نصیبه سجادی-خبرنگار: کمبود امکانات بهداشتی و درمانی از مهم‌ترین مشکلات ساکنان حسن‌آباد فشافویه است.

حسن‌آباد جمعیتی بالغ بر 48 هزار نفر دارد و قرار گرفتن شهرک صنعتی شمس‌آباد در قلب این شهرک جنوبی جمعیت شناور زیادی را به سوی آن سرازیر کرده است. حسن‌آباد به‌عنوان شاهراه مواصلاتی 18 استان کشور مستعد بروز حوادث رانندگی است، اما فاقد بیمارستان است و امکانات حوزه درمان آن به تنها مرکز بهداشتی درمانی شهرک محدود شده است. «‌‌هدایت‌الله جمالی‌پور» معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری مطالبه‌گری نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی را راهکار افزایش امکانات بهداشتی‌ و درمانی حسن‌آباد می‌داند. گفت‌وگوی ما را با جمالی‌پور می‌خوانید.

  • جاده تهران‌ـ قم از حسن‌آباد فشافویه می‌گذرد و روزانه حدود 98هزار‌‌ خودرو از آن تردد دارد و این حجم از رفت‌وآمد آمار حوادث ترافیکی شهر را افزایش می‌دهد، اما بیمارستانی مجهز به مرکز‌ «تروما» ندارد. دستیابی به این اولویت بهداشتی‌ـ درمانی که بارها از سوی اهالی و مسئولان حسن‌‌‌آباد پیگیری شده، چرا هنوز به نتیجه نرسیده است؟

حسن‌آباد فشافویه در حوزه بهداشت و درمان به توجه زیادی نیاز دارد و ما ‌درصدد رفع کمبودها هستیم، اما مشکلات دولت در تأمین بودجه، روند رسیدگی به خواسته‌های مردم را کند می‌کند.

  • چرا در تخصیص اعتبارات به این موضوع توجه نشده است؟

نمایندگان استان‌ تهران در مجلس شورای اسلامی نگاه ملی دارند و مطالبه این نیازها، اولویت‌ آنها به شمار نمی‌آید، در حالی که نمایندگان سایر استان‌ها این‌طور عمل نمی‌کنند. معتقدم نمایندگان استان تهران باید چنین رویه‌ای داشته باشند تا در پیگیری درخواست شهروندان تهرانی مؤثر عمل کنند.

  • شنیده‌ایم زمین موردنیاز برای ساخت بیمارستان با کمک خیّران تأمین شده، اما ساخت پلی‌کلینیک در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته است. این اولویت‌بندی بر چه اساسی انجام شده است؟


حجم قابل توجهی از جمعیت ساکن در حسن‌آباد فشافویه را کارگران تشکیل می‌دهند و تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند. احداث پلی‌کلینیک تأمین اجتماعی، بخش مهمی از نیازهای درمانی آنها را با صرف هزینه‌ کم پاسخ می‌دهد. در این مرکز که چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد امکانات بهداشتی‌ـ درمانی متنوع و جامعی پیش‌بینی شده است. به موازات تکمیل پلی‌کلینیــک تأمین اجتماعی، یک باب درمانگاه احداث و سطح خدمات خانه بهداشت حسن‌آباد ارتقا پیدا می‌کند. برای ســـاخت بیمارستان هم برنامه‌هایی داریم که پس از بررسی جوانب مختلف اجرا می‌شود.

  • یکی از شرایط لازم برای ساخت بیمارستان یک محل جمعیت بالای 50 هزار نفر است. جمعیت حسن‌آباد حدود 48 هزار نفر تخمین زده شده، اما اگر جمعیت شناور و اتباع مهاجر را که به شکل غیرقانونی در این شهر زندگی می‌کنند، به آمار جمعیتی آن بیفزاییم، از مرز 50 هزار نفر می‌گذرد. برای احداث بیمارستان شاخص جمعیتی، حسن‌آباد با چه معیاری سنجش می‌شود؟

وجود شهرک صنعتی شمس‌آباد به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه، حسن‌آباد فشافویه را مهاجرپذیر کرده است. مهاجرپذیری و نوسان جمعیتی اینجا لزوم بهبود امکانات بهداشتی‌ـ درمانی آن را افزایش می‌دهد و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 420667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha