مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

حجت الله میرزایی‌ -معاون برنامه‌ریزی، توسعه و شورای شهرداری تهران: بعد از انتخابات اردیبهشت۹۶ و آغاز دوره پنجم مدیریت شهری هم شورای اسلامی شهر تهران و هم شهردار منتخب، خودشان را متعهد به اجرای وعده‌هایی دانستند که در رقابت‌های انتخاباتی به مردم شهر داده بودند.

حجت الله میرزایی‌ | معاون برنامه‌ریزی، توسعه و شورای شهرداری تهران:

این وعده‌ها عمدتا متمرکز بربهبود نظام حکمروایی شهری و اصلاح سازوکارهای مدیریت بر شهر تهران بود. با توجه به گزارش‌ها و ارزیابی‌هایی که از وضعیت شهر تهران به‌دست آمده بود و همچنین ارزیابی‌ها و دیدگاه‌هایی که مردم درباره شهر و عملکرد مدیریت شهری گذشته داشتند و همینطور براساس مطالعاتی که در 3ماهه اول فعالیت شهردار جدید انجام شد، این اولویت‌ها دقیق‌تر و مشخص‌تر شد و مجموعه‌ای از موضوعات و محور‌ها به‌عنوان محورهای اولویت دار دوره پنجم مدیریت شهری تهران انتخاب شد و در اسفند96 به‌تصویب شورای شهر رسید.

درواقع براساس آنچه در این مصوبه منعکس شده و در بر گیرنده دیدگاه‌ها و انتظارات شهروندان تهرانی است، مقرر شد که برنامه سوم توسعه شهر تهران بر چند محور اصلی متمرکز شود و از پراکندگی پرهیز شود. مهم‌ترین محورهای آن اصلاح حکمروایی شهری و اصلاح سازوکارهای مدیریت بر شهر تهران بود. در کنار آن بهبود شبکه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌خصوص آلودگی هوا به‌عنوان اولویت اول مردم شهر تهران به‌طور جدی مورد توجه شورای شهر و شهرداری قرار گرفت.

مردم شهر تهران در نظرسنجی‌های متعدد، مهم‌ترین مسئله تهران را آلودگی‌های زیست‌محیطی و ترافیک سنگین و سرسام آور و حمل‌ونقل عمومی ناکارآمد معرفی کرده بودند. علاوه بر این 2 یا 3موضوع مهم دیگر مانند ناایمنی و آسیب‌پذیری شهر در برابر زلزله و حوادث احتمالی دیگر و همینطور نابرابری میان شمال و جنوب شهر تهران ازجمله موارد مهمی بود که شهروندان تهرانی انتظار داشتند مدیریت شهری به آنها بپردازد و اقدامات جدی را برای حل این مسائل شهری را در دستور کار قرار دهد.

بر این اساس برنامه سوم که محصول فعالیت شبانه‌روزی صدها کارشناس، مدیر و اندیشمند شهر تهران در یک سال گذشته بوده است بر موضوعات و مسائلی متمرکز شده که خاستگاه اصلی انتظارات شهروندان تهرانی بوده است.

این برنامه در یک فرایند کاملا مشارکتی و شفاف با حضور مدیران و کارشناسان شهرداری تهران تدوین شده و شامل احکام قانونی، اهداف راهبردی، راهبردها سیاست‌ها و پروژه‌های بهبود شاخص‌های اصلی توسعه در سال‌های آینده است. درواقع این برنامه متمرکز بر بهبود زیست‌پذیری و ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران بر مبنای مشارکت همه شهروندان به‌ویژه نخبگان شهری است. همچنین اصلاح نظام مالی شهری و حرکت به سمت نظام مالیه کارآمدتر، پایدارتر، عادلانه‌تر و محرک و مشوق کسب‌وکارهای شهری ازجمله موضوعاتی است که در این برنامه به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران به‌عنوان موضوع مهمی که جمعیت بزرگی که در حدود یک‌سوم جمعیت شهر تهران را در بر می‌گیرد و هم از موضع و منظر بهبود ایمنی و امنیت در مقابل حوادث پیش‌بینی نشده و هم بهبود زیست‌پذیری و کیفیت زندگی به‌طور جدی قابل دفاع است، به‌عنوان یک محور اصلی مورد توجه قرار گرفته و شهرداری خود را متعهد به تلاش گسترده برای نوسازی بافت ناکارآمد شهری و همینطور احیا و مولد‌سازی‌ بافت تاریخی تهران کرده است.

استفاده از همه فرصت‌های نهفته شهر تهران به‌خصوص فرصت‌های زیست و کسب‌وکار شبانه و همینطور تلاش برای کاهش نابرابری‌های فضایی در شهر تهران به‌خصوص نابرابری در برخورداری از خدمات، زیستگاه‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار در شمال و جنوب تهران نیز از محورهای اصلی است که در این برنامه مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گرفته و امیدواریم با مشارکت و همکاری فعالی که شورای شهر تهران در ماه‌های آینده در بررسی، اصلاح و تصویب این برنامه خواهد داشت،

زمینه‌های قانونی برای اجرای وعده‌هایی که شورا و شهردار تهران به مردم داده‌اند از 1398 تا 1402 فراهم شود و امیدواریم در پایان اجرای برنامه در سال1402 شهری پاک‌تر با حمل‌ونقل دسترس‌پذیرتر، ترافیک کمتر و روان‌تر با شهری ایمن‌تر در مقابل حوادث و رویدادهای پیش‌بینی نشده و همچنین با انسجام فرهنگی و اجتماعی، همدلی، اخلاق و معنویت بیشتر مواجه باشیم.

کد خبر 417341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha