یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

ولی‌الله شجاع پوریان- معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران: بانوان به‌عنوان مهم‌ترین و گسترده‌ترین قشر جامعه سهم بسزایی در مسیر توسعه و پیشرفت هر کشوری دارند.

ولی‌الله شجاع پوریان

با توجه به اینکه نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند بدیهی است حضور آنان در عرصه عمومی، اشتغال، فرهنگ، مدیریت و... چشمگیر باشد. مدیریت شهری در دوره جدید با شعار تغییر در نگرش عمومی نسبت به بانوان و ارتقا و افزایش حضور و سهم بانوان در مناصب مدیریتی کار خود را آغاز کرد و با حضور 6نفر از بانوان در لیست 21نفره امید در انتخابات شورای شهر تهران این باور تبلور یافت.

روز گذشته ساختار جدید حوزه زنان در مدیریت شهری در شورای اداری شهرداری تهران تصویب شد. پیش از این مسائل بانوان در سیستم مدیریت شهری در چند ساختار متفاوت و پراکنده پرداخته می‌شد. گرچه اداره کل امور بانوان ذیل معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به‌صورت قانونی و تعریف شده در ساختار فعالیت می‌کرد، اما مشاوران امور بانوان شهردار نیز به‌عنوان یک مجموعه موازی در شهرداری مرکز و مناطق 22گانه تشکیل شدند که به مرور باعث موازی‌کاری، تداخل وظایف و پراکندگی مأموریت‌ها و وظایف حوزه بانوان شدند، در ادامه ستاد توانمندسازی بانوان نیز به این تثلیث ساختاری اضافه شد تا ساختار بانوان در مجموعه مدیریت شهری پیچیده‌تر شود.

با تصمیم جدید شورای اداری شهرداری تهران همه واحدهای فعال در حوزه بانوان ذیل مجموعه اداره کل امور بانوان در معاونت اجتماعی و فرهنگی تجمیع شدند و مشاوران بانوان شهردار که فاقد مصوبه قانونی در ساختار اداری شهرداری بودند، حذف شدند. در یک بررسی کارشناسی شش‌ماهه و مطالعه مدل‌های مختلف تصمیم گرفته شد با تجمیع این واحدها، یک معاونت با عنوان معاونت توانمندسازی بانوان با 3 اداره توانمندسازی، مهارت‌آموزی و مشاوره و مدیریت خانواده به جمع 2معاونت کنونی اداره کل بانوان اضافه شود و با افزوده شدن 9پست مصوب ساختار جدید حوزه بانوان در شکل قانونی و جدید خود فعالیت کند و مشاوران بانوان و ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار جمع گردند.

این تغییرات و اصلاح ساختار محاسنی دارد؛ ازجمله اینکه همه واحدها و بخش‌های مرتبط با امور بانوان ذیل یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ در اداره کل امور بانوان تعریف می‌شود. از سویی از پراکنده‌کاری، موازی‌کاری و تداخل وظایف و فعالیت در حوزه زنان جلوگیری می‌شود؛ همچنین با توجه به حضور اداره کل بانوان در حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی این اداره از توان و ظرفیت ادارات کل سلامت، فرهنگی، مطالعات، برنامه‌ریزی، آموزش و مشارکت‌های شهروندی و سایر سازمان‌ها و شرکت‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی به نفع زنان استفاده می‌کند.

نکته مهم‌تر ورای تغییر ساختار امور بانوان که ضرورت اجتناب‌پذیری برای تسهیل مسیر فعالیت قانونی حوزه بانوان بود، تغییر رویکرد و نگرش مدیریت شهری نسبت به حوزه بانوان نیز امری مشهود است. مدیریت شهری جدید با الگوگیری از سهم 30درصدی بانوان شایسته در لیست شورای اسلامی شهر تهران، هدف تحقق سهمیه 30درصدی بانوان در مدیریت شهری را نیز دنبال می‌کند و به موفقیت‌هایی در این مسیر نائل شده است. امروز نگاه به بانوان در مدیریت شهری نه یک نقش سفارشی و ابزاری بلکه با اعتقاد عمیق به توانمندی بانوان صورت می‌گیرد و تکریم و احترام این قشر مهم و اثرگذار در مناسبات اجتماعی و فرهنگی مسیر پیشرفت و توسعه را هموارتر خواهد کرد.

کد خبر 415895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha