دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو پژوهشگر آمریکایی و ژاپنی برای کارشان در زمینه شناسایی مولکول‌هایی که به عنوان ترمز برای دستگاه ایمنی عمل می‌کنند، برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۸ شدند.

Nobel

به گزارش بی‌بی‌س کار این دانشمندان به ایجاد شکل جدیدی از درمان سرطان انجامید که اصطلاحا «ایمنی‌درمانی بازرسی» (checkpoint immunotherapy) نامیده می‌شود و داروهایی که بر این اساس تولید شده‌اند توانسته‌اند انقلابی در درمان سرطان‌های پوستی مرگبار پیشرفته ایجاد کنند.

 جیمز پی آلیسون، رئیس بخش ایمنی‌شناسی در مرکز سرطان ام‌دی اندرسون در دانشگاه تگزاس و تاسوکو هنجو، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کیوتو به طور مستقل مسیرهای مولکولی متفاوتی را که دستگاه ایمنی را مهار می‌کنند، بررسی کردند.

کمیته جایزه نوبل هر دوی این دانشمندان را به خاطر وارد کردن ایمنی‌درمانی سرطان به عصری جدید شایسته تقدیر دانسته و جایزه ۹ میلیون کرونری - بیش از یک میلیون دلاری- نوبل پزشکی را  به تساوی بین آن دو تقسیم کرده است.

تاسوکو هنجو پس از شنیدن خبر برنده شدن جایزه نوبل به گزارشگران گفت: «می‌خواهم به پژوهشم ادامه دهم تا ایمنی‌درمانی بیماران سرطانی بیشتری را نجات دهد.»

پروفسور آلیسون هم در واکنش به خبر برنده شدنش گفت: «دیدن بیماران دچار سرطان که به طور موفقی با این شیوه جدید درمان شده‌اند، افتخاری بزرگ برای من است. این بیماران شاهد زنده‌ای از قدرت علوم پایه و اشتیاق ما برای آموختن و شناخت چگونگی انجام کارها در بدن است.»

کد خبر 418011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha