همشهری آنلاین: متخصصان علوم پزشکی‌دانشگاه هاروارد هشدار دادند، مصرف برگرها و هات‌داگ‌ها، خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، تاثیر مصرف گوشت فرآوری شده مدتی طولانی است که بر انواع سرطان‌های پانکراس، پروستات و روده مشخص شده است اما این مطالعه به طور مستقیم ارتباط آن را با تومورهایی که در پستان شروع به رشد می‌کنند، نشان می‌دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته بر ۲۸ مطالعه قبلی، زنانی که بیشتر گوشت‌های فرآوری شده مصرف می‌کنند، ۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. اما هیچ خطر بیشتری برای افرادی که گوشت قرمز فرآوری نشده مانند گوشت گاو، گوساله، گوسفند و بره مصرف می‌کنند، وجود ندارد.

صندوق تحقیقات جهانی سرطان نسبت به قطع مصرف گوشت قرمز توصیه کرده است. اما سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) اعلام کرده افرادی که قادر به قطع کلی مصرف گوشت قرمز نیستند، باید سعی کنند تا حد مجاز روزانه ۷۰ گرم که معادل نیمی از یک برگر یا یک سوسیس است از گوشت قرمز مصرف کنند. سازمان‌های بهداشتی ایالات متحده آمریکا اما هیچ محدودیت خاصی را در این زمینه پیشنهاد نکرده‌اند.

اگرچه میزان مصرف گوشت‌های فرآوری شده در رژیم غذایی آمریکایی‌ها طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، میلیون‌ها نفر هنوز هم بیش از حد مجاز ۷۰ گرم روزانه گوشت قرمز مصرف می‌کند.

گوشت فرآوری شده به گوشتی گفته می‌شود که به آن نمک افزوده شده، با روش های مختلفی حفاظت شده، تخمیر شده، دودی شده یا با مواد دیگری مخلوط شده تا انواع سوسیس، هات داگ، ژامبون، بیکن یا گوشت نمک سود شده حاصل شود.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد: مصرف گوشت‌های فرآوری شده به تحریک تومورهای روده، پروستات و پانکراس منجر می‌شود. اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که مصرف این نوع گوشت‌ها خطر ابتلا به سرطان پستان را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین بدیهی است که کاهش مصرف گوشت فرآوری شده برای پیشگیری از سرطان پستان مفید است.

افزودنی‌های غذایی مانند نیترات و نیتریت که به گوشت های فرآوری شده اضافه می شود همراه با چربی اشباع، کلسترول و نوع آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی از عوامل موثر در افزایش خطر سرطان به شمار می‌روند.

در سراسر جهان سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان زنان و دومین علت مرگ و میرهای سرطانی است.

بر اساس طبقه‌بندی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) گوشت قرمز یک سرطان‌زای احتمالی برای انسان و گوشت قرمز فرآوری شده سرطان‌زایی حتمی برای انسان به شمار می‌رود.

کد خبر 418238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha