همشهری آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری گرجستان ساعت هشت صبح امروز یکشنبه در سراسر این کشور آغاز شد. مردم گرجستان در این انتخابات از میان ۲۵ نامزد انتخاباتی؛ پنجمین رئیس جمهوری خود را انتخاب می کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از باکو، خبرگزاری «اسپوتنیک گرجستان» اعلام کرد: مردم گرجستان برای آخرین بار برای انتخاب مستقیم رئیس جمهوری خود در پای صندوق های رای حاضر می شوند زیرا بر اساس تغییرات قانونی ایجاد شده، در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 میلادی، پارلمان ، رئیس جمهوری گرجستان را انتخاب می کند.

رئیس جمهوری که امروز با رای مستقیم مردم انتخاب می شود، به مدت شش سال عهده دار این مسئولیت است و این در حالیست که مدت ریاست جمهوری دوره های قبلی پنج سال بود.

سه میلیون و 518 هزار شهروند گرجستانی واجد شرایط رای دادن هستند. سه میلیون و 504 هزار و 82 نفر در داخل کشور و باقی مانده در خارج از کشور می توانند با حضور در پای صندوق های انتخاباتی به نامزد مورد علاقه خود رای دهند.

هم اکنون سه هزار و 703 حوزه انتخاباتی در سراسر گرجستان و نیز 55 حوزه انتخاباتی در خارج از کشور گرجستان فعال است.

حدود 900 نظامی گرجستانی که در قالب نیروهای ناتو در افغانستان مستقر هستند، روز 25 اکتبر (برابر 3 آبان ماه) جاری در پای صندوق انتخاباتی حاضر شدند و به نامزد مورد علاقه خود رای دادند، اما نتایج آن هنوز اعلام نشده است.

بیش از 21 هزار و 885 ناظر از 73 تشکل غیر دولتی و اجتماعی و نیز یک هزار و 98 نفر از 58 نهاد بین المللی برای نظارت بر چگونگی برگزاری این دور از انتخابات، در کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان ثبت نام شده اند.

همچنین بیش از دو هزار نماینده از 94 رسانه محلی و 31 رسانه بین المللی روند برگزاری این دوره از انتخابات در گرجستان را پوشش می دهند.

رای گیری تا ساعت هشت شب ادامه خواهد یافت و بلافاصله پس از آن شمارش آرا در حوزه های انتخاباتی آغاز می شود.

کمیسیون مرکزی انتخابات نتایج اولیه شمارش آرا را قرار است شب 29 اکتبر و نتایج نهایی را نیز تا 17 نوامبر (برابر 26 آبان ماه) اعلام می کند.

نامزدی که بیش از 50 درصد آرای واجدان شرایط را کسب کند، برنده انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و اگر هیچ کدام از نامزدها تعداد آراء لازم را کسب نکنند دو هفته بعد از اعلام نتایج نهایی، دور دوم انتخابات برگزار می شود و در آن فقط دو نامزد دارای بیشترین آرای مردم می توانند شرکت کنند.

کد خبر 420378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha