همشهری‌آنلاین: عربستان بالاخره به مرگ خاشقجی در کنسولگری‌اش اعتراف و تلویزیون دولتی این کشور از برکناری تعدادی افسر اطلاعاتی . بازداشت برخی دیگر خبر داد.

دادستان کل عربستان بالاخره به مرگ جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد.

در پی آن پادشاه عربستان بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به مقصر بودن پسرش محمد بن سلمان در این جنایت، تنها افسران سازمان اطلاعات این کشور را که مهم‌ترین آنها احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی این کشور است، برکنار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، سعود بن عبد الله المعجب، دادستان کل عربستان مدعی شد، براساس تحقیقات اولیه بین جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و کسانی که با او در حین حضورش در کنسولگری عربستان ملاقات داشتند جر و بحثی درگرفت که به مشاجره و درگیری فیزیکی و نهایتا به مرگش منجر شد.

این خبرگزاری افزوده است، تحقیقات همچنان از افراد بازداشت شده که تعدادشان ۱۸ تن هستند و همه تابعیت سعودی دارند، ادامه دارد.

به موجب این گزارش، تمام عوامل این پرونده مواخذه شده و به دستگاه قضا تحویل داده خواهند شد.

خبرگزاری رسمی سعودی به نقل از یک منبع مسئول گزارش داد، تحقیقات اولیه نشان می‌دهند درگیری‌ای بین جمال خاشقجی و افراد مظنون درگرفت که نتیجه خوبی نداشت و منجر به درگیری فیزیکی شد و کار به حدی بالا گرفت كه منجر به مرگ او شد و آنها سعی داشتند بر این مساله سرپوش بگذارند و آن را مخفی کنند.

این منبع گفت: عربستان نهایت تاسف خود را درباره مسائل دردناک رخ داده ابراز می‌دارد و مقام‌هاي عربستان بر اعلام حقایق برای افکار عمومی پایبند هستند و تمام کسانی را که در این جنایت دست دارند، مواخذه کرده و تحویل قانون می‌دهند تا به دادگاه‌های ویژه در عربستان ارجاع داده شوند.

این منبع افزود: عربستان تدابیر لازم را برای روشن شدن واقعیت انجام داد و تیمی امنیتی را در تاریخ شش اکتبر به ترکیه فرستاد تا با همتایان ترکیه‌ای همکاری و تحقیق کند و بعد از آن تیمی مشترک میان عربستان و جمهوری ترکیه شکل گرفت و مجوز امنیتی برای ورود مقامات امنیتی ترکیه به کنسولگری و اقامتگاه کنسول عربستان صادر شد.

این منبع اظهار داشت:‌ دادستانی کل عربستان اقدام به بازجویی از تعدادی مظنونان براساس اطلاعات بخش امنیتی ترکیه کرد که به تیم امنیتی مشترک برای روشن شدن واقعیت این اطلاعات را داده بود. تحقیقات نشان داد افراد مظنون به استانبول رفته بودند تا با خاشقجی دیدار و درباره بازگرداندن او به کشور با او صحبت کنند.

این منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان گفت:‌ دولت عربستان از همکاری ویژه دولت ترکیه برادر و شخص رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که همکاری خوبی در روند تحقیقات در خصوص کشته شدن یک شهروند عربستان داشتند، تشکر و تقدیر می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع به تحقیقات پرونده خاشقجی در یک اظهار نظر مضحک، گزارش داد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اطلاعی از این حادثه نداشته است!

  • مقام‌هاي اطلاعاتی سعودی سپر بلا شدند

در این راستا ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اقدام به برکناری سعود القحطانی مشاور دفتر سلطنتی، احمد عسیری معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی از پست‌هایشان کرد.

asiri

احمد عسيري

ملک سلمان همچنین سرتیپ رشاد بن حامد المحمادی، مدیر اداره کل امنیت و حمایت در ریاست سازمان اطلاعات عمومی سرتیپ عبدالله بن خلیف الشایع، معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی در امور منابع انسانی و نیز سرتیپ خلبان محمد بن صالح الرمیح را از مناصب‌شان برکنار کرد.

ملک سلمان همچنین دستوری در زمینه تشکیل کمیته وزارتی به ریاست محمد بن سلمان برای بازسازی ریاست سازمان اطلاعات عمومی صادر کرد که اقدام به نوسازی سیستم و لوایح و تعیین اختیارات آن به طور دقیق و براساس ارزیابی تدابیر و رویکردها، اختیارات در حوزه فعالیت آن و تسلسل اداری و هرمی کند تا بهبود عملکرد و تعیین مسئولیت‌ها تضمین شوند این کمیته شامل وزیر کشور، ابراهیم العساف رئیس دفتر سلطنتی، وزیر خارجه، رئیس سازمان اطلاعات عمومی و رئیس امنیت دولت می‌شود.

این در حالی است که نیویورک تایمز از طرح سعودی‌ها برای فیصله دادن به پزرونده خاشقجی پرده برداشته و نوشته بود طرح آنها مبتنی بر این است که سرتیپ احمد عسیری سپر بلای این پرونده شود.

این روزنامه با استناد به اطلاعاتش عصر پنجشنبه نوشته بود از طریق سه منبع از این طرح مطلع شده است.

به نوشته این روزنامه، شخص نزدیک به کاخ سفید به این روزنامه فحوای این طرح عربستان را برای حل بحران خاشقجی برملا کرده و اسم سرتیپ عسیری را داده بود.

نیویورک تایمز به جزئیات این طرح و امکان اجرا عملیات بدون مشارکت بن سلمان دست‌کم از لحاظ فنی اشاره کرده بود که بهترین فرد احمد عسیری می‌توانسته باشد که این دستور را داده است. او به دلیل جنگ یمن در رسانه‌ها کاملا شناخته شده است زیرا قبلا سخنگوی ائتلاف عربی بود.

به نوشته این روزنامه، افسران عربستان گفته‌اند عسیری به جای بن سلمان به آنها دستور اجرای این عملیات را داده است. به روشنی تلاش برای بی‌گناه جلوه دادن بن سلمان در این جنایت مشهود است.

کد خبر 419530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha