مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی تلاش کردند با کمک یک برنامه رایانه‌ای، نشانه‌های افسردگی را در بیماران کاهش دهند.

افسردگی

به گزارش ایسنا و به نقل از یورک‌الرت، از آنجا که حدود 20 درصد بزرگسالان، از افسردگی رنج می‌برند، پزشکان هنوز برای اجرای برنامه‌هایی که نقش موثری در پیشگیری از افسردگی دارند، تلاش می‌کنند.

پژوهشگران "دانشگاه ایلینوی در شیکاگو" (UIC) سعی دارند با انجام دادن آزمایش‌های بالینی برای ارزیابی و مقایسه واسطه‌ها، این شکاف‌ها را در مراقبت‌های ابتدایی مربوط به بیماری‌های کودکان برطرف کنند. این پژوهش، اثرات مثبت یکی از برنامه‌های اینترنتی موسوم به "کچ‌ایت"(CATCH-IT) را بر پیشگیری از افسردگی در بزرگسالان بررسی می‌کند.

در یک آزمایش تصادفی، تاثیر برنامه کچ‌ایت مورد بررسی قرار گرفت. این برنامه، واحدهای یادگیری که به افسردگی اختصاص دارند و همچنین مصاحبه‌های انگیزشی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. این برنامه، نوعی درمان کنترل بیماری را نیز شامل می‌شود که آموزش سلامت عمومی را در بر دارد و از راه واحدهای یادگیری منتقل می‌شود.

در این آزمایش، بیش از 350 نفر که بین 13 تا 18 سال قرار داشتند و از نواحی شهری و روستایی انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان، یا سابقه افسردگی و یا نشانه‌های آن را داشتند. پژوهشگران، شرکت‌کنندگان را به مدت دو سال زیر نظر داشتند و اپیزود افسردگی را در آنان دنبال ‌کردند.

با وجود کاهش نشانه‌های افسردگی در همه شرکت‌کنندگان، پژوهشگران هیچ تفاوتی میان این گروه‌ها پیدا نکردند و تنها مورد استثنا، بزرگسالانی بودند که در معرض خطر بیشتری قرار داشتند و نشانه‌های افسردگی در آنها بیشتر بود. کار کردن با برنامه کچ‌ایت، مزایای بیشتری برای افراد این گروه داشت و خطر ابتلا به اپیزود افسردگی را تا 80 درصد در آنها کاهش داد.

دکتر "بنجامین وان وورهیز"(Benjamin Van Voorhees)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که کار با این برنامه‌های آنلاین می‌تواند برای نوجوانانی که نشانه‌های بدتری از افسردگی دارند، کارآمد باشد. فرضیه ما این بود که همین مزایا در مورد همه شرکت‌کنندگان صدق می‌کنند اما هنوز کاهش قابل‌توجهی را در آنها مشاهده نکرده‌ایم.

وی افزود: این نتایج، برای نخستین بار با کمک یک برنامه رایانه‌ای، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری برای پیشگیری از افسردگی ارائه می‌دهند و بیماران را براساس شدت نشانه‌ها بررسی می‌کنند.

این پژوهش جدید، در مجله "JAMA Network Open" به چاپ رسید.

کد خبر 420900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha