یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر هند روز یکشنبه 13 ژانویه برای گفت و گو درباره مناقشات مرزی و تقویت روابط اقتصادی کشورش با چین وارد پکن شد.

به نوشته ال موندو، مانموهان سینگ اولین رییس دولت یک کشور خارجی است که در سال 2008 ، سال برگزاری مسابقات المپیک پکن، به چین سفر می‌کند. در این سفر قرار است دو کشور چین و هند قرار داد‌هایی را در زمینه‌های علوم جغرافیایی، راه ‌آهن، داروسازی سنتی و مسکن میان یکدیگر امضا کنند. در سفر نخست وزیر هند به چین همچنین قرار است دو طرف درباره مناقشات مرزی چین و هند گفت و گو کنند.

نخست وزیر هند روز یکشنبه 13 ژانویه با ون جیابائو همتای چینی خود و هوجینتائو رییس جمهوری چین دیدار خواهد کرد.او همچنین از اماکن ورزشی محل برگزاری بازی‌های المپیک 2008 دیدار خواهد کرد.

به گزارش شینهوا، مانموهان سینگ از یک مرکز درمانی مشترک تاسیس شده توسط دو کشور چین و هند نیز بازدید خواهد کرد. این مرکز به فقیر ترین اقشار جوامع چین و هند، خدمات درمانی رایگان ارائه می‌دهد.نخست وزیر هند سپس در آکادمی علوم اجتماعی چین سخنرانی خواهد کرد.

همکاری اقتصادی میان چین و هند که هردو از بالاترین رشد اقتصادی در جهان برخوردارند، نیز از اهمیت محوری در مذاکرات  روءسای دولت چین و هند برخوردار است.مبادلات تجاری هند و چین در سال 2007 37 میلیارد دلار بود.

امنیت در بخش انرژی و تغییرات جوی دیگر موضوعات مورد بحث میان رهبران چین و هند  را به خود اختصاص خواهند داد. دو کشور چین و هند موضعی یکسان در قبال مبحث تغییرات جوی اتخاذ کرده‌اند. بر همین اساس دو کشور معتقدند که کشور‌های در حال توسعه نباید بر مبنای  پروتکل کیوتو متعهد به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای تا سال 2012 شوند.

علاوه بر این دو طرف درباره اختلافات مرزی دو کشور که همچنان از زمان جنگ سال 1962 برجای مانده گفت و گو خواهند کرد. در همین چارچوب دولت چین مدعی است که منطقه ارونال پرادش با 90 هزار کیلومتر مربع به این کشور تعلق دارد و هند ادعا دارد که 38 هزار کیلومتر مربع از منطقه کشمیر به طور غیر قانونی ضمیمه خاک چین شده است.

کد خبر 41630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز