همشهری آنلاین: کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس «از سنندج تا خرمشهر» به روایت سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از دوران سراسر حماسه و ایثار دفاع مقدس امروز شنبه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد.

کتاب

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، این کتاب تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی به روایت فرماندهان، یکی از مهمترین منابع دفاع مقدس برای تاریخ نگاری و آگاهی جامعه از چیستی، چرایی و چگونگی این رویداد مهم تاریخ معاصر ایران به شمار می رود؛ چرا که فرماندهان در سطوح مختلف عملیات را طراحی، برنامه ریزی و اجرا می کردند.

در جنگ هشت ساله، فرماندهان برای آزادسازی سرزمین های ایران و استیفای حقوق ملت و انقلاب، با تکیه بر توانمندی های خودی، بر ضد دشمن بعثی نبردهای بزرگی را انجام دادند که در پیشینه تاریخی ملت چنین توانمندی هایی کمتر به چشم می خورد.

جلد اول کتاب تاریخ شفاهی، متن گفت و گوهای 28 جلسه ای سرلشکر صفوی از تولد تا پایان عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر را شامل می شود.

این اثر که همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی و در آستانه 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز رونمایی شد، دربردارنده بیست و هشت فصل است که با دوران دانشجویی، سربازی و مبارزه سرلشکر صفوی آغاز می شود و با پیروزی راهبردی ایران به پایان می رسد.

جلد اول کتاب «تاریخ شفاهی دکتر صفوی» در 632 صفحه، متن گفت وگوهای 28 جلسه ای است که در آن به موضوعاتی همچون زندگی شخصی، فعالیت های انقلابی در دانشگاه تبریز، چگونگی آزادسازی سنندج، تشکیل ستاد عملیات جنوب و عملیات های موفقیت آمیز تا سال 61 از جمله آزادسازی و عوامل موثر بر فتح خرمشهر پرداخته شده است.

این گفتگوها توسط مرحوم دکتر حسین اردستانی مسئول وقت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام‌ شده است.

در آیین رونمایی از این کتاب که در حاشیه برگزاری آیین گرامیداشت شهدای عملیات آزادسازی سنندج و در تالار خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، شماری از فرماندهان عالی رتبه نظامی، پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده های معظم و معزز شهدا حضور داشتند.

کد خبر 420847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha