مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

یک مقام آگاه درباره اظهارات شهردار تهران مبنی بر عدم کمک دولت به شهرداری تهران از نامه‌ای سخن گفت که اخیراً از سوی معاونت عمرانی وزارت کشور به شهرداری ارسال شده است.

 به گزارش فارس، این مقام آگاه درباره محتوای این نامه گفته است: در این نامه 4 صفحه‌ای‌ که برای آقای قالیباف نوشته شده به صراحت آمده است که دولت از واگذاری بیشتر اتوبوس تا تعیین تکلیف وضعیت نامناسب موجود در حمل‌ونقل شهری خودداری می‌کند.

وی ادامه داد: سید مهدی هاشمی معاون عمرانی وزیر کشور، در نامه‌ای که در تاریخ 17 دی سال‌جاری در سه بند درخصوص اتوبوسرانی، حمل‌ونقل ریلی و تاکسی‌رانی مطالبی را عنوان و تأکید کرده که یکی از سیاست‌های اصلی دولت توسعه حمل‌ونقل عمومی است اما با وجود حمایت همه جانبه و تمام عیار دولت از شهرداری تهران باید این سازمان عملکرد مناسب و چشمگیری داشته باشد، ولی برابر بررسی آمارهای موجود نه تنها بهبود مشاهده نمی‌شود، بلکه وضعیت نابسامان است.

از واگذاری اتوبوس به شهرداری معذوریم

این مقام آگاه اضافه کرد: در بخشی از این نامه آمده است: افزایش حجم جابه‌جایی مسافر به تناسب افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیست و باز هم شاهد کاهش حجم جابه‌جایی مسافر هستیم و چون شکایات مختلفی نیز در این زمینه واصل شده است و از سوی دیگر با توجه به راه اندازی خطوط BRT و هزینه زیادی که شهرداری تهران در این زمینه صرف کرده، باز هم مسافر به میزان لازم جابه‌جا نمی‌شود. به‌دلیل موارد فوق و عدم افزایش جابه‌جایی مسافر در نظام اتوبوسرانی و عدم هماهنگی با سیاست‌های کلان کشور، این وزارتخانه از واگذاری بیشتر اتوبوس تا تعیین تکلیف وضعیت نامناسب موجود معذور است.

وی گفت در بخش حمل‌ونقل ریلی این نامه آمده است: متأسفانه عملکرد متروی تهران مناسب نیست و نظارت کافی بر عملکرد آن وجود ندارد و هزینه‌کرد اعتبارات و مطالعات نامناسب بوده و چیزی که کارفرما انتظار دارد، به فراموشی سپرده شده است.

این مقام آگاه در ادامه به فارس گفت: در بخش دیگر نامه با اشاره به این‌که یکی از مشکلات نظام حمل‌ونقل عمومی فقدان سامانه‌های تغذیه‌کننده و پخش‌کننده مناسب مترو است، متأسفانه شاهد عدم تعهد شهرداری تهران نسبت به ساخت مونوریل هستیم.

همچنین در بخش دیگر نامه ایراداتی به حوزه تاکسی‌رانی درخصوص بالا بودن نرخ کرایه‌ها و عدم استفاده از تاکسیمتر و نارضایتی مردم آمده و تأکید شده است از مجموع موارد فوق چنین استنباط می‌گردد که شهرداری تهران بایستی همراه و هم جهت با رویکرد اولویت سایر دستگاه‌های دولتی در راستای سیاست‌های کلان کشور در توسعه حمل‌ونقل عمومی عمل نماید تا به مدد مدیریت مطلوب و توجه به‌نظر کارشناسان اهل فن از بن بست به وجود آمده فعلی خارج شود، چنانچه شهرداری تهران اقدام لازم را برای مدیریت فراهم نمی‌بیند، خواهشمند است مراتب را اعلام تا با برگزاری جلسه‌ای درخصوص نحوه مدیریت و پشتیبانی و نظارت بر ساماندهی حمل‌ونقل تصمیم‌گیری یا به مدیریت دولتی بازگردانده شود.

یک منبع آگاه دیگر در این باره افزود: در بخش دیگر این نامه که از سوی دولت برای شهرداری تهران ارسال شده، آمده است در سال 84، 7160 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده که 3 میلیون و 170‌هزار نفر را جابه‌جا می‌کرده و در سال 85، 2 هزار و 700 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شده که با این تعداد اتوبوس اضافه شده، رقم جابه‌جایی مسافر به 3 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.

در بخش دیگر این نامه آمده است که در سال 83 در بخش تاکسی‌رانی، 950‌تاکسی برای توسعه ناوگان تاکسی‌رانی داده شد و 705‌تاکسی هم برای نوسازی ناوگان واگذار شد و در سال 84، 1570 تاکسی برای توسعه و برای نوسازی 1775 تاکسی واگذار شد.  همچنین در سال 85، 5 هزار ون و 5 هزار تاکسی تحویل داده شده است.

به اعتقاد این منبع آگاه در دولت، در بحث BRT هماهنگی لازم با دولت نشده است و این خطوط و اتوبوس‌ها فاقد استاندارد‌های بین‌المللی است. همچنین فیلمی هم به همراه این نامه از مشکلات مردم در خطوط BRT برای شهرداری ارسال شده است.

کد خبر 41886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز