سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک فعال ضدفساد اوکراینی که حدود سه ماه پیش هنگام خروج از خانه با اسید سولفوریک مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته بود، از دنیا رفت.

کاترینا هندزیوک فعال ضد فساد اوکراین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، خانم كاترينا هندزيوك در شهر محل زندگي خود در بندر خرسون در كناره درياي سياه درباره فساد نيروهاي پليس و سياستمداران فعاليت مي‌كرد و اقدام‌هايش چندان به مذاق مقام‌هاي محلي خوش نيامده بود. افراد ناشناس اواخر ماه ژوييه هنگام خروج هندزيوك از خانه با اسيد به او حمله كردند و بيش از 30 درصد بدنش را سوزاندند.

با اين حال، هندزيوك از روي تخت بيمارستان همچنان عليه فساد رسمي فعاليت مي‌كرد و خواستار تشكيل پرونده براي بررسي گسترده حادثه حمله با اسيد به خودش بود. پزشكان در اين مدت بيش از 10 عمل جراحي روي او انجام دادند تا اينكه سرانجام صبح روز يكشنبه تسليم مرگ شد و از دنيا رفت. پترو پروشنكو، رئيس‌جمهوري اوكراين پيش‌تر شديدترين مجازات را براي حمله‌كنندگان درخواست كرده بود.

پليس پنج مظنون را در پرونده اسيدپاشي به هندزيوك بازداشت كرد و نام يكي از افسران پيشين پليس اوكراين به عنوان سركرده گروه در ميان آنها به چشم مي‌خورد. هر چند هنوز نتيجه تحقيقات پليس اعلام نشده و كسي مسئوليت حمله يا دادن دستور حمله را به عهده نگرفته است. اندكي پس از اعلام خبر مرگ، صدها نفر از هواداران هندزيوك در مركز شهر كيف گرد هم آمدند و از پليس خواستند هر چه زودتر قاتل او را معرفي كند.

اسيدپاشي به بانوي ضدفساد اوكراين در روزهاي پاياني ماه ژوييه امسال درست همزمان با مرگ يك فعال اجتماعي ديگر با شليك گلوله اتفاق افتاد. ويتالي اولشكو كه از سال‌ها پيش عليه فساد سازمان‌يافته دولتي در جنوب شرقي اوكراين فعاليت مي‌كرد، از چهره‌هاي سرشناس ضدفساد در شهر محل زندگي خود برديانسك بود. او همان روز اسيدپاشي با يك اسلحه شكاري از پشت مورد هدف قرار گرفت و كشته شد.

هندزيوك از فعالان سرشناس اجتماعي و عضو شوراي شهر خرسون بود. او در يكي از اقدام‌هايش آرتم آنتوشوك، افسر پليس محلي را متهم كرد كه حدود سه درصد از تمام داد و ستدها و قراردادهاي دولتي را به جيب مي‌زند. هندزيوك حدود يك ماه بعد از حادثه اسيدپاشي از روي تخت بيمارستان با رسانه‌ها گفتگو و اعلام كرده بود اين ماجرا را نوعي اقدام به قتل و ترور مي‌داند.

کد خبر 421109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha