همشهری‌آنلاین: پورسیدآقایی در مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری صنعت ریلی با معاونت حمل و نقل و جهاد دانشگاهی گفت: تولید تجهیزات مورد نیاز مترو در داخل موجب صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود و بدین‌ترتیب به خودکفایی در تامین تجهیزات مترو می‌رسیم.

به گزارش شهرنوشت، محسن پورسیدآقایی در مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری صنعت ریلی که در ساختمان معاونت و حمل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، گفت: اولویت شهرداری تهران برای حل مشکل زیربنایی آلودگی هوا و ترافیک شهر برمبنای توسعه متروست.

او با تاکید بر این‌که توسعه خطوط مترو به عنوان یک ضرورت برای تهران مطرح است، عنوان کرد: 7 خط مترو در تهران ساخته شده است که دو خط آن هنوز به بهره برداری نرسیده. خطوط مترو تهران برای این‌که تمام شهر را تحت پوشش قرار دهند باید به 12 خط افزایش یابند، البته در برنامه سوم توسعه شهر تهران یک خط جدید مترو دیده شده‌است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ضرورت اتکا به تولید داخل برای ساخت مترو تصریح کرد: واردات تجهیزات مورد نیاز مترو در شرایط فعلی مقدور نیست؛ یکی از دلایل این امر محدودبودن منابع ارزی و دیگری رفتار سینوسی کشورهای توسعه یافته با ایران است. به همین دلیل تامین تجهیزات با اتکا به کشورهای دیگر امکان‌پذیر نیست و باید به کمک دانش و توانایی داخلی پیش برویم.

پورسیدآقایی با گفت: با این نگاه در ساخت مترو چند گلوگاه بیشتر باقی نمی‌ماند که با امضا این تفاهم‌نامه رفع می‌شود.

او گفت: در حوزه سیویل مترو کاملاً به خودکفایی رسیده‌ایم. در زمینه تجهیزات نیز بخشی از نیاز در کشور تهیه شده و بخشی دیگر از خارج وارد می‌شود، عملیات ساختمانی در خط 6 و 7 مترو با سرعت خوب تکمیل شد، اما دلیل عدم بهره‌برداری از این دو خط حوزه تجهیزات بود که به واسطه وابستگی تکنولوژی و موضوع مالی به تاخیر افتاده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: سعی کردیم تجهیزات باقی مانده برای تکمیل دو خط 6 و 7 را با اتکا به تولید داخل تامین کنیم و با امضا این تفاهم نامه دیگر نیازی به واردات تجهیزات مورد نیاز از خارج نخواهیم داشت و به راحتی می توانیم تجهیزات خود را تامین کنیم.

او راه برون‌رفت از وضعیت فعلي اقتصادی کشور را تکیه بر توان داخلی دانست و تصریح کرد: باید سعی کنیم به سمت صادرات برویم که در این زمینه نیز راه صادرات از درون کشور است و باید ابتدا تولیدات خود را در داخل بالفعل کرده و برپایه این دانش نسبت به صادرات اقدام کنیم.

پورسیدآقایی در پایان علت انتخاب جهاد دانشگاهی برای انعقاد این تفاهم‌نامه را توان و ظرفیت تکنولوژی این نهاد عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی با ثبات مدیریتی و توانمندی‌های بسیار از مزایای مناسبی برخوردار است و می تواند این تجهیزات را با کیفیت قابل قبول در اختیار مترو قرار دهد.

کد خبر 419285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha