دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

شروع به‌کار شورای شهر پنجم در کشور شگفتی‌های بسیاری داشت.

سکینه اشرفی

یکی از مهم‌ترین شگفتی‌ها، آغاز به‌کار شهرداران زن در مناطق دوردست کشور بود. هنگامی که اعضای شورای شهر پنجم شهرستان اسپکه در سیستان و بلوچستان با قاطعیت آرا، مهنا محمدی را به‌عنوان شهردار انتخاب کردند، موجی عجیب در رسانه‌های کشور راه افتاد.

حالا بانویی دیگر از منطقه سیستان و بلوچستان خبرساز شده‌است. سکینه اشرفی که متولد تهران است و در پایتخت درس خوانده و زندگی کرده‌است و به‌دلیل فعالیت در سمت معاون امور هماهنگی استانداری سیستان و بلوچستان به آنجا رفته بود، به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی، توسعه و امور شورای شهرداری تهران معرفی شده‌است. او نخستین زنی است که در قامت معاونت شهردار تهران مشغول به‌کار شده‌است. او چهره‌ای شناخته شده‌ در عرصه برنامه‌ریزی کشور است.

اشرفی 18سال سابقه فعالیت در حوزه برنامه‌ریزی در کشور را در کارنامه کاریش دارد. فعالیت برای تدوین برنامه چهارم توسعه کشور ازجمله نقش‌آفرینی‌های او در عرصه برنامه‌ریزی بود. اشرفی مسئولیت رشد سرمایه‌گذاری و تدوین مستندات برنامه پنجم توسعه کشور را داشت و در برنامه ششم توسعه کشور هم به‌عنوان دبیر کارگروه روستایی همکاری کرد.

حالا قرار است او در ساختمان بهشت، به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی، توسعه و امور شورای شهرداری تهران فعالیت کند. سکینه اشرفی در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: خوشحالم که با ساختار شکنی که در شهرداری تهران صورت گرفته‌است، این فرصت به من داده شد تا در شهری که در آن متولد شده‌ام، فعالیت داشته باشم و بتوانم به همشهریانم خدمت کنم. معاون برنامه‌ریزی و توسعه و امور شورای شهرداری تهران افزود: با توجه به‌کار ویژه در حوزه مقابله با فقر و نابرابری اجتماعی که سال‌ها در آن فعالیت کردم، به سیستان و بلوچستان رفتم تا بتوانم به رشد و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته کمک کنم.

به‌گفته او یکی از مشکلات تهران، نبود عدالت اجتماعی در مناطق مختلف شهری است که با تکیه بر توانمندسازی می‌توان عدالت منطقه‌ای در این شهر را افزایش داد. اشرفی در ادامه با اشاره به مشارکت‌جویی در کارها گفت: کار برنامه‌ریزی، کاری جمعی است و می‌بایست همکاری و مشارکت تمامی ارکان و نهادهای شهرداری در آن به‌صورت ملموس دیده شود. او با اشاره به حضور زنان در عرصه مدیریت شهری نیز گفت:

تجربه فعالیت در معاونت هماهنگی استانداری سیستان و بلوچستان باعث شد تا بیشترین مدیران زن در شهرداری‌ها و شورای شهر در این استان به کارگرفته شوند. مشارکت بانوان در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر در استان سیستان و بلوچستان تجربه‌ای بی‌نظیر بود. چرا که 1100زن در این استان برای شوراهای شهر نامزد شدند که از این میان 418نفر نیز به عضویت شوراهای شهر درآمدند.

این نگاه توانمندسازی و متکی بر سرمایه اجتماعی است. تلاش شهردار تهران برای به کارگیری سهم 30درصدی بانوان در مدیریت شهری گامی بزرگ است و امیدوارم با چنین اقدامی، این سقف بالاتر برود.

او با اشاره به اینکه از نظر سلامت کار، بانوان پیشتاز هستند، گفت: وجود ریسک‌پذیری بالا و شفافیت و فسادستیزی در بانوان باعث شده‌است تا این گروه در جامعه بیشتر بتوانند در اداره امور موفق شوند.

اشرفی با اعلام اینکه بررسی برنامه سوم در شورای شهر تهران در دست انجام است، گفت: در روزهای گذشته اسناد پشتیبان برنامه سوم و لایحه برنامه سوم را مطالعه کردم، معتقدم که با دیدگاه‌هایی که در شورای شهر تهران وجود دارد و همچنین همراهی کارشناسان بتوانیم برنامه‌ را غنی‌تر کرده و در زمان مقرر به تصویب شورای شهر تهران برسانیم. معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت:

بعد از برنامه سوم، لایحه بودجه شهرداری تهران باید به شورای شهر ارائه شود. پیش از این تجربه بودجه‌ریزی عملیاتی را در سازمان برنامه‌و بودجه کشور داشتیم. بر این اساس با تکیه بر بودجه‌ریزی عملیاتی می‌توان در زمان مقرر بودجه شهر تهران را به تصویب رساند و گام بزرگی در راستای بودجه ریزی برداشت.

کد خبر 419252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha