همشهری آنلاین: میلیون‌ها نفر در جهان در چنگ سوانح غیرمترقبه بر اساس گزارش جدید صلیب سرخ گرفتار آمده و از هرگونه کمکی بی‌نصیب مانده‌اند. در اغلب این موارد تغییرات آب و هوایی مسبب این حوادث بوده است.

به گزارش دویچه وله، به گفته صلیب سرخ، در ۱۰ سال گذشته دو میلیارد انسان مستقیما در دام فجایع طبیعی گرفتار آمده‌اند.

این سازمان در گزارش سال ۲۰۱۸ خود آورده است که سیل نیمی از۳۷۵۰ فاجعه طبیعی این مقطع زمانی را شامل شده و نیم دیگر مربوط به طوفان‌‌، هجوم گرما، رانش زمین، آتش‌سوزی، زلزله و فوران آتش‌فشان می‌شود.

بر اساس آمارها، در فاصله سا‌ل‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ بیش از ۷۰۰هزار نفر در سوانحی از این قبیل جان خود را از دست داده‌اند و نیمی از این شمار قربانی زلزله شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) با شبکه‌هایی در ۱۹۰ کشور مختلف بزرگ‌ترین سازمان کمک‌های داوطلبانه در جهان محسوب می‌شود.

  • درمانده در فلاکت

بخت با همه کسانی که اسیر بلایای طبیعی می‌شوند یار نیست و همه نمی‌توانند از فوریت‌های امدادی بهره بگیرند. واقعیت این است که میلیون‌ها انسان در سراسر جهان پس از این وقایع تنها و درمانده باقی می‌مانند.

صلیب سرخ از این مسئله انتقاد کرده و می‌گوید، در بعضی مأموریت‌ها کم‌تر از نیمی از جمعیت آسیب‌دیده از کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی بهره برده‌اند.

دفتر کمک‌های اضطراری ملل متحد بر این باور است که در سال جاری ۱۳۴ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیازمند بوده‌‌اند. سازمان ملل متحد می‌گوید، به ۹۷ میلیون از این تعداد کمک رسانده است. سایرین به کمک‌های دولتی، صلیب سرخ یا دیگر سازمان‌ها وابسته بوده‌اند.

و تازه به دلیل وجود موانع مختلف این آمار نیز گویای تمامی واقعیت نیست. صلیب سرخ عواملی را فهرست کرده که مانع از امدادهای کمکی و رسیدن به آمار صحیح در این زمینه می‌شود: گاهی فقدان شناسنامه و گواهی تولد مانع از رسیدن به آماری درست می‌شود و گاهی خود مقام‌های مسئول آمار اقلیت‌های تحت تبعیض را از قلم می‌اندازند.

برخی مناطق به‌سختی قابل دسترس هستند، بعضی غیرقابل عبورند و پاره‌ای نیز تحت کنترل شورشیان یا باندهای مختلف‌ قرار دارند و به همین دلیل از آن‌ها صرفنظر می‌شود. در مناطقی نیز مشکلات فرهنگی و اجتماعی سد راه امدادگران می‌شود.

صلیب سرخ از کمبودهای مالی ناشی از کمک‌های ناکافی کشورها نیز انتقاد می‌کند. به علت همین کمبودها، در سال ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد توانست فقط ۵۶درصد از پولی که برای امدادرسانی به مناطق بحران‌زده نیاز داشت را دریافت کند.

کد خبر 420630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha