همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند آنتی‌بیوتیک جدیدی را ساخته‌اند که در کارآزمایی‌های بالینی اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای به دست داده است.

این دارو را که شرکت شییونوگی ساخته است، مانند اسب تروآ در افسانه‌های یونانی عمل می‌کند و باکتری‌های را طوری فریب می‌دهد که اجازه ورود آن را بدهند.

امتحان این آنتی‌بیوتیک بر روی ۴۴۸ نفر با عفونت کلیوی یا ادراری نشان داد که این دارو به اندازه داروهای موجود مؤثر است.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها تحول نویدبخشی در این زمینه است.

افسانه اسب تروآ داستان اسب چوبی بزرگی است که سربازان یونانی درون آن پنهان شدند و توانستند از طریق آن به طور پنهانی وارد شهر تروآ شوند.

اما در این آنتی‌بیوتیک جدید به جای چوب از آهن برای رساندن پنهانی دارو به درون باکتری استفاده می‌شود.

دکتر سیمون پورتسموث که سرپرست این پژوهش بین‌المللی بود، گفت:‌«در جریان عفونت حاد، یکی از پاسخ‌های ایمنی ذاتی ما این است که یک محیط عاری از آهن ایجاد کند. در پاسخ باکتری میزان دریافت آهنشان را افزایش می‌دهند.

آنتی‌بیوتیک جدید به نام سفیدروکول به آهن متصل می‌شود و باکتری‌ها در یک اشتباه مرگبار آن را خطوط دفاعیشان عبور می‌دهد و به درون سلول‌ها می‌برند.

نتایج این کارآزمایی در ژورنال بیماری‌های عفونی لنست منتشر شده است.

دکتر پورتسموث می‌گوید: «بررسی ما نشان داد که سفیدروکول هم ایمن و قابل‌تحمل است.»

نتایج این بررسی تحولی نادر در این حوزه به شما می‌رود.

باکتری‌ها دارند به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند و درمان برخی از عفونت‌ها بسیار مشکل شده است.

گزارش «بازبینی مقاومت ضد میکروبی» که اخیراً در بریتانیا منتشر شد، پیش‌بینی‌های تیره‌وتاری در این باره کرده است، ازجمله اینکه تا سال ۲۰۵۰ هرسال ۱۰ میلیون نفر به علت عفونت‌های مقاوم به دارو می‌میرند.

بااین‌وجود آنتی‌بیوتیک‌های جدید چندانی در دسترس نیست.

پروفسور سرژ موستوی از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن در این باره می‌گوید: «این بررسی مهم امیدی برای دسترسی به آنتی‌بیوتیکی را برمی‌انگیزد که بالقوه می‌تواند درمان جایگزینی برای عفونت‌های مقاوم در دسترس قرار دهد. اما تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم.»

تجربیات با این آنتی‌بیوتیک جدید در افراد مبتلا به ذات‌الریه و افراد دچار عفونت‌هایی که به برخی قوی‌ترین داروها مانند کارباپنم از هم اکنون در حال انجام است.

البته هنگامی سفیدروکول به درون باکتری راه می‌یابد، به همان طریق آنتی‌بیوتیک‌های فعلی باکتری را می‌کشد.

کارشناسان می‌گویند نیازی فوری به انواع جدید آنتی‌بیوتیک‌ها که باکتری‌ها را به شیوه‌ای کاملاً متفاوت از سایر داروها حمله می‌کنند، دارند.

کد خبر 420150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha