محمد سرابی -خبر‌نگار:سیزدهمین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» با حضور و سخنرانی شهردار تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد.

شهردار

نمایشگاه زنان و تولید ملی به منظور حمایت از برندهای ایرانی و مراکز کوثر ویژه زنان سرپرست خانوار، سالانه در 2 نوبت برگزار می‌شود. استقبال خوب شهروندان از نمایشگاه زنان و تولید ملی موجب شد تا سیزدهمین دوره از این نمایشگاه از 15شهریورماه(پنجشنبه) آغاز به کار کند.

سیدمحمدعلی افشانی در این مراسم با اشاره به عملکرد زنان در عرصه مدیریت گفت: تا امروز ثابت شده است که اگر مدیران، بانوان باشند، سالم‌تر کار می‌کنند. من نه‌تنها زمانی که در دولت کار می‌کردم بلکه در مدتی که خارج از دستگاه‌های دولتی هم مشغول به‌کار بودم به وضوح می‌دیدم که پیش نمی‌آید همکارانم به ادارات مراجعه کنند و شاهد درخواست‌های غیر قانونی از سوی مدیران زن باشند.

او افزود: برای رسیدن به این هدف خود بانوان باید پیش از هر چیز باور کنند که باید سهم 50درصدی در اقتصاد کشور داشته باشند. الان مؤسسه‌‌های دانش‌بنیان یا شرکت‌های تولیدی زیادی داریم که مدیران آنها زن هستند.

او افزود: 25سال قبل در سمنان بانوی کشاورزی را دیدم که با استفاده از آبیاری قطره‌ای یک باغ پسته درست کرده بود و وقتی برای دیدار با او به باغش رفتیم چکمه پوشیده بود و پشت تراکتور کار می‌کرد.

سید محمد علی افشانی با تقدیر از زنان کارآفرین گفت: با شرایطی که کشور ما وجود دارد کسانی که در حوزه تولید وارد شده‌اند باید بدانند کار بزرگی انجام می‌دهند؛ امروز مشغول کردن یک جوان به کار یعنی کم‌کردن جرایم و این جای تقدیر دارد. جوانی که باهوش و مغرور باشد ولی کار نداشته باشد به دنبال پیدا کردن درآمد می‌رود و ممکن است به راه خلاف کشیده شود.

شهردار تهران در ادامه گفت: باید منفی‌بافی‌ها را کنار بگذاریم. تا وقتی به چاه‌های نفت امید و اتکا داریم هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نمی‌شود. این کشور 70 سال سابقه برنامه‌ریزی برای پیشرفت دارد، همان برنامه اول که در سال 1327و با کمک دانشگاه هاروارد تهیه شد، بر این نکته تاکید داشت که ایران باید اتکای خود به نفت را کنار بگذارد. از آن زمان تاکنون در همه برنامه‌ها بر این نکته تاکید کرده‌ایم در حالی که هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاده و ما همچنان به نفت متکی هستیم و همین است که شرایط اقتصادی فعلی را در کشور ما ایجاد کرده است.

  • مشکلات بانوان کارآفرین

سید محمد علی افشانی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات بانوان کارآفرین پرداخت و گفت: باید بیشتر از تولید به دنبال بازاریابی بود. بازاریابی امروز در دنیا یک علم است و باید بر اساس متدهای روز جهان به آن بپردازیم. سعی کنیم برای کالای تولیدی خود بازاریابی کنیم و بدانیم مردم ایران برای کالای خوب پول خوب می‌پردازند.

شهردار تهران افزود: شهرداری متولی اشتغال در جامعه نیست اما مخاطب آسیب‌های اجتماعی است. بهزیستی، وزارت کار و کمیته امداد باید به این آسیب‌ها رسیدگی کنند اما شهرداری به عنوان متولی شهر وظیفه خود می‌داند که تلاش کند کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهد و برای آنها رضایتمندی ایجاد کند.

  • هدفگذاری مدیریت زنان

در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تشکر از شهرداری برای انتصاب مدیران زن در حوزه‌های مختلف گفت: در دولت دوازدهم یک هدفگذاری 30درصدی برای این انتصاب‌ها تعیین شده بود که امیدواریم در شهرداری تهران نیز شاهد این 30درصد باشیم چراکه شهرداری تهران ظرفیت لازم برای مدیریت زنان را داراست.

معصومه ابتکار با بیان اینکه نمایشگاه زنان و تولید ملی مصداق اراده برای توانمندی زنان است، تصریح کرد: این در حالی است که هم‌اکنون این نمایشگاه نگاه ملی نیز دارد. بر این اساس شهرداری‌ها باید این مسیر را در پیش گیرند تا فضا برای حضور توانمند بانوان در حوزه بازاریابی ایجاد شود.

او با بیان اینکه امروز دولت امکاناتی را در حوزه اقتصادی و کسب و کار برای زنان ایجاد کرده است، تاکید کرد: طرح‌های تسهیلات پایدار، تسهیلات فراگیر، طرح تکاپو برای اشتغال و همچنین سنوات صندوق ذخیره ارزی در حال اجراست.

ابتکار با اشاره به اینکه 70درصد از صنایع دستی توسط زنان تولید می‌شود، یادآوری کرد: مسئله بازاریابی در این زمینه بسیار مهم است و شهرداری‌ها و شوراهای شهر کل کشور باید از روند پیشرفت نمایشگاه زنان و تولید ملی الگو بگیرند چراکه فضای خوبی را در مجموعه امور بانوان دارا هستیم و همچنین می‌توانیم در زمینه توسعه کارآفرینی در سطح ملی قدم برداریم.

او با بیان اینکه زنان ایرانی در مشارکت اقتصادی روند رو به رشدی را طی کرده‌اند، تصریح کرد: سهم زنان از مشاغل ایجاد شده در سال‌های 95و 96 از 60 تا 67درصد تعیین شده است.

مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه امروزه مراکز کوثر با حمایت برندهای خوب کشور فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: انجمن پوشاک ایران به صورت رسمی با دست‌دوزی پوشاک سنتی و همچنین دوخت ظریف توانسته در بین کشورهای اسلامی طرفداران زیادی پیدا کند.

فاطمه راکعی با بیان اینکه توانستیم این نمایشگاه را با حمایت شهردار تهران و معاونت اجتماعی و فرهنگی برگزار کنیم، اظهار کرد: با وجود همه مشکلاتی که در ساختار و ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار وجود داشت، خوشبختانه معاونت توانمندسازی در حوزه اداره کل امور بانوان تعریف شد.

او افزود: اگرچه این معاونت به نسبت گذشته به دلیل چابک‌سازی فشرده شده اما کارها موازی نیست و با تجمیع هم می‌توان کارها را به‌صورت بهتر انجام داد.
مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: امروز ظرفیت شهر هوشمند برای خدمات‌دهی بسیار زیاد است به همین منظور نیز در شهریورماه با هدف استقبال از بازگشایی مدارس پوشاک و نوشت‌افزار را در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم. در هفته‌های پایانی اسفندماه نیز برای پیشواز عید، محصولاتی از سوی برندهای مختلف را با کیفیت خوب در اختیار شهروندان قرار دادیم.

دیگر سخنران این مراسم شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران بود که به صحبت درباره نقش زنان در مدیریت شهری پرداخت.

او گفت: زنان به عنوان نیمی از سرمایه‌های انسانی کشور درصد بسیار کمی از سمت‌های مدیریتی در شهرداری را در اختیار دارند. امانی افزود: در حال حاضر تنها 18 درصد کارکنان و 16 درصد مدیران شهرداری تهران را زنان تشکیل می‌دهند که این آمار باید تغییر کند و سهم زنان در اداره شهر بیشتر شود. سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی تا 24شهریور در بوستان گفتگو (محله گیشا) به‌کار خود ادامه خواهد داد. این نمایشگاه شامل غرفه‌های متعدد پوشاک از برندهای معتبر و با کیفیت داخلی است که در 2 طبقه به عرضه این کالا می‌پردازد.

  • مدیریت جدید حوزه زنان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی با بیان اینکه طی چند‌ ماه گذشته اینگونه مطرح شده که در مدیریت جدید حوزه زنان تضعیف شده است، بیان کرد:

در دوره مدیریت گذشته خانم‌ها به عنوان مشاور امور بانوان در مناطق 22گانه به صورت مستقیم زیر نظر شهردار تهران فعالیت می‌کردند و این در حالی بود که به‌طور همزمان این بانوان در معاونت اجتماعی و فرهنگی و اداره کل بانوان حضور داشتند. ولی‌الله شجاع پوریان افزود: این موضوع اشکالاتی را در پی داشت چراکه مصوبه شورای شهر را نداشت و تداخل و موازی‌کاری در بین این مسئولیت‌ها ایجاد شده بود که در نهایت باعث تعارض می‌شد.

این موضوع را با توجه به اصل برنامه‌های توسعه کشور انجام داده و در نهایت به این مدل رسیدیم که ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را در اداره کل امور بانوان جای دهیم و امروز 9پست به این اداره کل اضافه شده است. در واقع معاونت توانمندسازی به عنوان یکی از معاونت‌های زیرمجموعه اداره کل بانوان در قالب 3 اداره توانمندسازی، مهارت‌آموزی و مشاوره و مدیریت خانواده فعالیت خواهد کرد.

کد خبر 415907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha