زهرا ارشیری-خبرنگار: تهران پر از مکان‌های تاریخی و باارزش است که خیلی‌ها از آن بی‌‌خبرند.

اعضای شورای‌شهر تهران چند هفته‌ای است با سر زدن به مکان‌های تاریخی هر منطقه، برای معرفی و سرپا شدن مجدد آنها تلاش می‌کنند. «حجت نظری» عضو شورای‌شهر تهران با حضور در منطقه 14 و بازدید از 5 مکان تاریخی این منطقه، سوژه گفت‌وگوی ما شد. با او درباره شرایط کنونی مکان‌های تاریخی چهاردهمین تکه پایتخت صحبت کردیم.

  • به 5 مکان گردشگری رفته‌اید، این مکان‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به مسجد بقیه‌الله ‌با قدمت 700 سال، زورخانه شیر، عمارت وثوق‌الدوله، آرامستان‌های ارامنه و خانه موزه استادمعین رفتیم. جز خانه موزه استادمعین که در حال حاضر وضع خوبی دارد و برای بازدید مردم باز است، باقی این مکان‌ها نیاز به مرمت و رسیدگی و معرفی دارند.

وقتی می‌گویم معرفی مکان‌ها به این دلیل است که اکثر پایتخت نشین‌ها نمی‌دانند در کدام منطقه کدام مکان وجود دارد. مناطقی که در معرفی اماکن تاریخی خود موفق بوده‌اند با سیل گردشگران مواجهه هستند. به علاوه اینکه دوام یک مجموعه به مردم بستگی دارد. مثلاً به نظر من باید درهای آرامستان‌ها باز شود. مردم باید راحت از آنجا بازدید کنند. چرا باید بازدید برای عموم ممنوع باشد؟ این‌طور به کسانی که در این آرامستان‌ها هم زندگی می‌کنند رسیدگی خواهد شد.

  • همان‌طور که مشاهده کردید آرامستان‌های منطقه 14 وضعیت مناسبی ندارند، شورای‌شهر برنامه‌ای برای بهبود فضای آرامستان‌ها ندارد؟

درباره آرامستان‌های منطقه 14 بهتر است بگویم در گذشته رسیدگی‌های خوبی به این مکان‌ها نشده است، مثلاً فضای سبز آرامستان‌ها وضعیت خوبی ندارد. در 4 آرامستان محله دولاب کاشت مجدد درخت‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. حتماً بحث درختکاری در آرامستان‌ها را در شورای‌شهر مطرح خواهیم کرد و به آن رسیدگی خواهد شد.

  • متأسفانه برای آبیاری درختان آرامستان‌ها دچار مشکل هستیم؟ فکر نمی‌کنید علاوه بر کاشت درخت باید به فکر آبیاری هم باشیم؟ این‌طور که پیش‌بینی می‌شود متولیان آرامستان‌ها با مشکل نداشتن کود و دشواری آبیاری روبه‌رو هستند؟

قطعاً همین‌طور است، این زمین باید زهکشی شود. آبیاری هم باید قطره‌ای شود. البته آب این درختان با آب چاه تأمین می‌شود. اما همین آب چاه هم باید با برنامه‌ریزی استفاده شود. این‌طور که معلوم است مشکل آبیاری این آرامستان‌ها در چند سال گذشته مورد بررسی بوده اما اقدامات انجام شده به‌رغم لازم بودن کافی نبوده است. مشکل آبیاری و حفظ درختان چهار آرامستان این منطقه باید ریشه‌ای حل شود.

  • وضعیت مسجد بقیه‌الله ‌و زورخانه شیر چطور بود؟

باید توجه بیشتری روی آنها داشت. مثلاً زورخانه شیر یکی از قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران است و باید برای رونق هرچه بیشتر آن‌کاری کرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر جوانان و مردم به ورزش زورخانه‌ای روی خوشی نشان داده‌اند و فکر می‌کنم با کمی معرفی بیشتر می‌توانیم باز هم شاهد رونق زورخانه‌های قدیمی باشیم.

کد خبر 420410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha