همشهری آنلاین: اسپانیا در مسیر کنار زدن ژاپن و تبدیل شدن به سرزمین مردمانی با طولانی‌ترین عمرها در جهان است و پژوهشگران و دانشمندان دلیل این طول عمر را داشتن رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی منحصر به فرد می‌دانند.

میوه فروشی در اسپانیا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، مردم اسپانيا تا 2040 يعني 22 سال ديگر مردمان سرزمين آفتاب تابان را كنار مي‌زنند و با 85.8 سال در صدر دارندگان بيشترين اميد به زندگي قرار مي‌گيرند. دانشمندان معتقدند راز اين طول عمر و اميد به زندگي را بايد در رژيم غذايي ويژه اسپانيايي‌ها دانست و علاقه‌اي كه آنها به زندگي خانوادگي دارند.

كارشناسان موسسه ارزيابي و سنجش سلامت در سياتل آمريكا با انجام يك پژوهش عميق به اين نتيجه رسيدند كه در سال‌هاي آينده بزرگ‌ترين تهديد سلامت و طول عمر انسان عواملي چون چاقي، فشار خون بالا، قند خون، كشيدن سيگار و نوشيدن الكل است. دكتر كريستوفر ماري، مدير موسسه ارزيابي و سنجش سلامت در واشنگتن مي‌گويد: «اسپانيايي‌ها واقعا در اين موارد خوب هستند، هر چند مي‌توانند در بخش سيگار بهتر عمل كنند.»

نتايج مطالعه اخير دانشمندان درباره تاثير بيماري‌ها بر اميد به زندگي مردم دنيا حاكي از آن است كه ژاپني‌ها در كمتر از 20 سال آينده تاج طول عمر را به اسپانيايي‌ها واگذار مي‌كنند و خودشان با 85.7 در رده دوم اين فهرست مي‌نشينند. اين سقوط يك پله‌اي هم بيش از همه تقصير مردان ژاپن است كه در بخش چاقي و كشيدن سيگار گوي سبقت را ربوده‌اند اما آمار زنان ژاپني به ويژه در بخش چاقي چندان بد نيست.»

از نتايج پژوهش‌ها و مطالعه‌هاي دانشمندان چنين برمي‌آيد كه داشتن رژيم غذايي سرشار از ميوه و سبزي و اهميت دادن به ارتباط‌هاي خانوادگي از دلايل بالا رفتن سن اميد به زندگي در ميان شهروندان اسپانيايي است. اينجا هم البته زنان بيش از مردان زندگي مي‌كنند، چون خوب مي‌دانند چه بايد بخورند. رژيم غذايي مديترانه‌اي پيش‌تر امتحان خود را در افزايش طول عمر پس داده و روابط خانوادگي و اجتماعي مناسب يك عامل كليدي ديگر است.

برخلاف بسياري از كشورها كه يافتن يك فروشگاه خوب ميوه و سبزي تازه ساعت‌ها زمان مي‌برد، اسپانيايي‌ها معمولا با چند دقيقه قدم زدن به يكي از شعبه‌هاي مركادو دي‌ماراوياس مي‌رسند و باكيفيت‌ترين ميوه‌ها و سبزي‌ها را براي وعده‌هاي غذايي خود مي‌خرند. در عوض، يافتن انواع گوشت، غذاهاي آماده، محصولات فرآوري‌شده، نوشيدني‌هاي الكلي و غذاهاي تند پر از ادويه سخت‌تر از ديگر كشورها و مناطق دنياست.

نكته جالب اينكه سال 2016 ژاپن با 83.7 سال اميد به زندگي صدرنشين فهرست كشورها با طولاني‌ترين عمر بود. سوئيس و سنگاپور پس از آن در رده مشترك دوم قرار داشتند و اسپانيا با 82.9 پس از آنها در رده سوم ايستاد بود. استراليا و آندورا هم در رده مشترك چهارم بودند با حدود 82.5 سال اميد به زندگي. اگر شرايط به همين ترتيب پيش برود، اسپانيا در كمتر از 20 سال آينده به صدر جدول مي‌رسد و جاي ژاپن را مي‌گيرد.

سال 2040 سنگاپور اندكي از سوئيس پيش مي‌افتد و در رده سوم قرار مي‌گيرد اما نكته اصلي افزايش اميد به زندگي در ميان مردم ايتاليا و پرتغال است كه به بيش از 84 سال مي‌رسد. تا پايان نخستين قرن از هزاره سوم اميد به زندگي اسپانيايي‌ها از مرز 87 سال مي‌گذرد. ژاپني‌ها همچنان دوم خواهند بود و ساكنان سنگاپور سوم مي‌شوند. يونان هم كه با بحران اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كند، تا پايان قرن اميد به زندگي 86.7 سال خواهد داشت.

در اين ميان نمي‌توان از سقوط معنادار جايگاه آمريكا در فهرست اميد به زندگي بي‌تفاوت گذشت. شهروندان ايالات متحده كه دو سال پيش كمي كمتر از 79 سال اميد به زندگي داشتند و در رده 43 جهاني ايستاده بودند، تا 22 سال ديگر كمتر از يك سال به اميد به زندگي‌شان افزوده مي‌شود. اين در حالي است كه با بالاتر رفتن اميد به زندگي در ديگر كشورها، رتبه آمريكا بيش از 20 پله سقوط مي‌كند و سال 2040 به رتبه 64 جهاني مي‌رسد.

سن اميد به زندگي در كشور آفريقايي لسوتو تا سال 2040 به 57.3 مي‌رسد كه كمترين رقم در دنياست. جمهوري آفريقاي مركزي با 58.4، زيمبابوه با 61.3 و سومالي با 63.6 ديگر كشورهاي قعرنشين در فهرست جهاني اميد به زندگي هستند. كارشناسان معتقدند همه‌گيري اچ‌آي‌وي/ايدز از دلايلي است كه باعث مي‌شود سن اميد به زندگي در قاره سياه بيش از اينها كمتر شود.

کد خبر 419554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha