فاطمه عسگری نیا-خبرنگار: هرندی از محله‌های تمرکز تشکل‌های مردم‌نهاد در شهر تهران است.

هرندی

تعدد تشکل‌های مردم‌نهاد که خیلی از کارشناسان اجتماعی به‌عنوان یک فرصت در محله هرندی از آن یاد می‌کنند نتوانسته انتظارات مسئولان و مردم را در این بخش آن‌طور که باید برآورده کند. در گفت‌وگو با «سعید شاه‌میر» معاون اجتماعی شهرداری منطقه 12 به آسیب‌شناسـی رشد قــارچ‌گـــونه تشــکل‌هـای مردم‌نـهاد در محله هرندی پرداختیم.

  • چند تشکل مردم‌نهاد در محله هرندی فعالیت دارند؟

محله هرندی از گذشته تا امروز به‌عنوان یکی از محله‌های پر آسیب شهر تهران مطرح بوده و هست و به دلیل وجود همین آسیب‌ها در سال‌های متمادی شاهد حضور تشکل‌های مردم‌نهاد مختلف در محله بوده‌ایم. اکنون حدود 40 تشکل مردم‌نهاد در بخش‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی در این محله به ثبت رسیده‌اند.

  • انتظار می‌رفت با وجود این تشکل‌های مردم‌نهاد بعد از این همه سال ردی از آسیب‌ها در محله نباشد؟

حرف شما درست اما این انتظار زمانی محقق می‌شد که همه این تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان یافته و براساس تخصصی که دارند در محله فعالیت می‌کردند. حقیقت امر این است که تداوم عملکرد جزیره‌ای تشکل‌های مردم‌نهاد در محله هرندی راه به جایی نخواهد برد.

  • همه این 40 تشکل در محله هرندی فعال و پویا هستند؟

خیر. متأسفانه از میان 40 تشکل مردم نهادی که در محله هرندی به ثبت رسیده در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت 15 تشکل در زمینه اهداف تعریف شده فعالند و مشارکت خوبی با مجموعه شهرداری و سایر تشکل‌ها در مسیر رفع آسیب‌های اجتماعی محله و کمک به مردم دارند.

  • بقیه تشکل‌ها در چه وضعی قرار دارند؟

متأسفانه بقیه تشکل‌ها فعالیت چندانی ندارند و تنها برای بهره‌مندی از برند هرندی برای ایجاد مجموعه‌ای در این محله اقدام کرده و منافع خود را در مناطق دیگر شهر دنبال می‌کنند. مجموعه‌هایی که بهتر است از آنها به‌عنوان کاسبان آسیب‌های اجتماعی یاد کنیم.

  • به نظر شما چطور باید فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در هرندی ساماندهی شود؟

در محله هرندی برای نظارت بر فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد یک مبصر نظارتی می‌خواهیم تا با شناسایی و غربال سره از ناسره در میان تشکل‌ها، بستری فراهم شود که در آن زمینه خدمت به مردم و بهبود شرایط زندگی در محله هرندی بیش از پیش مهیا شود.

  • قبول دارید توزیع خوبی در حوزه تشکل‌های مردم‌نهاد در محله هرندی صورت نگرفته است؟

حتماً همین‌طور است و این توزیع ناعادلانه تشکل‌های مردم‌نهاد باعث شده تا ما در این بخش با یک پلشتی و حداقل خروجی عملکرد تشکل‌ها روبه‌رو شویم.

کد خبر 419256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha