گروه ورزشی: امروز 23 دی جلسه سرنوشت ساز هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال

اولویت اول علی کفاشیان برای اداره فوتبال، محلی شده است برای گزینه‌یابی گروه‌های مختلف جامعه فوتبال، آن‌جایی که هرکدام گزینه موردنظر خود را سرمربی تیم‌ملی می‌دانند. سکوت علی کفاشیان در عین گفت‌وگوهای رسانه‌ای‌اش بر این آشفتگی دامن می‌زند. آرتور جورج گزینه پیشنهادی کمیته انتقالی هم بیشتر به یک تاکتیک برای اجماع حداقلی کمیته انتقالی بر روی گزینه‌ای جهت هدایت تیم‌ملی شبیه بود تا این کمیته در روزهای پایانی عمر خود در انتخاب سرمربی تیم‌ملی ناکام نمانده باشد. برخی منابع در فدراسیون فوتبال می‌گویند: «معرفی آرتور جورج برای هدایت تیم‌ملی رأی و نظر تمام اعضای کمیته انتقالی نبوده است بلکه با رأی مثبت 3 عضو منتسب به فیفا در مقابل 2 رأی منفی دو عضو دیگر انتخاب شده است.» به همین دلیل بود که علی کفاشیان به فاصله 48 ساعت پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، امضای قرارداد با این مربی را رد می‌کند و آن را منتفی می‌داند. به این ترتیب است که در جلسه امروز هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال گزینه‌هایی غیر از آرتور جورج بررسی خواهند شد. اما برخی دیگر معتقدند منتفی شدن گزینه پرتغالی تیم‌ملی به این معنی نیست که گزینه‌های دیگر خارجی روی میز بررسی هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال قرار نگیرد. این در حالی است که علی کفاشیان در صحبت‌های خصوصی خود از گزینه‌های داخلی برای تیم‌ملی حمایت کرده است. این موضوع در کنار شایعه دوباره حضور امیر قلعه‌نویی در تیم‌ملی قرینه‌ای را شکل داد که بخت سرمربی سابق را افزایش می‌دهد. گرچه علی کفاشیان در گفت‌وگو با همشهری هرگونه دیدار با امیر قلعه‌نویی در تهران را رد می‌کند اما از قلعه‌نویی به عنوان یکی از گزینه‌های مورد بررسی در هیأت‌رئیسه نام می‌برد: «ایشان زحمت کشیده‌اند. از تجربیات او استفاده می‌کنیم. اما هنوز در مورد سرمربی، تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم.»

در چنین شرایطی است که امیر قلعه‌نویی در میان هیأت‌رئیسه به عنوان مسئول اصلی انتخاب سرمربی تیم‌ملی با مخالف‌خوانی‌هایی همراه است. علی فتح‌الله‌زاده یکی از اعضای هیأت‌رئیسه است که در خصوص سرمربیگری قلعه‌نویی تردیدهایی دارد. وی به دلیل اختلاف با او در استقلال، انگیزه لازم برای مخالفت با قلعه‌نویی را دارد. گرچه نزدیکان قلعه‌نویی هم از اختلافات فتح‌الله‌زاده با مربی سابق تیم‌ملی خبر دادند اما تحلیل آنها این است که فتح‌الله‌زاده برای اینکه قلعه‌نویی از حالت آلترناتیو برای استقلال درآید، مایل است تا او را به تیم‌ملی بفرستد. در این صورت البته قدرت قلعه‌نویی آن قدر زیاد می‌شود که استقلال را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.گفته می‌شود عزیز محمدی به عنوان نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال در اتخاذ مواضع، بسیار به فتح‌الله‌زاده نزدیک است. مهدی تاج نیز به دلیل اختلافات گذشته که در بازی سپاهان و استقلال به اوج خود رسید انگیزه لازم را برای مخالف‌خوانی با حضور قلعه‌نویی در تیم‌ملی دارد. اما این‌ها نمی‌تواند دلیلی برای نظر منفی اعضای هیأت‌رئیسه به روی امیر قلعه‌نویی باشد.

سازمان ورزش و مربی داخلی

 سازمان ورزش اما می‌تواند تعیین‌کننده موضوع سرمربی داخلی تیم‌ملی‌ باشد چراکه سازمان در گذشته با انتخاب امیر قلعه‌نویی، نظر مثبت خود را بر روی گزینه‌های داخلی اعلام کرده است اما پس از جام ملت‌های آسیا و مخالفت برخی مطبوعات و رسانه‌ها با مربیگری قلعه‌نویی، نسبت به این موضوع محتاط‌تر عمل می‌کنند. حتی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دیدار غیر‌رسمی قلعه‌نویی با علی‌آبادی در کیش و گشایش در بازگشت قلعه‌نویی به تیم‌ملی، سازمان به هیچ‌وجه موضع‌گیری خود را علنی نکرد.

 قلعه‌نویی پس از فراز و نشیب‌های فراوان با مس کرمان قرارداد امضا کرد و حالا در زمان فدراسیون جدید پس از احتمال بازگشت او به تیم‌ملی، مدیرعامل این باشگاه کرمانی می‌گوید: «در قرارداد ما با قلعه‌نویی به وی اجازه حضور در تیم‌ملی داده شده است.» نیک‌نفس از تلاش برای متقاعد کردن فدراسیون برای چشم‌پوشی از عقد قرارداد با او خبر داد اما در عین حال گفت: «اگر تنها گزینه فدراسیون، قلعه‌نویی باشد به خاطر منافع ملی خواسته آنها را تمکین می‌کنیم.» با این حال برخی رسانه‌ها از دنیزلی، زمن و نوی‌روور به عنوان گزینه‌های خارجی تیم‌ملی نام می‌برند.در این میان فتح‌الله‌زاده که پس از استعفای حجازی قبل از انتخاب کریمی نظر مثبتی به مصطفی دنیزلی داشت، می‌تواند یکی از حامیان این مربی ترکیه‌ای باشد. البته این مربی ترک‌تبار سابقه مربیگری در تیم‌های پاس و پرسپولیس را نیز دارد و شناخت از فوتبال ایران یک امتیاز محسوب می‌شود.زمن و نوی‌روور نیز گزینه‌های کمیته انتقالی بودند که اولی از سوی برخی اعضای کمیته انتقالی مورد حمایت قرار داشت. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی بازگشت به گزینه‌های کمیته انتقالی حداقل در مورد این دو بعید به نظر می‌رسد چراکه حضور آرتور جورج نیز به دلیل شرایط به وجود آمده و نگاه منفی رسانه‌ها به گفته علی کفاشیان منتفی شده است.

 هیأت‌رئیسه فوتبال در میان دو گزینه داخلی و خارجی مبهوت مانده است. حضور قلعه‌نویی به عنوان سرلیست مربیان داخلی برای نامزدی تصدی سرمربیگری تیم‌ملی همراه است با چالش‌هایی. در مقابل هیچ شانسی برای انتخاب یک مربی سرشناس خارجی برای تیم‌ملی وجود ندارد. گزینه‌های درجه دوم و سوم نیز نمی‌تواند مورد اجماع تمام اهالی فوتبال باشد.گویا در جلسه امروز قلعه‌نویی مقابل گزینه‌های نامعلوم خارجی قرار می‌گیرد.

کد خبر 41597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز