فاطمه جعفرنژاد-ارومیه - خبرنگار: کمبود فضای آموزشی مناسب در آذربایجان غربی همواره مشکلاتی برای دانش‌آموزان در فصول مختلف سال ایجاد کرده است.

مدارس

این در حالی است که آذربایجان غربی به دلیل کوهستانی بودن در بیشتر ایام دارای آب و هوای سرد است و نیاز به تشکیل کلاس‌های درس در فضایی مناسب دارد. اردیبهشت سال گذشته بود که «قربانعلی سعادت» استاندار وقت آذربایجان غربی از پایان عمر مدارس کانکسی در استان خبر داد و عنوان کرد در نظر داریم تا پایان سال ۹۶، همه مدارس کانکسی جمع‌آوری شده و آذربایجان‌غربی در سال آینده، هیچ مدرسه کانکسی نداشته باشد.

اما اکنون مسئولان آموزش و پرورش استان عنوان می‌کنند بیش از 380 کلاس کانکسی و قریب به 280 کلاس خشتی و گلی در آذربایجان غربی همچنان دایر است. هر چند که آنها از تعیین اعتبار 30 میلیارد تومانی خبر می‌دهند و امید به رفع بخشی از مشکلات در این زمینه دارند. آن هم در حالی که بسیاری از مدارس استان قدیمی و فرسوده هستند و تجهیزات و ابزارهای آموزشی آنها چندان مورد توجه نیست.

  • 210 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری، اظهار می‌کند: در حال حاضر تعداد 384 کلاس کانکسی، 278 کلاس خشتی و گلی، 118 کلاس استیجاری در نقاط مختلف و محروم استان به غیر از مرکز استان دایر هستند و قریب به 3 هزار و 500 کلاس نیز در نوبت دوم دایر می‌شوند که به دلیل کمبود فضای آموزشی است.

«ابراهیم محمدی» با اشاره به این‌که بیش از 566 هزار دانش‌آموز در آذربایجان غربی در حال تحصیل هستند، بیان می‌کند: این دانش‌آموزان در نقاط مختلف استان اشتغال به تحصیل دارند، اما بیشتر مدارس استان قدیمی و فرسوده بوده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند. بیشتر مدارس ارومیه در نوبت دوم نیز دایر می‌شوند و در مرکز استان هیچ مدرسه خشتی یا کانکسی وجود ندارد.

محمدی می‌افزاید: در آذربایجان غربی 23 هزار و 736 کلاس در حدود 5 هزار مدرسه دایر است، در این واحدهای آموزشی 566 هزار و 84 دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که 21 هزار و 41 کلاس دایر مربوط به بخش دولتی است. برای جبران این کمبود دولت به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و نیازمند مشارکت مردمی در این زمینه هستیم. وی می‌گوید: در سال 96 بیش از 180 میلیارد تومان و در سال جاری بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار برای مدرسه‌سازی تخصیص یافته که امیدواریم با این اعتبارات بخشی از مشکلات آموزشی استان را رفع کنیم.

  • سهم خیرین مدرسه‌‌ساز در توسعه مدارس

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان ‌غربی هم می‌گوید: در بعد عمرانی و در مقایسه با اعتبارات، سهم خیرین مدرسه‌ساز در سال 97 به صورت چشمگیری افزایش یافته است. «علی آخوندیان» می‌گوید: تعهدات خیران مدرسه‌ساز در سال 96 بالغ بر 900 میلیارد تومان در سطح کشور بوده که در مقایسه با اعتبارات تخصصی سهم دولت برای پروژه‌‌های عمرانی، سهم خیرین مدرسه‌ساز 6 برابر بیشتر از دولت است.

وی تصریح می‌کند: در آغاز سال تحصیلی جدید، پروژه‌های تحویلی خیرین مدرسه‌ساز در سطح استان 50 درصد بود، به طوری که اداره کل نوسازی مدارس آذربایجان غربی در تحویل پروژه‌های مهرماه رتبه چهارم را در بین ادارات نوسازی مدارس کشور به همت خیرین مدرسه‌ساز کسب کرد.

  • بازسازی بیش از 2000 کلاس درس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح تخریب و بازسازی مدارس در کشور بیان می‌کند: این طرح از سال 85 همزمان با سراسر کشور در این استان نیز در حال اجراست و تاکنون توانسته‌ایم نزدیک به 2 هزار و 64 کلاس درس را بازسازی کنیم.

«قهرمان رحمانی» می‌افزاید: به همت خیرین نیک‌اندیش در دورترین نقاط استان مدرسه ساخته شده است تا دانش‌آموزان آن منطقه نیز از تعلیم و تربیت به دور نباشند. احداث مدارس مقاوم و زیبا مهم‌ترین خواسته ما و خیران است؛ مدارسی که بعد از چند سال دچار آسیب نشده و نیاز به مقاوم‌سازی نداشته باشند تا رغبت و علاقه به علم‌آموزی را در دانش‌آموزان زنده نگه دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی تصریح می‌کند: در سال 96 اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی توانست 78 باب مدرسه با 428 کلاس درس را در زیربنایی به مساحت 45 هزار متر‌ مربع به همراه 3 باب سالن ورزشی در مجموع با 20 میلیارد تومان اعتبار هزینه‌شده تحویل آموزش و پرورش دهد.

رحمانی با بیان این‌که از این تعداد کلاس‌های ساخته‌شده در سال گذشته 130 کلاس از سوی خیران ساخته شده است، عنوان می‌کند: حضور و ورود خیرین در موضوع ساخت مدارس و کمک به آموزش و پرورش نشان‌دهنده عزم راسخ این اقشار در بحث کمک به تعلیم و پرورش است. با توجه به شرایط اقتصادی و کمبود منابع مالی برای رفع نگرانی‌های مذکور باید منابع غیردولتی را افزایش دهیم که در این میان نیازمند حرکت جهادی با مشارکت عموم مردم و همت خیرین مدرسه‌ساز هستیم تا برای همیشه مدارس تخریب‌شده و کانکسی را جمع‌آوری و مدارس استاندارد را جایگزین کنیم.

  • نیاز استان به 5041 کلاس درس

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی می‌گوید: در زمینه عدالت آموزشی رتبه‌های برتر کشور جزو ۱۰ استان اول کشور هستیم، اما در حوزه سرانه فضاهای آموزشی و تراکم کلاسی وضعیت خوبی نداریم و باید مسئولان و متولیان امر آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای در این بخش به استان داشته باشند. «ابراهیم محمدی» با تاکید بر این‌که احداث 5 هزار و ۴۱ کلاس درس نیاز امروز آذربایجان غربی است، عنوان می‌کند: امسال تلاش می‌شود با همکاری مجمع خیرین مدرسه‌ساز بخشی از این نیاز را برطرف کنیم، اما حل این مشکل نیازمند اعتبار است.

وی با بیان این‌که بر اساس سرشماری سال ۹۵ هم‌اکنون ۱۹۵ هزار بیسواد در استان وجود دارد، اما آنچه شناسایی شده ۷۲ هزار بیسواد در استان است، می‌افزاید: میانگین نرخ باسوادی در کشور 72/94 درصد بوده و این میانگین در آذربایجان غربی 07/90 درصد است.

کد خبر 416669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha