ثریا روزبهانی- خبرنگار: ۷۶ درصد اتوبوس‌های تهران به پایان عمر خود رسیده‌اند و تنها کمتر از ۳۰‌ درصد از اتوبوس‌هایی که با آن‌ تردد می‌کنیم، از نظر فنی و کیفی سالم هستند.

پیمان سنندجی

این در شرایطی است که هر ماه ۶۰دستگاه اتوبوس به سن فرسودگی می‌رسد و مسئولان شهری به شهروندان توصیه می‌کنند برای کاهش آلودگی هوا و همچنین رهایی از ترافیک، از وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای خودروهای شخصی استفاده کنند. «پیمان سنندجی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران هم این ارقام را تأیید می‌کند و می‌گوید:

«حال ناوگان اتوبوسرانی خوب نیست.» برای اطلاع از چگونگی وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و ارائه راهکار برای نوسازی آن با «پیمان سنندجی» گفت‌و‌گو کردیم

  • ناوگان اتوبوسرانی در کنار وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و تاکسی به پایتخت‌نشینان این امکان را می‌دهد با وسایل حمل و نقل جمعی در شهر سفر کنند، اما به گفته مسئولان اتوبوسرانی چند سالی است که اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان نشده و هرماه 60 دستگاه اتوبوس هم به سن فرسودگی می‌رسد. اکنون چه تعداد از اتوبوس خط‌های مختلف فرسوده هستند؟

85درصد از اتوبوس‌ها به سن فرسودگی نزدیک هستند. طبق آمار از ۶ هزار و 200 اتوبوس، ۸۵ دستگاه بالای ۱۶ سال، 3 هزار و 200 اتوبوس بین ۱۱ تا ۱۵ سال، هزار و 300 اتوبوس بین ۶ تا ۱۵سال و تنها ۶۳۰ اتوبوس بین ۱ تا ۵ سال عمر دارند. بخشی از اتوبوس‌هایی که عمر ۶ تا ۱۵ سال دارند، اتوبوس‌های بی.آر.تی هستند.

بیش از ٧٤٧ دستگاه اتوبوس در سامانه٤ اتوبوسرانی فعالیت می‌کند که از این تعداد٧٨ دستگاه اتوبوس عمومی و ٤٠٦ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی بالای ٨ سال عمر دارند و بیش از 300 هزار نفر از شهروندان تهرانی روزانه تنها از 2خط 4و 7 اتوبوس‌های تندرو جابه‌جا می‌شوند.

بنابراین وضعیت ناوگان خوب نیست. اکنون 5 هزار و ۷۱۰ دستگاه از اتوبوس‌های شهر تهران بالای ۵ سال عمر دارند. با وجود این، توانستیم برای بیش از ۹۵‌درصد اتوبوس‌ها برگه معاینه ‌فنی بگیریم، اما ممکن است با وجود اخذ برگه معاینه‌فنی باز هم مشکلاتی برای اتوبوس پیش بیاید و دودزا باشد. چراکه آخرین اتوبوس‌هایی که وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شد،

سال 89‌ـ 90 خریداری شده و از آن سال به بعد هم دیگر هیچ اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی شهر تحویل داده نشده است. همین مسئله باعث شده تا اتوبوس‌ها فرسوده و خراب باشند و در توقفگاه‌ها متوقف باقی بمانند. به همین خاطر ممکن است مشکلاتی در جابه‌جایی مسافران به وجود بیاید.

  • چند دستگاه اتوبوس جدید باید خریداری و به ناوگان اضافه شود تا وضعیت جابه‌جایی مسافران را در نقاط مختلف شهر بهبود ببخشد؟

برای رفع این مشکل طرحی با عنوان «نوسازی ناوگان» ارائه شده است. در طرح نوسازی قرار است اتوبوس‌های جدیدی وارد شبکه حمل‌ونقل شود. در تهران به ۷ هزار اتوبوس نیاز داریم. امیدواریم این بخشنامه ابلاغ و تا آخر سال حداقل در شهر تهران بتوانیم اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم، اما خودمان هم در این مدت اقداماتی انجام داده‌ایم. فعالیت شبانه‌روزی تعمیرگاه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و ارائه خدمات پس از فروش باعث شده تا وضعیت بهتر شود.

همچنین با آغاز سال جدید تحصیلی در صورت تأمین هزینه، 13دستگاه اتوبوس 2 کابینه خریداری و به اتوبوس‌های خط 1(چهارراه تهرانپارس-آزادی) و5(بیهقی-علم‌وصنعت) و7(راه‌آهن-تجریش) ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه می‌شود و از طرفی هم نرخ بلیت ثابت و تغییری نخواهد کرد و تمام اتوبوس‌ها چه در خطوط بی.آر.تی و چه غیر‌بی.آر.تی، برای مهرماه آماده خدمات‌دهی به شهروندان هستند.

  • اتوبوس‌ها بعد از چند سال کار، فرسوده محسوب می‌شوند و آخرین بار چند دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی شد؟

اتوبوسی که 10 سال در تهران کار کرده فرسوده است و نباید انتظار اتوبوس صفر کیلومتر را از آن داشته باشیم که بدون وقفه کار کند. برای مثال اتوبوس‌هایی که در سامانه 5 کار می‌کند مربوط به خریدهای قبل از سال 89 و 7ـ8 سال از عمرشان گذشته است.

ولی همین اتوبوس‌ها به خاطر حجم مسافران 3 شیفت کار می‌کنند و مدام در حال‌ تردد هستند. این اتوبوس‌ها در شفیت‌های‌کاری از ساعت 5:30 تا 13:30، 13:30 تا 22 و از ساعت 22 تا 5:30 صبح مشغول خدمت‌رسانی هستند. به همین خاطر اتوبوسی که شبانه‌روزی کار کند، حتماً خراب می‌شود و نیاز به مراقبت دارد،

اما اجرای هر‌ کاری که بتواند از میزان آلودگی اتوبوس‌ها بکاهد، جزو اولویت‌‌های ماست، ولی تنها راهکار برای رهایی از وضع فعلی، نوسازی اتوبوس‌ها است که با گذشت ۶ ماه از سال جدید هنوز نتوانسته‌ایم بودجه حاصل از محل صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی را برای این نوسازی دریافت کنیم.

  • باتوجه به این موضوع که بیش از نیمی از اتوبوس‌ها فرسوده است و همین اتوبوس‌های فرسوده روزانه هزاران نفر را در شهر تهران جابه‌جا می‌کنند، چطور آنها برگه معاینه‌فنی دریافت کرده و از نظر ایمنی برای شهروندان مشکل‌ساز نخواهند شد؟

ایمنی اتوبوس‌ها از اولویت‌های مهم مسئولان اتوبوسرانی است. به همین دلیل روی آن نظارت بسیار دقیقی انجام می‌شود. چراکه تنها 3 هزار اتوبوس دیزلی در شهر فعالیت می‌کنند و تکلیف ایمنی اتوبوس‌های گازسوز باید مشخص شود. اتوبوس‌های شرکت واحد به ۸ دلیل تأییدیه معاینه‌فنی نمی‌گیرند و بیشترین علت تأیید نشدن اتوبوس‌ها در مراکز معاینه‌فنی، مشکل ترمز و فرسودگی آنها است و دودزا بودن اتوبوس‌ها در رتبه هفتم قرار دارد.

از این‌رو سالانه هزینه زیادی صرف نگهداری اتوبوس‌های فرسوده و با افزایش قیمت قطعات به بیش از 5/2 برابر قیمت‌های قبلی، این کار روز به روز سخت‌تر از گذشته می‌شود. با این وجود حتی نمی‌توانیم یک اتوبوس را متوقف کنیم. چراکه با کمبود ناوگان روبه‌رو هستیم. ما مجبوریم این اتوبوس‌ها را تعمیر و دوباره وارد خط کنیم. به همین خاطر باید هر چه زودتر اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان شده تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان پایتخت ارائه بدهیم.

کد خبر 418540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha