همشهری آنلاین: ممکن است احمقانه به نظر برسد که کسی آب خیار شور را بنوشد اما دلایلی منطقی و علمی وجود دارد که نشان می‌دهد آب خیار شور مفید است.

ورزشکاران سال‌هاست که به صورت تجربی متوجه خواص این نوشیدنی شده‌اند. متخصصان همه‌ی دلایل مغذی بودن این نوشیدنی را کشف نکرده‌اند؛ اما می‌دانند که آب خیارشور گرفتگی را تسکین می‌دهد. در واقع ورزشکاران به درستی متوجه شده‌اند. به نظر می‌رسد که آب خیارشور گرفتگی ماهیچه‌های بدن را بهبود می‌بخشد و البته خواص دیگری هم دارد. در این مقاله ده فایده‌ی آب خیار شور یا ترشی را بیان می‌کنیم.

  • تسکین گرفتگی و خستگی ماهیچه‌های بدن با آب خیار شور

نتایج پژوهشی که در «مجله‌ی پزشکی و علم در ورزش» منتشر شده نشان داد فردی که در اثر ورزش، بدنش دچار کم‌آبی شده است با نوشیدن آب خیار شور سریع‌تر ماهیچه‌هایش را از حالت گرفتگی خارج می‌کند.

حدود یک‌سوم فنجان آب خیار شور این مشکل را به راحتی حل می‌کند. آب خیارشور سریع‌تر از نوشیدن همان مقدار آب، گرفتگی ماهیچه‌ها را از بین می‌برد.

سرکه‌ی موجود در آب خیارشور نیز به بهبود سریع‌تر درد کمک می‌کند. سرکه احتمالاً علائم اعصاب را که از ماهیچه‌های گرفته و خسته به مغز می‌رسد متوقف می‌کند.

  • آب خیار شور، بدن را شاداب نگه می‌دارد

برای بیشتر مردم، نوشیدن آب برای آب‌رسانی پس از یک دوره کار سخت کاربرد دارد. پس از حدود یک ساعت کار یا ورزش نه چندان سخت، آب احتمالاً همه‌ی آن چیزی است که نیاز دارید. اما اگر مدت طولانی‌تری کار و ورزش کنید یا ورزش سختی داشته باشید، به خصوص در هوای گرم، داستان چیز دیگری خواهد بود.

نوشیدن نوشیدنی محتوی سدیم، پتاسیم می‌تواند به آب رسانی سریع‌تر بدن کمک کند. سدیم، الکترولیتی است که آن را از طریق عرق از دست می‌دهیم. پتاسیم نیز الکترولیت دیگری است که از همین طریق از بدن دفع می‌شود. پس بدن بعد از فعالیت سخت به هر دو نیاز دارد.

آب خیار شور حاوی مقادیر زیادی سدیم و مقداری نیز پتاسیم دارد. پس از عرق یا فعالیت بدنی طولانی، سرکشیدن مقداری آب خیارشور می‌تواند سریع‌تر به بدن برای بازگشتن به حالت اولیه و طبیعی سطح الکترولیت‌ها کمک کند. البته توصیه می‌کنیم پیش از مصرف آب خیارشور با پزشک متخصص تغذیه یا پزشک خودتان مشورت کنید.

  • نوشیدنی بدون چربی و یاریگر شما

اگر مایل به کاهش وزن هستید؛ قطعاً نمی‌خواهید از نوشیدنی‌های پرکالری ورزشی استفاده کنید.
فکر بسیار خوبی است که پس از یک جلسه ورزش و از دست دادن الکترولیت‌ها، یا در هوای گرم، جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های معمول ورزشی پیدا کنید. اگر ماهیچه‌هایتان گرفته و خسته شده است، باید سریع‌تر آن را از این حالت خارج کنید. آب خیارشور نجاتتان می‌دهد.

آب خیارشور هیچ چربی ندارد، اما می‌تواند کالری داشته باشد. در هر فنجان آب خیارشور احتمالاً از یک تا صد کالری وجود دارد. میزان کالری موجود در آب خیارشور بستگی به محتوای آن دارد.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها با نوشیدن آب خیارشور

اگر معمولاً خیارشور مصرف می‌کنید، نیازی نیست که نوشیدنی‌های ورزشی بخرید و آن‌ها را تهیه کنید. حتی اگر خیارشور هم نمی‌خورید؛ می‌توانید باز هم روی آب خیارشور به عنوان نوشیدنی به صرفه به جای سایر نوشیدنی‌های ورزشی حساب کنید. اگر خیارشور را به صورت خانگی تهیه نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم پیش از خرید، برچسب روی بطری را بخوانید.

  • آب خیارشور حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها

آب خیارشور حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای ویتامین سی و ای است؛ یعنی دو آنتی‌اکسیدان کلیدی. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر مولکول‌های مخرب به نام رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کند. اگر کسی در برابر رادیکال‌های آزاد قرار بگیرد؛ لازم است مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی‌اش جای داشته باشد تا از بدن وی محافظت کند.
همچنین ویتامین سی و ای، در کنار سایر کارهایی که در بدن انجام می‌دهند، به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

  • آب خیارشور، کاهش وزن را حمایت می‌کند

نتایج یک پژوهش نشان داد آب خیارشور حاوی مقداری سرکه است. مصرف میزان اندکی سرکه در هر روز به کاهش وزن ما یاری می‌رسانند.

بعد از گذشت دوازده هفته، افراد مورد آزمون که یکی دو اونس یا یک اونس سرکه به طور روزانه مصرف کرده‌اند، کاهش وزن بیشتری نسبت به افرادی داشته‌اند که سرکه نخورده‌اند.

  • آب خیارشور سطح قند خون را کنترل می‌کند

پژوهشی که در مجله‌ی مطالعات دیابت منتشر شد، اثرات مصرف یک فنجان قهوه‌خوری آب خیارشور را پیش از غذا مطالعه کرده است. سرکه‌ی موجود در آب خیارشور سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو را تنظیم می‌کند. دیابت نوع دو مربوط به اضافه وزن و چاقی است.

اگر سطح قند خون به خوبی تنظیم شده باشد، سلامتی ما تضمین شده است. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع دو بوده و از این مسئله بی‌خبر هستند. اما سطح قند خون تنظیم نشده می‌تواند باعث مشکلات و بیماری‌های جدی مانند نابینایی، آسیب به قلب و کلیه شود.

  • آب خیارشور باعث سلامتی روده‌ها می‌شود

سرکه‌ی موجود در آب خیارشور می‌تواند به سلامت روده‌ها کمک کند. سرکه، خوراکی تخمیری است. خوراکی‌های تخمیر شده برای سیستم گوارشی بدن ما مفید هستند. غذاهای تخمیری، رشد و سلامت تعادل باکتری‌های مفید سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشند.

  • کرفس برای سلامتی مفید است

اگر درون شور یا ترشی، کرفس هم بگذارید، بر فواید آن افزوده‌اید. کرفس حاوی کورستین است که خاصیت کاهندگی کلسترول خون را دارد. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که کرفس، کلسترول خون همسترها را کاهش داده که اثرات مشابهی در بدن انسان دارد. پژوهشگران این مطالعه اذعان کرده‌اند کرفس، کاربردهای بسیاری در پزشکی سنتی داشته است که شامل درمان:
* سوءهاضمه
* گرفتگی شکم
* گاز
* و سایر مشکلات هاضمه می‌شود.

  • آب خیار شور بوی بد دهان را از بین می‌برد

باکتری‌های موجود در دهان ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. کرفس و سرکه هر دو خاصیت آنتی باکتریال دارند. ترکیب این ویژگی‌ها به از بین بردن بوی بد دهان و ایجاد بوی خوش و عادی دهان کمک می‌کند.

  • نتیجه‌گیری

به جای آنکه آب خیارشور یا ترشی را دور بریزید از آن به عنوان یک نوشیدنی استفاده کنید. ممکن است حتی از مزه‌ی شوری آن لذت ببرید. البته حس هر مزه‌ای پس از یک ساعت فعالیت، متفاوت خواهد بود؛ به این معنی که ممکن است در حالت عادی آن را نپسندید اما پس از ورزش، نوشیدن مقداری آب شوری حس خوبی به شما خواهد داد.

حتی اگر مزه‌ی آن را نمی‌پسندیدید اما شاید مطالعه‌ی خواصش برای بدن شما را ترغیب کند که علی‌رغم میل به آن، فنجانی از آن را بنوشید.

منبع: تبيان

کد خبر 418048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha