همشهری آنلاین: دو روز بیشتر به انتخابات در ایالت بایرن آلمان نمانده است. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از میزان محبوبیت احزاب سنتی آلمان به شدت کاسته شده است. احزابی که دولت ائتلافی را تشکیل داده‌اند.

نتایج یک نظرسنجی جدید |ریزش فاجعه‌بار آرای احزاب حاضر در دولت ائتلافی آلمان

به گزارش دويچه وله، افکار عمومی آلمان این روزها متوجه ایالت بایرن است. روز یکشنبه (۱۴ اکتبر) انتخابات مجلس این ایالت برگزار می‌شود. انتخاباتی که می‌تواند تاثیرات مهمی بر صحنه سیاسی آلمان و بر احزاب حاضر در دولت ائتلافی شامل احزاب سوسیال دموکرات، دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بگذارد.

از چند هفته پیش روشن شده که آرای احزاب سنتی آلمان ریزش شدیدی کرده است؛ حزب سوسیال مسیحی که همواره در بایرن دست بالا را داشته و در اتحاد با حزب دموکرات مسیحی (حزب آنگلا مرکل) در دولت شرکت دارد، شکستی تاریخی خورده است. وضع سوسیال دموکرات‌ها نیز بهتر نیست. حزب سبزها در مقابل رشد خوبی کرده است.

روز گذشته (۱۱ اکتبر) کانال یک تلویزیون آلمان ARD نتایج نظرسنجی به نام "سوال یکشنبه" را پخش کرد که در آن از ۱۵۰۰ نفر پرسیده شده بود: «اگر امروز انتخابات یکشنبه بود کدام حزب را انتخاب می‌کردید؟» پاسخ‌ها نشان می‌دهد که وضع دولت و فضای عمومی حاکم بر آلمان خوب نیست. بنابر نتایج این نظرسنجی اگر انتخابات پارلمانی در این مقطع انجام گیرد، دولت فعلی آلمان از اکثریت برخوردار نخواهد بود.

نتایجی که احتمال دارد روز یکشنبه نیز تکرار شود از این قرار است:

اتحاد دموکرات مسیحی (به ریاست آنگلا مرکل، صدراعظم) و سوسیال مسیحی (به ریاست هورست زهوفر، وزیرکشور) تنها ۲۶ درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد.

حزب سوسیال دموکرات در سراشیب ریزش آرا تنها ۱۵ درصد خواهد داشت، در حالی‌که حزب راستگرای "آلترناتیو برای آلمان حدود ۱۶ درصد رای خواهد آورد. حزب لیبرال‌ها ۱۰ درصد، سبزها ۱۷ درصد و حزب چپ آلمان ۱۰ درصد رای خواهند آورد.

کارشناسان صحنه سیاست ‌آلمان معتقدند که این نتایج برای دولت ائتلافی فاجعه‌بار است. سه حزب حاضر در دولت ائتلافی در پایین‌ترین سطح از محبوبیت خود نزول کرده‌اند.

سوال دیگری که در این نظرسنجی مطرح شده این است: «چقدر از بیلان کار حزب سوسیال مسیحی در مجلس راضی هستید؟» این حزب سه وزیر در دولت ائتلافی دارد. وزیر کشور هورست زهوفر، در حال حاضر مهم‌ترین چهره این حزب به شمار می‌رود و بر اثر اختلافاتش با مرکل بر سر سیاست پناهنده‌پذیری دولت ائتلافی را در بحران دائمی قرار داده است. در نتیجه این بحران آفرینی، حزب یادشده در ریزش آرا رکورد زده و تنها ۱۷ درصد مردم بایرن از بیلان کار این حزب اظهار رضایت کرده‌اند.

  • چه کسی مقصر وضع فعلی است؟

سه حزب دولت ائتلافی بارها مجبور شدند برای حل اختلافات و بحران ناشی از آن به بحث بنشینند. در پاسخ به این سوال که چه کسی مقصر اصلی وضع فعلی دولت ائتلافی است، پاسخ‌ها از این قرار است:

۵۶ درصد گفته‌اند آنگلا مرکل، ۳۱ درصد هورست زهوفر و دو درصد نیز آندریا نالس، رئیس حزب سوسیال دموکرات را مقصر این وضع دانسته‌اند. با این همه این نتایج نمی‌تواند مایه خوش‌بینی زیاد برای سوسیال دموکرات‌‌ها باشد.

دولت ائتلافی در یک مورد توانسته رضایت شهروندان را جلب کند و آن مبارزه با جرم و جنایت است. ۵۰ درصد پرسش‌شوندگان از کار دولت در این زمینه ابراز رضایت کرده‌اند. ولی تنها ۳۱ درصد معتقدند که دولت در رابطه با سیاست پناهجویی درست قدم برداشته و بیلان کار خوبی داشته است. از این بدتر نتایج نظرات درباره مسائل مهمی نظیر سیاست مسکن و محیط زیست است.

تنها ۲۳ شرکتکنندگان در نظرسنجی نظر مثبتی نسبت به سیاست‌های محیط زیستی دولت داشته‌اند. در مورد مسکن تنها ۱۶ درصد.

این نظرسنجی نیز مانند بسیاری از نظرسنجی‌های قبلی نشان می‌دهد که فضای سیاسی در آلمان به مراتب بدتر از وضعیت واقعی زندگی روزمره است. دولت به شدت زیر انتقاد است. ۵۳ درصد معتقدند که حق و عدالت در آلمان رعایت نمی‌شود. این در حالی است که ۷۷ درصد پرسششوندگان می‌گویند وضع اقتصادی آلمان خوب یا بسیار خوب است. در یک کلام آلمان را می‌توان چنین تصویر کرد: کشوری در عدم اطمنیان عمیق نسبت به خود.

کد خبر 418972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha