همشهری آنلاین: ارزیابان یونسکو برای بررسی پرونده جنگل‌های هیرکانی با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی، هفته سوم مهر به ایران سفر می‌کنند.

ارزیابان یونسکو جنگل‌های هیرکانی را بررسی می‌کنند

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی با اعلام این خبر گفت: پرونده جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر طبیعی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و بنیاد سوکو ـ آلمان برای ثبت در فهرست جهانی برای سال ۲۰۱۹ آماده شده است.

او با اشاره به تکمیل پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در زمستان ۹۶، انجام بررسی‌های تکنیکی پرونده ارسالی و بازدیدهای میدانی از محدوده‌های مورد درخواست ثبت جهانی افزود: قرار است این پرونده در نشست کمیته میراث جهانی سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان دومین اثر میراث طبیعی کشور بعد از بیابان لوت مطرح شود.

طالبیان با اشاره به تایید ساختاری پرونده ارسالی به یونسکو افزود: در دو سال هشت نشست تخصصی در قالب شش نشست در ایران و دو نشست در آلمان با حضور متخصصان بنیاد سوکو آلمان، کارشناسان و صاحب‌نظران ایرانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دانشگاه تربیت مدرس در استان‌های شمالی کشور به منظور بررسی تکنیکی محتویات و آگاهی‌افزایی جوامع محلی، مدیران پایگاه‌های ملی و منطقه‌ای، مدیران محلی و استانی برگزار شده است.

به گفته‌ وی، همایش هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران ملی، استانی و محلی، تشکیل کمیته راهبردی، ایجاد پایگاه محلی جنگل‌های هیرکانی با مشارکت سه دستگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با هدف نگه‌داری اسناد، آرشیو اطلاعات و هماهنگی و مدیریت یکپارچه از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در زمینه ثبت جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود.

طالبیان همچنین چهار بازدید میدانی از سوی کارشناسان و متخصصان ایرانی از ۱۵ سایت با هدف کنترل میدانی خطوط عرصه و حریم، مکان‌یابی نصب تابلوهای مشخصات و راهنمای مسیر و شناخت دقیق ظرفیت سایت‌ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و گفت: پنجمین بازدید از منطقه جنگل ابر در سمنان و سایت‌های جنگل‌های گلستان در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی همچنین از اجرای پلان مدیریت و اعمال مدیریت یکپارچه در چهار استان، انتخاب دو مدیر در سطح ملی از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که نظارت عالی بر اجرای پلان مدیریت مصوب سه سازمان را برعهده دارند خبر داد و افزود: همه مدیران سایت‌های انتخابی برای نامزدی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی زیر نظر دو مدیر ملی برنامه‌های مصوب را پیگیری و اجرا خواهند کرد.

۱۵ نقطه از جنگل‌هاي هيركاني شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، جهان‌نما، بولا، جنگل الیمستان، جنگل واز، حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشک‌داران، گشت رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت‌شده لیسار سایت‌های انتخابی برای ثبت در فهرست میراث جهانی هستند.

کد خبر 416816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha