت این اداره کل قرار داشتند و در همه مسائل، از جمله تعطیلی مدرسه‌ها از این اداره تبعیت می‌کردند.

در سال‌های آغازین دهه  70 با تصمیم وزارت آموزش و پرورش، این اداره کل به   2 اداره کل (که پس از چند سال با تصمیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به  «سازمان» ارتقاء یافتند) تبدیل شد و قرار بر این شدکه تمامی امور مربوط به فعالیت‌های آموزش و پرورش مناطق  1 تا   19 تهران توسط «سازمان آموزش و پرورش شهر تهران» و تمامی فعالیت‌های سایر شهرستان‌ها و مناطق استان تهران توسط «سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران» مدیریت و سازماندهی شود و این مسئله از آن سال‌ها تاکنون ادامه داشته است.

 اکنون مناطق  1 تا 19  تهران، منطقه جدید  22 (که هنوز زیر مجموعه آموزش و پرورش منطقه 5 محسوب می‌شود) و مناطق رودبار قصران و سیاهرود (که زیر مجموعه مناطق  1 و  8 تهران هستند) جزو سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به شمار می‌روند وسازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، مدیریت 27 منطقه و شهرستان از جمله شهرری، کرج، شهریار، ورامین، طالقان، قرچک، کهریزک، دماوند، فیروزکوه، ساوجبلاغ، نظرآباد، اسلامشهر و... را برعهده دارد.

در روزهای اخیر به دلایلی که در این یادداشت درصدد بررسی آن نیستیم، همواره سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در اعلام تعطیلی مدرسه‌ها پیش‌دستی کرد و خبر این سازمان با تیترهای مشابهی چون «فردا مدارس کلیه مقاطع تحصیلی مناطق استان تهران (و یا حتی مدارس مناطق  27‌گانه استان تهران) تعطیل است» بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و از صدا و سیما نیز خوانده شد و این دقیقاً زمان آغاز سردرگمی خانواده‌های ساکن در مناطق   19 گانه تهران بود.

 درواقع بسیاری از دانش‌آموزان و اولیای آنها، با تحلیل این که تهران هم  جزو یکی از این 27 منطقه است، تعطیلی مدرسه فرزند خود را قطعی تلقی کردند و این در حالی بود که دقایق و یا ساعاتی دیگر خبری منتشر و خوانده می‌شد که از تعطیلی مدرسه‌های تهران خبر می‌داد.

در تمامی روزهایی که خبرهای مربوط به اعلام تعطیلی مدرسه‌ها را پیگیری می‌کردیم، حتی به‌عنوان نمونه یک بار هم نشنیدیم  که یکی از مسئولان آموزش و پرورش این مسئله را به زبانی ساده برای مشتاقان اعلام تعطیلی مدارس توضیح دهند. به عبارت دیگر این تقسیم‌‌بندی  سازمانی ‌آنقدر برای مسئولان آموزش و پرورش عادی، تکراری و پیش‌پا افتاده تلقی می‌شد که به خود اجازه می‌‌دادند دانش‌آموزان و اولیای آنها، تعطیل و یا غیرتعطیل بودن مدرسه‌های خود را با حدس و گمان و یا با ترکیب اخبار روابط عمومی  2 سازمان حدس بزنند.

راستی به نظر شما ساکنان منطقه 21 شهرداری تهران، در مورد تعطیلی مدارس فرزندان خود باید به اطلاعیه‌های  کدام یک از سازمان‌های آموزش و پرورش تهران و یا شهرستان‌های استان تهران عمل کنند؟

کد خبر 42161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز