دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت طلا در بازار‌های بین‌المللی به‌دلیل نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهان و تورم دیروز به شدت افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار همشهری، کاهش جاذبه بازارهای نفتی و اوراق بهادار که ناشی از ادامه نگرانی‌ها از شرایط اقتصاد جهان و رکود حاکم بر اقتصاد آمریکاست، صاحبان سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ را به‌سوی بازار فلزات به‌ویژه طلا سرازیر کرده است.

قیمت هر اونس طلا بیش از 15دلار افزایش یافت و از 900 دلار فراتر رفت و این پیش‌بینی که قیمت آن از مرز یک‌هزار دلار فراتر خواهد رفت را تقویت کرد.

هر اونس طلا تا 912 دلار معامله شد. قیمت نفت خام بیش از یک دلار کاهش یافت و هر بشکه نفت خام سبک آمریکا پس از نوسانات پیاپی 42/93 دلار و نفت برنت دریای شمال 07/91 دلار داد و ستد شد.

بازار داخلی طلا

قیمت طلا در بازار داخلی نیز نوسان داشت ولی این نوسان متناسب با بازار جهانی نبود و هر گرم طلای 18 عیار بیش از 300‌تومان افزایش یافت.

نوسان اندک قیمت طلا و رشد کند آن در بازار داخلی ناشی از ادامه قیمت‌های بالای نفت و رو‌به رشد بودن در‌آمد‌های نفتی است.

این شرایط موجب شده است تا به‌دلیل روند با ثبات اقتصاد کشور نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی در کشور تأثیر آنی نداشته باشد ولی این تأثیر به‌صورت تدریجی  رخ خواهد داد.

علاوه براین با توجه به عرضه سهام فراوان در بورس اوراق بهادار کشور که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری با توجه به اجرای سیاست‌های اصل 44 ادامه نیز داشته باشد، بخشی از سرمایه‌ها به‌سوی این بازار هدایت می‌شود.

در عین حال با توجه به رونق واردات و تأمین نیاز ارز کافی برای تجار و بازرگانان تقاضای مؤثری در بازار طلا وجود ندارد که موجب نوسان قیمت شود.

کد خبر 41776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز