همشهری آنلاین: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: امروز با جنگ نابرابر رسانه‌ای مواجهیم و محصولات رسانه‌ای که جبهه رسانه‌ای غرب به خورد مردم همه دنیا می‌دهد یک آسیب است.

به گزارش جماران؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: نسل برآمده از انقلاب، در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری تولیدات ملموسی را درباره انقلاب و دفاع مقدس خلق کرده است.

علیرضا تابش در جمع مسئولان پایگاههای بسیج ادارات و موسسات تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی با تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان و یاران باوفایشان اظهار کرد: امیدوارم عمل به فرمایشات حضرت اباعبدالله الحسین (ع) توشه آخرت ما باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای سینمایی و نسبت آن با ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و دستاوردهای گرانسنگی در این چهل سال از جمله در حوزه فرهنگ و سینما رقم خورده که این دستاوردها کم هم نیست.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به دستاوردهای فنی، علمی، سیاسی، نظامی و... در عرصه‌های مختلف به رغم تحریم‌های ظالمانه و تلاش‌های استکبارهای جهانی افزود: آنچه انقلاب ما را متمایز می‌کند دستاوردهای فرهنگ و هنر است. کشور ما رویش‌های بسیاری در بستر انقلاب اسلامی داشته و در ساخت فرهنگ و هنر توانمندی‌هایی را حاصل کردیم که با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست.

تابش با اشاره به آماده شدن مجموعه‌ مستندهایی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توضیح داد: این مجموعه‌ها به مخاطبان خارجی زبان ارائه می‌شود تا با پیشرفت‌های سینمای جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال آشنا شوند.

وی عنوان کرد: این دستاوردها به صورت یک مستند برای نمایندگی‌های فرهنگی خارج از کشور ارسال خواهد شد. این دستاوردها مدیون همراهی هنرمندان و ایثار و همدلی و اخلاص مردم با جریان انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: نهادهای فرهنگی پس از انقلاب سعی کردند فرهنگ و هنر متعهد را بارور کنند اما نسل برآمده از انقلاب، تولیدات ملموسی را در زمینه فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس به خصوص در زمینه ادبیات، شعر و سینما خلق کردند و به تعبیر رهبر انقلاب از گنجینه‌های دفاع مقدس، گنج ها و دستاوردهای ادبی و هنری ارزشمندی استخراج می‌شود و هر سال به رغم گذشت سال‌ها از جنگ و مفهوم مقاومت، آثار جدیدی در سپهر سینمایی کشورمان طنین‌انداز می‌شود و نسل جدید از این آثار استقبال می‌کند.

تابش گفت: در این چهار دهه نسل برآمده از انقلاب، هنر متعهد را بارور کرد و در حوزه‌های مختلف شاهد آثار ماندگاری هستیم که همه اینها مرهون رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) است.

وی تصریح کرد: مردم عزیز و اقشار فرودست که یار و یاور انقلاب بودند و در همه بزنگاه‌ها پا به پای رهبران و سردارانشان به میدان آمدند و خالصانه همه چیز خود را فدا کردند.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: یک پژوهشگر فرانسوی انییس دویکتور که رساله دکترای او درباره مستندهای شهید سید مرتضی آوینی است در گفت‌وگویی که با من داشت اعلام کرد؛ در کشورهای مختلف قبل و بعد از قرن بیستم جنگ‌هایی اتفاق افتاد اما ایران به میزان سال و تلفات و درگیری‌ها و ترورهای شهری و هجوم نیروهای بعثی به ایران، درگیر جنگی فرسایشی با قدرت‌های بزرگ جهان شد.

این پژوهشگر فرانسوی با بیان اینکه فرهنگ و سینما پس از انقلاب به طور شاخص در همه زمینه‌ها رشد کرد و سینمای ایران پس از انقلاب متحول شد ادامه داد: به عنوان پژوهشگر خارجی برایم جالب است در ایران که در قیاس با دیگر کشورهای جنگ زده که صاحب سینما هستند مردم همانطور که به پشت جبهه‌ها کمک می‌کردند سینما رفتنشان تعطیل نشد و هنرمندان همزمان با سال‌های جنگ هم فیلم ساختند و آثار سینمای ایران در عرصه جهانی موفقیت های بسیاری را کسب کرد، در حالیکه فضای بین‌المللی بر علیه ایران و انقلاب اسلامی بود.

تابش یادآور شد: این مهم ثمره مجاهدت آوینی هاست و مردم در صفوفی متحد با همراهی بی نظیر خود با جریان انقلاب، پاسخ این مجاهدت‌ها را دادند.

وی تاکید کرد: امسال باید چهلمین سال پیروزی انقلاب را با توان بیشتر گرامی بداریم و جمله «بسیج لشگر مخلص خداست» در عمل محقق شود و نقش این اخلاص برای نسل نویی که سختی‌ها و مجاهدت‌ها را لمس نکرده و امروز دوره پر آشوبی را طی می‌کند، بسیار مهم است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: امروز با جنگ نابرابر رسانه‌ای مواجهیم و محصولات رسانه‌ای که جبهه رسانه‌ای غرب به خورد مردم همه دنیا می دهد یک آسیب است. اینجاست که باید با شناخت دقیق، سواد رسانه‌ای مردم را افزایش داد.

به گفته تابش، دستگاه‌ها و نیروهای فرهنگی باید در این زمینه، هوشیارانه پیشقدم شوند و امسال در حوزه فرهنگ و رسانه خوشبختانه برنامه‌های متنوعی در داخل و خارج پیش بینی شده است.

حبیب ایل بیگی، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، نیز در این دیدار اظهار کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیتمان حساستر از حوزه‌های دیگر است. خوشحالیم در حوزه ای فعالیت می‌کنیم که پیشانی فرهنگ است و پس از انقلاب و احیای سینمای ایران، این مسوولیت را سینما به نحو احسن انجام داده است.

وی ادامه داد: شاید برخی بگویند سینما در پارهای مواقع، کم کاری یا سیاه‌نمایی کرده اما یک مدیر شبکه ترکیهای به من گفت سینمای ایران پرچم تشیع را برافراشته کرده و این در حالی است که ما به این مهم کمتر توجه می‌کنیم.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه صدور ارزش‌های انقلاب برعهده سینماست عنوان کرد: معتقدیم بسیجی، منظمترین و موفقترین و مسوولترین فرد یک مجموعه است و این روحیه به ماندگاری بسیج کمک می‌کند.

ایل بیگی توضیح داد: در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلیها بدون نام بسیج، بسیجی هستند و شاهدیم که خوشبختانه نسل جدید به این مسیر میآید و موثرتر عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه فیلم‌هایی مانند «ویلایی‌ها»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب» و... توسط نسل بعد از انقلاب ساخته شده است اظهار کرد: این راه باز است و ما نیز باید به نیروهای جوان کمک کرده و از آثارشان حمایت کنیم‌. زمانی می توانیم ارزش ها را گسترش دهیم که در زمان اکران این نوع فیلم‌ها مهجور نباشند.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی توضیح کرد: برخی سعی می‌کنند در شیطنتهای رسانه ای، با انگ ارگانی ساخته شدن، این نوع آثار را تخریب کنند و باید بسیجی وار از این آثار حمایت شود.

به گفته ایل بیگی، آثار سینمای انقلاب و دفاع مقدس در غربت نباید بیایند و بروند و فیلمسازان سرخورده شوند و با فیلم‌های کمدی مقایسه نشوند.

وی گفت: هنرمندانی بودند ادعای کاربلدی و تعهد داشتند اما در شان انقلاب کار نکردند و اتفاقا متوقع بودند اما در این دوره از متخصصان بی ادعا بیشتر استفاده می‌کنیم و از این آثار از سوی بنیاد سینمایی فارابی به خوبی حمایت شده و «ویلایی‌ها» و «ماجرای نیمروز» یک و دو، از جمله این آثار است.

حسین حاجی، فرمانده مرکز مقاومت بیسج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به ایام ماه محرم ، فلسفه عاشورا و قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: این واقعه عبرت آموز است و امام حسین (ع) و یاران باوفایشان با واقعه عاشورا خواستند که بیاموزند چگونه باید از حریم و حرم پاسداری کرد.

وی ادامه داد: امروز نیاز به تلنگر بیشتر داریم و باید وحدت در جامعه بیشتر دیده شود. بایستی نکات و موضوعات به اقتضای ظرفیتها بیان شود.

فرمانده بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تقارن ایام محرم و هفته دفاع مقدس ظرفیت را دوچندان کرده تا برای انسجام وحدت بهره ببریم. سعی کردیم از برآیند استعدادها و ظرفیتهای بسیج بیشتر استفاده کنیم و به درجه و بالندگی و اندیشه دستگاه بسیج به خودمان جرات نمی‌دهیم حرکت نازل برگزار کنیم لذا تمام مراسم های بسیج ویژه و ممتاز بوده است.

حاجی ادامه داد: زیباترین مراسم‌ها مختص بسیج بوده و امسال در هفته دفاع مقدس با محرک قوی رخداد عاشورا همراه است. پاسداشت این مراسم امسال ویژه تر است و باید از فیوضات معنوی این ایام بهره مند شویم.

کد خبر 416559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha