شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

حمیدرضا بوجاریان-خبرنگار: منطقه ۱۲ به دلیل فعالیت مراکز خرید و فروش لاستیک‌های نو و دست دوم با مشکل وجود لاستیک‌های مستعمل و رها کردن آن در خیابان روبه‌رو است.

لاستیک

 این وضع منظر شهری منطقه را نامناسب و به محیط‌زیست آسیب می‌رساند. اهالی از این وضع ناراضی‌اند و می‌گویند منظر شهری و محیط‌زیست محله‌شان به خطر افتاده است و هنگام بارش، لاستیک‌های رها شده باعث آبگرفتگی معابر می‌شوند. برای بررسی این مشکل گشتی در خیابان‌های امیرکبیر، ری و شوش که به بورس لاستیک‌فروشی در قلب تهران تبدیل شده، زده‌ایم و از مسئولان پرسیده‌ایم برای رفع این مشکل چه برنامه‌ای دارند.

کافی است به میدان امام خمینی(ره) بروید و فرمان ماشین را به سمت خیابان امیرکبیر بپیچانید تا با فروشگاه‌های رنگارنگ خرید و فروش لاستیک و تعمیرات آن در این خیابان و خیابان‌های مجاورش مانند ری و شوش روبه‌رو شوید. رانندگان بسیاری را می‌توان دید که به دلیل گرانی بی‌سابقه لاستیک، قدرت خرید لاستیک نو را از دست داده‌اند و دست به دامان تعمیرکارانی شده‌اند که شاید برای زمان بیشتری چرخ خودرویشان را بچرخانند. «علی مجابی» راننده‌ای است که برای تعمیر لاستیک پرایدش به تعمیرگاه لاستیکی در خیابان امیرکبیرآمده است: «لاستیک گران شده است.

اولویتم خرید لاستیک نو نیست. لاستیک ماشینم را به تعمیرکار داده‌ام. تعمیرکار می‌گوید حتی آج‌زنی هم درد آن را درمان نمی‌کند. دنبال لاستیک دست دوم هستم تا پول کمتری بپردازم.» تعمیرکار مسن که فروشگاهش مملو از لاستیک‌های نو و دست دوم است، لاستیک‌هایی را نشان علی می‌دهد تا نظر او را برای خرید جلب کند. در نهایت قیمت یکی از آنها توافق می‌شود و لاستیک‌های خراب پراید علی، با دست‌دوم‌ها تعویض می‌شود.

  • سرنوشت لاستیک‌های فرسوده

لاستیک‌های فرسوده خودرو علی از رده خارج است اما مشتری خود را دارد. جدا کردن سیم داخل لاستیک آخرین‌کاری است که می‌توان با یک لاستیک مستعمل انجام داد. آنهایی که سیم را از لاستیک در می‌آورند،‌ کاری با باقی مانده لاستیک ندارند. داستان اهالی محله با لاستیک‌ها از اینجا شروع می‌شود.

عضو شورایاری محله کوثر که تعمیرگاه‌های لاستیک زیادی را در دل خود جای داده است، در این‌باره می‌گوید: «بارها با این صنف، برای جلوگیری از رها کردن لاستیک‌های مستعمل در محله، صحبت کردیم اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. رها کردن لاستیک در این خیابان، تنها یکی ازمعضلاتی است که اهالی خیابان ری و شوش با آن درگیر هستند.»

به گفته «احمدرضا نیک‌آیین» جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل کار سختی نیست اما انجام نمی‌شود: «بارش باران و مسدود شدن راه عبور آب از داخل جوی‌هایی که مملو از لاستیک است، یکی از این مشکلات است. به نظر می‌رسد به این سادگی نمی‌توان مشکلاتی را که صنف لاستیک‌فروش‌ها در محله ایجاد می‌کنند، برطرف کرد.»

  • لاستیک‌های رها شده جمع‌آوری می‌شود

رها شدن لاستیک‌های مستعمل در خیابان‌های منطقه از مسائلی است که مسئولان اداره خدمات شهری منطقه دغدغه آن را دارند. آن‌طور که «نامدار شیخی» رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه 12 می‌گوید از سوی سازمان مدیریت پسماند برنامه‌ای برای جمع‌آوری لاستیک‌ها در حال اجراست:

«به تازگی دستورالعملی برای جمع‌آوری و بازیافت لاستیک‌ها به شهرداری ابلاغ شده است. در این طرح لاستیک‌های فرسوده در منطقه به‌ویژه در محورهای ری، شوش و امیرکبیر جمع‌آوری و برای بازیافت در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.» او آماری از حجم لاستیک‌های فرسوده رها شده در منطقه ندارد: «لاستیک‌های مستعمل از سوی واحدهای صنفی در کوچه، خیابان و حتی نهر آب رها می‌شوند. تعداد لاستیک‌ها بستگی به تعداد مشتری‌هایی دارد که واحدهای صنفی دارند. تلاش می‌کنیم با مشارکت بخش خصوصی معضل رها شدن لاستیک‌های فرسوده را در منطقه به حداقل برسانیم.»

کد خبر 420889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha