همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور آمریکا گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این مرحله عربستان را به شکل گسترده اداره می‌کند و اگر کسی در قتل خاشقجی دست داشته باشد او خواهد بود.

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرد: من معتقدم سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اطلاع قبلی از این قتل نداشته است.

او فاش کرد، بارها با محمد بن سلمان تماس داشته و چندین بار و به طرق مختلف از او درباره این موضوع سوال کرده و او جواب منفی داده‌است.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره این‌که آیا گفته‌های مقامات سعودی را که می‌گویند از قبل از این حادثه خبر نداشتند،‌ باور می‌کند یا نه گفت:‌ من می‌خواهم آنها را باور کنم واقعا می‌خواهم آنها را باور کنم.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز ، ترامپ در کاخ سفید و در دیدار با خبرنگاران از عملیات عربستان برای کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی انتقاد کرد و گفت که ماجرای خاشقجی بدترین سرپوش‌گذاری در تاریخ سرپوش‌گذاری‌ها بود.

ترامپ تصریح کرده است، هرگز نمی‌بایست چنین اتفاقی روی می‌داد.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود که هر کسی این توطئه را ترتیب داده، در مخمصه بدی است.

به فاصله کوتاهی پس از او، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش مسببان را مجازات خواهد کرد و افزود که ویزای ۲۱ مظنون شناسایی شده لغو می‌شود.

آمریکا برای اتخاذ موضعی سرسختانه‌تر علیه عربستان سعودی تحت فشار بوده است.

ترامپ تصریح کرد: نقشه اولیه آنها خیلی بد بود، به بدی اجرا شد و در تاریخ سرپوش‌گذاری، این بدترین نمونه بود.

حکومت عربستان روایات متناقضی از سرنوشت جمال خاشقجی که مقیم آمریکا بود و برای صفحه دیدگاه‌های روزنامه واشنگتن پست قلم می‌زد، ارائه کرده است.

ریاض بعد از مدتی پافشاری بر این ادعا که او زنده است، اکنون می گوید که این شهروند ۵۹ ساله در یک عملیات خودسرانه در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید.

رجیب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش‌تر در جمع نمایندگان پارلمانی حزب حاکم گفت که قتل جمال خاشقجی چندین روز پیش از اجرا برنامه‌ریزی شده بود؛ یعنی در روز ۲۸ سپتامبر که او از کنسولگری وقت گرفت.

او گفت که ترکیه شواهدی قوی از قتل وحشیانه خاشقجی در یک اقدام برنامه‌ریزی شده در روز دوم اکتبر در کنسولگری عربستان دارد. اردوغان همچنین خواستار محاکمه مظنونان در استانبول شد.

رئیس‌جمهور آمریکا به اظهارات همتای ترک خود درباره پرونده قتل جمال خاشقجی هم واکنش نشان داد و گفت که اردوغان در سخنانش خطاب به عربستان "تا اندازه‌ای ‌خشن" بوده است.

ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه را باور می‌کند، گفت: من باید اول حقایق را ببینم.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در اولین اعتراف به نقش عربستان در حمایت از منافع اسرائیل گفت: مقام‌هاي سعودی آمریکا را در حمایت از اسرائیل یاری کردند. عربستان هم‌پیمان بزرگی برای ما و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران است که با سرمایه‌گذاری صدها میلیارد دلاری باعث ایجاد هزاران فرصت شغلی می‌شود.عربستان هم‌پیمان بسیار خوبی برای ما بوده و ما را بسیار در زمینه اسرائیل یاری کرده و تامین‌های مالی بسیاری داشته‌اند.

ترامپ همچنین خاورمیانه را بخشی بسیار دشوار و خطرناک از جهان خواند.

بسیاری از رهبران جهان قتل این روزنامه نگار برجسته را محکوم کرده و خواستار تحقیقات کامل شده‌اند.

هرچند ترامپ بر انتقاد از مقام های سعودی افزوده اما همچنین بر اهمیت عربستان به عنوان متحد آمریکا تاکید کرده است.

روز سه شنبه پس از تشکیل جلسه کابینه دولت عربستان به ریاست ملک سلمان، بیانیه‌ای صادر شد که در آن آمده است، عربستان همه مسئولان این قتل را فارغ از موقعیت و مقام پاسخ‌گو خواهد شناخت.

رسانه‌های سعودی همچنین گزارش داده‌اند که پادشاه و ولعیهد در ریاض با اعضا خانواده خاشقجی از جمله صلاح بن جمال دیدار کرده‌اند.

عربستان تا روز جمعه پیش می‌گفت که خاشقجی به سلامت کنسولگری را ترک کرده اما روز جمعه برای اولین بار از کشته شدن او در یک "درگیری فیزیکی" سخن گفت. عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور روز یک‌شنبه از "قتل" این خبرنگار صحبت اما پافشاری کرد که رهبران عربستان از این "عملیات خودسرانه" خبر نداشتند.

جبیر گفت: افرادی که این کار را کردند، خارج از حیطه اختیاراتشان عمل کردند. این آشکارا یک اشتباه خیلی بزرگ بود و آنچه اشتباه را بدتر کرد، تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آن بود.

کد خبر 419989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha