همشهری آنلاین: رییس سازمانی که اوپراتور کانال پاناما است، می‌گوید در صورتی که تنش‌های تجاری بین دو غول برتر اقتصاد جهان بالا بگیرد، احتمالا کشتی‌های چینی و آمریکایی کمتری از این کانال عبور کنند.

مهر به نقل از رویترز نوشت: رییس سازمانی که اوپراتور کانال پاناما است می‌گوید در صورتی که تنش‌های تجاری بین دو غول برتر اقتصاد جهان بالا بگیرد، احتمالا کشتی‌های چینی و آمریکایی کمتری از این کانال عبور کنند، اما این افت ترافیک، با افزایش کشتی‌های صادرکنندگان غلات از برزیل، جبران خواهد شد.

این کانال که از میان پاناما عبور می‌کند، یک مسیر حیاتی کشتی‌رانی را بین اقیانوس‌ اطلس و اقيانوس آرام ایجاد کرده است و مهمترین منبع درآمد این کشور آمریکای مرکزی است.

رییس کانال پاناما، جورج گویجانو، به رویترز گفت: اکثر محموله‌هایی که از کانال پاناما عبور می‌کنند از آمریکا یا چین می‌آیند. تنش بین این دو کشور می‌تواند در نهایت بر میزان محموله‌هایی که از این آب‌راهه عبور می‌کنند به شدت تاثیر بگذارد.

هرچند گویجانو می‌گوید که انتظار دارد محموله‌های بیشتری از سوی برزیل، که بزرگترین تولیدکننده دانه سویا در جهان است، از این کانال عبور کنند و ترافیک آن را تقویت کنند.

همچنین گویجانو می‌گوید: افزایش تقاضا برای گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) آمریکا، در کشورهایی نظیر ژاپن و مکزیک، می‌تواند کاهش کشتی‌هایی که به سوی چین رهسپار می‌شدند را جبران کند. او ادامه می‌دهد: کانال راه‌های زیادی برای تسهیل هرگونه تاثیر منفی جنگ تجاری دارد.

کانال پاناما هنوز داده‌های به روز شده خود در مورد حجم عبوری کالا از این کانال را اعلام نکرده است. اما در سال مالی ۲۰۱۷ که در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید، ۴۰۳.۸ میلیون تن از این کانال عبور کرد. از این میان ۱۴۳ میلیون تن به وسیله کشتی‌های کانتینری و ۷۹ میلیون تن به وسیله کشتی‌های مخزنی عبور داده شده‌اند.

کد خبر 416573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha