گروه ورزشی: روز اول برای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، روز انتخاب نبود.

 گرچه پیش از این علی کفاشیان و کابینه‌اش وعده داده بودند در اولین فرصت، سرمربی تیم‌ملی را انتخاب می‌کنند اما چالش مربیان ایرانی و خارجی بار دیگر همه چیز را به بن‌بست کشاند تا یکی از مدیران فدراسیون فوتبال از انتخاب نکردن مربی تیم‌ملی تا قبل از بازی با سوریه سخن بگوید. احتمالی که البته هنوز نمی‌توان چندان آن را جدی گرفت.

 در این میان اولین جلسه هیأت‌رئیسه جدید فدراسیون فوتبال با تماس سازمان ورزش و فدراسیون برای دیدار با علی‌آبادی ناتمام ماند.

 عزیز محمدی، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال که این خبر را به ایسنا داده است، علت ناتمام ماندن اولین جلسه هیأت‌رئیسه را چنین عنوان می‌کند: «طبق برنامه علاوه بر این جلسه باید با رئیس سازمان نیز دیدار می‌کردیم و این مورد با هماهنگی قبلی انجام شده است. بنابراین جلسه صبح نیمه‌تمام ماند.» کفاشیان در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به دیدار هیأت‌رئیسه با رئیس سازمان گفت: «رئیس سازمان بر تعیین هرچه زودتر سرمربی تیم‌ملی تأکید کرد.»

 رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سئوال که علی‌آبادی توصیه‌ای بر داخلی و خارجی بودن سرمربی تیم‌ملی داشت، تأکید کرد: «رئیس سازمان هیچ نظری در مورد داخلی یا خارجی بودن سرمربی تیم‌ملی نداشت.» در چنین شرایطی منابع آگاه معتقدند سازمان ورزش در توصیه‌های خود به کمیته انتقالی از استخدام مربی خارجی برای تیم‌ملی حمایت کرده است.

 گرچه برخی از اعضای هیأت‌رئیسه به دنبال این توصیه اعلام کرده‌اند که از قدرت رایزنی برای جذب خاویر کلمنته، مربی سابق تیم‌ملی صربستان و اسپانیا برخوردار هستند. یکی از مسئولان جدید فدراسیون با اعلام این موضوع مأموریت یافته که شرایط مذاکره با این مربی را مهیا کند.

در مقابل این مسئله، هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال با دعوت از مربیان سال‌های گذشته تیم‌ملی و برخی از کارشناسان، گزینه‌های مربیگری تیم‌ملی را مورد بررسی قرار خواهند داد. جلسه‌ای که بسیار شبیه به جلسه تابستان سال گذشته در مورد انتخاب سرمربی تیم‌ملی با خردجمعی بود.

در آن جلسه امیر قلعه‌نویی به عنوان محصول مشترک خردجمعی فوتبال ایران به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شد تا با برکناری پس از جام ملت‌های آسیا، اهالی فوتبال محصول خردجمعی را به نقد بکشانند.

گفته می‌شود در جلسه امروز مجید جلالی، امیر قلعه‌نویی، علی پروین، منصور پورحیدری، امیر حاج‌رضایی و محمد مایلی‌کهن به عنوان اعضای شاخص این کمیته مشورتی حضور خواهند داشت. مجید جلالی با تأیید این مطلب می‌گوید: «از فدراسیون فوتبال تماس گرفتند و دعوت کردند تا در جلسه مشورتی در مورد انتخاب سرمربی تیم‌ملی حضور داشته باشیم. به نظر می‌رسد این کمیته همچون سال گذشته نظر خود را در مورد سرمربی تیم‌ملی عنوان می‌کند.»

حضور امیر قلعه‌نویی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی سرمربیگری تیم‌ملی در این کمیته این شائبه را مطرح می‌کند که امکان دارد یکی از اعضای این کمیته مشورتی به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شود.

برخی منابع نزدیک به علی کفاشیان با اشاره به این موضوع از مجید جلالی، علی دایی و افشین قطبی به عنوان گزینه‌هایی نام می‌برد که روی میز بررسی علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال گذاشته شده است. در مقابل این گزینه‌ها، امیر قلعه‌نویی نیز در صورتی که نظر کمیته مشورتی در انتخاب سرمربی تیم‌ملی تأثیر داشته باشد، در اقلیت قرار گرفته است. محمد مایلی‌کهن، امیر حاج‌رضایی، مجید جلالی و حتی منصور پورحیدری به دلیل انتقادات زیادی که در گذشته به امیر قلعه‌نویی چه در باشگاه استقلال و چه تیم‌ملی داشته‌اند، نمی‌توانند حامی او برای تصدی پست سرمربیگری تیم‌ملی باشند.

 گرچه قلعه‌نویی در هیأت‌رئیسه نیز مخالفانی دارد اما به نظر می‌رسد انتخاب سرمربی تیم‌ملی با نظر فنی کمیته مشورتی هزینه کمتری را متوجه فدراسیون فوتبال و هیأت‌رئیسه خواهد کرد؛ آنجایی که سرمربی تیم‌ملی محصول خردجمعی و برآیند کلی مربیان فوتبال ایرانی قلمداد می‌شود.

 قلعه‌نویی شانس این را داشته است که برای یک بار به عنوان محصول خردجمعی فوتبال ایران معرفی شود. اما به دلیل اتفاقاتی که در جام ملت‌های آسیا روی داد، شانس او برای دومین بار به حداقل رسیده است اما این دلیلی نمی‌شود که خود و حامیانش رایزنی‌های گسترده‌ای را انجام ندهند. قلعه‌‌نویی برای رسیدن دوباره به سرمربیگری تیم‌ملی راه سخت و دشواری پیش‌رو دارد.

در مقابل گزینه‌های داخلی دیگر مثل جلالی، دایی و قطبی هیچگاه با چالش‌هایی که قلعه‌نویی با آن درگیر بوده است، برخورد نکرده‌اند. با همه این‌ها نمی‌توان شانس قلعه‌نویی برای تیم‌ملی در مقابل دیگر رقبای داخلی‌اش را کمتر دانست، چراکه برخی از آنها هم ضعف‌های برجسته‌ای همچون قلعه‌نویی دارند. در عین حال برخی کارشناسان در گفت‌وگو با هیأت‌رئیسه جدید، امیر قلعه‌نویی را بهترین گزینه ایرانی برای تیم‌ملی دانسته‌اند.

اما گزینه خارجی زمانی به بن‌بست رسیده است که شرایط جذب یک مربی درجه یک و حتی درجه دوم برای تیم‌ملی دیگر وجود ندارد. آرتور جورج نیز مانند علی کفاشیان که از منتفی شدن حضورش در تهران سخن گفته بود، در پیغامی که ابتدای هفته به فدراسیون فوتبال رسید عدم تمایل خود را برای سفر به تهران اعلام کرده است.

نتیجه جلسه امروز کمیته مشورتی هرچه باشد؛ از هزینه کردن حداکثری رئیس فدراسیون و هیأت‌رئیسه جدید برای انتخاب سرمربی می‌کاهد. به هرحال مقصران آینده نتیجه تیم‌ملی با مشورت از تمام اهالی فوتبال برای اجماع به روی گزینه‌ای داخلی یا خارجی متکثر خواهد شد. این شاید تنها دلیل تشکیل جلسه کمیته مشورتی باشد. البته این احتمال هم وجود دارد که مأموریت کمیته مشورتی فدراسیون فوتبال به دلیل عضویت اکثریت مخالفان قلعه‌نویی در آن، انتخاب نکردن قلعه‌نویی باشد.

کد خبر 41696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز