همشهری‌آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن تأکید بر حفظ حقوق عابران پیاده در پروژه‌های شهری، به مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک دستور داد از ساخت پل‌های ساده و غیرمکانیزه جلوگیری کنند.

محسن پورسیدآقایی، معاون ترافیک شهرداری تهران در نشست شورای مدیران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  با اشاره به فلسفه ساخت پل عابر در شهرها ادامه داد: هدف از ساخت پل عابر پیاده صرفا ایمنی عابر پیاده است یعنی فقط جایی که ایمنی عابر پیاده به خطر می‌افتد ما باید پل عابر پیاده بسازیم نه جایی که به دلیل تردد زیاد عابران پیاده و رفع ترافیک، پل بسازیم. یعنی دلیل ساخت پل عابر پیاده نباید عبور زیاد عابران پیاده از یک محل و تسهیل عبور خودروها باشد.

پورسیدآقایی افزود: متأسفانه در بسیاری از جاها پل عابر نصب شده و وسط خیابان هم نرده‌کشی شده فقط به این دلیل که شهروندان و عابران پیاده زیادی از آنجا عبور می‌کنند و خودروها معطل می‌شوند! ما نباید راه عبور مردم را ببنیدم و پل بسازیم و عابران را به بالای پل ۵ - ۶ متری هدایت ‌کنیم تا خودروها راحت‌تر و سریع‌تر عبور کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که سیاست حمل و نقل در دنیا این نیست که با ساخت پل، عابران پیاده را به زحمت بیندازند تا خودروها در آسایش باشند، اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای بزرگ و مهم دنیا مثل لندن و پاریس، پل عابر پیاده دیده نمی‌شود. خیابان‌ها باید چراغ راهنمایی و خطوط عابر پیاده داشته باشند نه پل.

او خطاب به مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: فلسفه ساخت پل عابر پیاده را ایمنی قرار بدهیم و فقط در جاهایی که عرض معابر و سرعت خودروها زیاد است و موجب تصادف و کشته شدن عابران می‌شود، به خاطر حفظ جان شهروندان پل عابر بسازیم نه به خاطر رفع ترافیک.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: در بسیاری از خیابان‌های عریض می‌شود با احداث جان‌پناه در روی خطوط عابر پیاده، محل عبور عابران را ایمن کرد. خطوط عابرِ استاندارد در کشورهای پیشرفته آن است که این خطوط را هم‌سطح پیاده‌رو و کمی بالاتر از کف خیابان درست می‌کنند تا عابران راحت‌تر حرکت کنند که این مساله باید در ساخت خطوط عابر پیاده مدنظر قرار گیرد.

او با اشاره به ناکارآیی پل‌های عابر ساده و غیرمکانیزه تأکید کرد: همه پل‌های عابر پیاده باید مکانیزه و دارای پله برقی شوند تا سالمندان و شهروندانی که بیماری قلبی یا مشکل جسمی دارند برای استفاده از پل دچار مشکل نشوند. سلامتی شهروندان برای شهرداری مهم است و از این پس نباید هیچ پل ساده و غیرمکانیزه‌ای ساخته شود. پل‌های موجود هم باید ظرف دو سال آینده به تدریج مکانیزه شوند.

پورسيدآقايي پس از بازدید از طرح‌های اجرا شده شهرداری منطقه ۱۷ برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این منطقه انجام شده افزایش ایمنی، احداث کندرو و تامین دسترسی‌های بزرگراه شهید چراغی است.

معاون شهردار تهران افزود: این اقدام مناسب، هم رویکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک را نشان می‌دهد و هم موجب رضایت شهروندان شده است. سیاست و رویکرد ما بستن راه مردم به نفع خودروها نیست. ما قصد نداریم عابران پیاده را به‌زحمت بیندازیم تا حرکت خودروها روان‌تر و سریع‌تر شود. زندگی مردم نباید به خاطر خودرومحوری دچار مشکل شود. البته سعی می‌کنیم مشکل ترافیک را هم حل کنیم اما نه به قیمت سلب آسایش عابران پیاده.

پورسيدآقايي تصریح کرد: ما پیش از این پیشنهادی به شورای اسلامی شهر داده بودیم که تا آخر برنامه پنج‌ساله سوم تمام معابر تهران به پیاده‌رو مجهز شوند اما چون عملی شدن این پیشنهاد با توجه به وجود صدها کیلومتر معابر بدون پیاده‌رو در تهران نیاز به هزینه بسیار سنگینی داشت با آن مخالفت شد.

او تأکید کرد: سیاست اصلی ما در معاونت حمل و نقل و ترافیک این است که همه معابر، پیاده‌رو مناسب داشته باشند و حتی عرض و کیفیت پیاده‌روها باید بهتر شوند تا مردم بتوانند با خیال راحت تردد کنند.

محسن پورسيدآقايي با بیان این که معبر بدون پیاده‌رو در شهر بی‌معنی است و نباید هیچ بزرگراه، خیابان و کوچه بدون پیاده‌رو داشته باشیم، افزود: نبودِ پیاده‌رو در معابر ناشی از تفکر اشتباهی است که می‌گوید عرض همه معابر را به خودروها بدهیم تا آن‌ها راحت‌تر عبور کنند و حتی یکی - دو متر فضا هم به پیاده‌رو ندهیم. توصیه من به همه مدیران این است که تا جایی که می‌توانید در معابر، پیاده‌رو درست کنید.

معاون شهردار تهران با اشاره به بازدید خود از محور نیلوفری گفت: در بازدید از پروژه ساماندهی حریم راه آهن تهران - تبریز مشخص شد که تعامل شهرداری منطقه ۱۷ با شرکت راه‌آهن بسیار خوب بوده و منجر به آزادسازی حریم راه‌آهن شده و آثار خوبی برای مردم در پی داشته است.

کد خبر 418163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =