همشهری آنلاین: پس از برگزاری موفق نخستین کنسرت خیابانی با حضور ارکستر سازهای ملی و خوانندگی محمد معتمدی، ۲۰ موسیقیدان به تحلیل این رویداد هنری پرداختند.

نظر موسیقیدان ها درباره کنسرت خیابانی

به گزارش هنرآنلاين، کنسرت خیابانی و تماشای رایگان آن موضوعی است که در دو ماه اخیر در فضای موسیقی ايران بیش از پیش شنیده می‌شود. رویدادی که قصد دارد در شرایط اجتماعی اقتصادی کنونی اندکی از تنش‌های موجود بکاهد و دست‌کم برای ساعتی به جامعه فراغت اهدا کند. همایون شجریان نخستین هنرمندی بود که این طرح را پیشنهاد داد و اتفاقا طیفي وسیع از مدیران فرهنگی و هنرمندان از آن حمایت کردند.

در همین حال، موسسه توسعه هنرهای معاصر با همکاری منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد اولین کنسرت خیابانی و رایگان را با اجرای ارکستر سازهای ملی برگزار كردند که چندی پیش با رهبری فرهاد فخرالدینی راه‌اندازي شد. ارکستر سازهای ملی پس از اجراهای موفق در قزاقستان، در رپرتواری به خوانندگی معتمدی در بوستان آب و آتش به صحنه رفت و نوای موسیقی خود را به صورت رایگان به گوش هزاران شهروند تهرانی رساند.

حال با برگزاری اولین کنسرت خیابانی که هفته گذشته برگزار شد، به تحلیل این رویداد از سوی ۲۰ موسیقیدان پیشکسوت و باسابقه پرداختیم.

شاهین فرهت
فرهت معتقد است نباید برگزاری کنسرت‌های خیابانی و رایگان از هدف اصلی خود دور شود و بهتر است کاری کنیم به سرانجام برسد. این آهنگساز درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: موسیقی نیاز به توجه و پشتیبانی دارد. این کنسرت‌ها باید زودتر انجام می‌شد ولی جلوی ضرر را هر زمان بگیریم منفعت است. در کنسرت‌ها معمولا طیفي خاص از افراد حضور دارند و بسیاری از مردم توان خریدن بلیت ندارند. پس شاید نتوانند سال‌ها به کنسرت بروند، از این جهت کنسرت‌های خیابانی یک موهبت است تا همه مردم از اجرای زنده موسیقی لذت ببرند. اگر كنسرت خياباني فقط دو بار برگزار شود قطعا تاثیر نخواهد داشت و از هم‌اکنون بايد به فراگیر شدن آن اندیشید.

لوریس چکناواریان
چکناواریان اما از زوایه دیگر به موضوع کنسرت‌های خیابانی پرداخت. او معتقد است موسیقی کلاسیک به کمک کنسرت‌های خیابانی و رایگان بیشتر معرفی می‌شود و مورد توجه هم قرار می‌گیرد. ارکسترهای بزرگ باید قدرت موسیقی را در معرض دید مردم قرار دهند تا مردم مانند گذشته با این هنر آشتی کنند. این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: اتفاقا در صحنه‌های عمومی باید ارکسترهای بزرگ کلاسیک اجرا کنند، زیرا ظرافت و قدرت این گونه موسیقی را بازتاب می‌دهند و مردم را با خود همراه می‌کنند.

فرهاد فخرالدینی
فخرالدینی با اشاره به روحیه امروز جامعه گفت: کنسرت‌های خیابانی باید زودتر برگزار می‌شد و به نظر من این کنسرت‌ها می‌تواند هم روحیه مردم را عوض کند و هم سبب رشد و پیشرفت موسیقی شود. موسیقی باید در جامعه در جریان باشد، این یک ضرورت اجتماعی است اما متاسفانه مردم ما شناخت کافی از گونه‌های موسیقی ندارند؛ خیلی از اقشار جامعه نمی‌‌توانند به کنسرت‌های موسیقی بروند. به همین دلیل با ژانرهای مختلف موسیقی آشنا نیستند در نتیجه باید هر اقدامی برای آشنایی مردم با این هنر صورت گیرد. من مطمئنم این کنسرت‌ها بازخورد خوبی خواهد داشت و حمایت موسسه توسعه هنرهای معاصر را از این منظر قابل تقدیر می‌دانم.

داوود گنجه‌ای
گنجه‌ای اما در تحلیل خود از هدفمند شدن برگزاری کنسرت‌های خیابانی گفت: بهترین راه برای برگزاری کنسرت‌های رایگان این است که هدفمند پیش برویم و سازمان‌یافته عمل کنیم. این نوازنده برجسته کمانچه افزود: ایده برگزاری کنسرت‌های رایگان در شرایط حال حاضر که گرانی بیداد می‌کند خیلی خوب و به‌جاست. بهترین راه برای پیشرفت موسیقی این است که صدا و سیما کانالی را به موسیقی اختصاص دهد. بهترین راه برای برگزاری کنسرت‌های رایگان این است که سازمان‌یافته عمل کنیم. باید حساب‌شده پیش رفت، یعنی اینکه اتاق فکر داشته باشیم تا به شیوه درست عمل کنیم.

حسن ناهید
ناهید، نوازنده پیشکسوت نی هم درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: من وقتي می‌بینم مردم با موسیقی ارتباط برقرار می‌کنند خیلی خوشحال می‌شوم. باید از هر راهی برای آشنايي بیشتر مردم با موسیقی استفاده کنیم. کنسرت‌های خیابانی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. در همه جای دنیا این کنسرت‌ها برگزار می‌شود و ما باید برای پیشرفت هنر ایرانی هر کاری انجام دهیم. باید راه پیشرفت هنر باز باشد و هنرمندان هر کاری برای ارائه هنر خود انجام دهند. پیشکسوتان باید هم فکری کنند تا این کنسرت‌ها هر روز بهتر از قبل برگزار شود و به نتیجه دلخواه برسیم.

مجید کیانی
کیانی، آهنگساز و نوازنده سنتور درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: من اطمينان دارم کنسرت‌های رایگان مورد توجه همه قرار می‌گیرد، زیرا بسیاری از مردم نمی‌توانند بلیت بخرند. در نتیجه می‌توانیم مردم را با موسیقی خوب آشنا کنیم. واقعا بسیاری از مردم فکر می‌کنند موسیقی یعنی فقط پاپ، در صورتی که اگر بدانند ایران چه موسیقی‌های غنی دارد به سمت موسیقی اصیل گرایش پیدا می‌کنند. گوش مردم باید به شنیدن موسیقی خوب عادت کند و موسیقی جزئی از زندگی آنها شود. کنسرت‌های خیابانی نقشي مهم در معرفی موسیقی خوب دارند.

ملیحه سعیدی
سعیدی، نوازنده قانون معتقد است کنسرت‌های خیابانی زمینه رشد موسیقی را به همراه خواهد داشت. او در این باره گفت: کنسرت‌های خیابانی می‌تواند سبب رشد و پیشرفت موسیقی شود زیرا موسیقی هنری است که مورد بی‌مهری قرار گرفته و اگر شرایط خوبی فراهم شود، می‌توانیم این هنر را به دوران طلایی خود بازگردانیم. هنرمندان عرصه موسیقی باید دیده و شنیده شوند، پس کنسرت‌های خیابانی حمایت از هنرمندان جوان هم به حساب می‌آید. مردم ما نیاز به شادی دارند پس کنسرت‌های رایگان می‌تواند این شادی را در سطح شهر به وجود آورد.

امین‌الله رشیدی
رشیدی معتقد است کنسرت‌های رایگان سبب می‌شود مردم با انواع موسیقی آشنا شوند و بهترین راه برای معرفی گونه‌هاي موسیقی است. این خواننده قديمي درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: در همه جای دنیا کنسرت‌های خیابانی برگزار می‌شود و ما کمی دیر به فکر افتادیم ولی باز برگزار کردن این کنسرت‌ها بهتر از برگزار نکردن است. کنسرت‌های خیابانی اهدافی دارد که گاهی برای حمایت از یک کار فرهنگی و گاهی برای معرفی یک نوع موسیقی خاص برگزار می‌شود. کنسرت‌های رایگان سبب می‌شود مردم با انواع موسیقی آشنا شوند و بهترین راه برای معرفی موسیقی‌های گوناگون است.

هادی منتظری
منتظری درباره برگزاری این کنسرت‌های رایگان گفت: کنسرت‌های خیابانی باید هدفمند باشند و به روحیه اجتماعی کمک کنند. اگر این هدف به خوبی دنبال شود، قابل احترام و تقدیر است. این کنسرت‌ها باید به موسیقی‌های خاص اختصاص داشته باشند زیرا بعضی موسیقی‌ها به اسم پاپ فراگیر شده‌اند ولی اصلا ارزش ندارند. بعضی از اشعار، ملودی و آهنگسازی قطعات بسیار سخیف است، پس بهتر است برای کنسرت‌های رایگان از موسیقی های اصیل استفاده شود.

ارسلان کامکار
کامکار معتقد است کنسرت‌های خیابانی باید با حمایت مسئولین و مراکز شناخته‌شده برگزار شود تا سرانجام خوبی داشته باشد. این آهنگساز و نوازنده درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: برگزاری کنسرت‌های رایگان بسیار خوب و مفید است. بهتر است در این کنسرت‌ها موسیقی‌های محلی هم اجرا شود تا مردم با موسیقی شهرهای دیگر هم آشنا شوند. امروز بیشتر موسیقی‌های یک‌بارمصرف پخش می‌شود و مردم فکر می‌کنند این نوع موسیقی بهترین موسیقی است، در صورتی که اگر موسیقی مناسب به گوش مردم برسد مطمئنم انتخاب‌شان موسیقی اصیل ایرانی باشد.

سيدحسام‌الدین سراج
سراج نظري متفاوت درباره کنسرت‌های خیابانی دارد. او گفت: در خارج از کشور کنسرت‌های پاپ ویژه برگزار می‌شود و مورد استقبال و توجه قرار می‌گیرد ولی سازهای ایرانی مانند تار و سه‌تار صدای بلند ندارند و برای کنسرت‌های رایگان با جمعیت زیاد خوب نیستند. قرار است فضایی عمومی از بوستان دانشجو تا تالار وحدت به کنسرت‌های خیابانی اختصاص یابد که این کار خیلی خوب است. این کنسرت‌ها باید از نظر کیفیت خیلی خوب برگزار شود تا مورد توجه قرار گیرد. برای برگزاری این کنسرت‌ها مسئله یک پارامتر نیست بلکه باید همه جنبه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. بررسی مکان‌های مورد نظر این کنسرت‌ها باید به معمارهایی که به موسیقی هم تسلط دارند سپرده شود. به این کنسرت‌ها نباید لحظه‌ای فکر کنیم بلکه این کار نیازمند فکر بلند مدت است.

محمد گلریز
گلریز درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: این کنسرت‌ها باید در سراسر ایران برگزار شود تا همه بتوانند در این کنسرت‌ها حضور پیدا کنند. همچنین باید بعضی از این کنسرت‌ها به موسیقی حماسی و انقلابی اختصاص یابد. پیشکسوتان عرصه موسیقی باید در این زمینه مشارکت کنند تا بهترین‌های موسیقی به گوش مردم برسد. باید شرایطی فراهم شود تا ماهی یک‌بار کنسرت‌های خیابانی برگزار شود.

سیاوش ظهیرالدینی
ظهیرالدینی نیز درباره کنسرت‌های رایگان گفت: کنسرت‌های خیابانی باید منسجم باشد و از قانون خاصی پیروی کنیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم. موسیقی در چند سال اخیر پیشرفت خوبی نداشته، پس باید کاری کنیم تا موسیقی به دوران طلایی خود بازگردد. برگزاری کنسرت‌های رایگان ایده خوبی است که امیدواریم بیشتر به عمل برسد. البته فقط نباید یک یا دو بار برگزار شود و بعد از آن از یادها برود، بلکه اگر کاری را شروع می‌کنیم باید به استمرارش بیندیشیم.

کیوان ساکت
ساکت با توجه به اینکه ایده برگزاری کنسرت‌های خیابانی را خوب ارزیابی می‌کند گفت: برای برگزاری چنین کنسرت‌هایی نباید فقط به یک عده خاص مجوز برگزاری دهند، بلکه باید همه هنرمندان سرشناس بتوانند این کنسرت‌های رایگان را برگزار کنند. این آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار گفت: کنسرت‌های خیابانی سبب می‌شود مردم با موسیقی خوب آشنا شوند و به سمت این نوع موسیقی‌ها گرایش پیدا کنند. هدف این نوع کنسرت‌ها بسیار مهم است و باید بر اساس اهداف پیش رویم. همچنین هر کسی نباید ساز خودش را بزند، زیرا باعث می‌شود از مسیر اصلی خود دور شود.

محمد منتشری
منتشری برگزاری چنین کنسرت‌هایی را به حمایت مردم مرتبط می‌داند: مردم هم باید از این کنسرت‌ها حمایت و شرایطی فراهم کنند تا هنرمندان با خیال راحت به اجراي کنسرت رایگان بپردازند. هدف از برگزاری کنسرت‌های خیابانی بسیار مهم است و بهتر است کنسرت هنرمندانی برگزار شود که بیشتر مردم دوست دارند. باید هنرمندان جوان دست به دست هم دهند و مردم را با موسیقی غنی ایرانی آشنا کنند. همچنین قطعاتی که در این کنسرت‌ها اجرا می‌شوند باید جز بهترین قطعات باشند.

نادر مرتضی‌پور
نادر مرتضی‌پور اعتقاد دارد برای برگزاری کنسرت رایگان و خیابانی باید با فکر پیش برویم. این رهبر ارکستر با ذکر این نکته که «من 40 سال پیش برای اولین بار به همراه ارکستر کنسرت خیابانی برگزار کردم»، گفت: کنسرت‌های خیابانی تعریف خاص دارد و به راحتی نمی‌توانیم این کنسرت‌ها را برگزار کنیم. برای برگزاری این کنسرت‌ها باید برنامه‌ریزی کنیم. باید با فکر پیش رویم و از نظم خاص پيروي كنيم.

میلاد کیایی
کیایی درباره گستره جغرافیایی برگزاری کنسرت‌های خیابانی نکاتی دارد. او تمرکززدایی را یکی از مسائل مهم برپایی چنین اجراهایی می‌داند و مي‌گويد: برگزاری کنسرت‌های خیابانی نباید مختص شهرهای خاص باشد بلکه باید در همه جاي يران کنسرت رایگان برگزار شود. من واقعا خوشحالم که این اقدام مهم در حال انجام است، زیرا به کمک این کنسرت‌های رایگان می‌توانیم مردم را با موسیقی آشتی دهیم. البته نباید به هر کسی اجازه برگزاری بدهند، بلکه باید کاری کنیم فقط گروه‌هایی که به لحاظ کیفی بالا هستند بتوانند این کنسرت‌ها را برگزار کنند و سطح سلیقه عمومی را بالا ببرند.

فاضل جمشیدی
جمشیدی درباره کنسرت‌های رایگان خیابانی گفت: بسیاری از مردم آرزو داشتند به کنسرت هنرمندان بروند که امیدواریم با برگزاری کنسرت‌های خیابانی محقق شود. برگزاری کنسرت‌های خیابانی اتفاق بسیار خوبی است که دو نتیجه خوب به یک شرط مهم دارد: اولین نتیجه اینكه جامعه ما دچار مشکلات جدی شده که این کنسرت‌ها سبب می‌شود برای چند ساعت استرس از مردم دور شود. دوم اینکه بسیاری از مردم آرزو دارند به کنسرت هنرمندان بروند که امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی این موضوع محقق شود. البته شرط مهم این است که باید هنرمندان بزرگ این کنسرت‌ها را برگزار کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

مظفر شفیعی
مظفر شفیعی گفت: کنسرت‌های خیابانی از مهم‌ترین اقدامات چند وقت اخیر است. هنرمندان جوان می‌توانند به کمک این کنسرت‌ها به جامعه معرفی شوند. این خواننده گفت: مخاطبان نیز باید خواسته‌های خود را عنوان کنند و مسئولین براساس این خواسته‌ها برنامه‌ریزی کنند. کنسرت‌های رایگان باید در همه جا برگزار شود زیرا همه مردم سهم یکسانی دارند و نباید فقط مختص یک منطقه یا شهر خاص باشد. موسیقی نیاز به معرفی بیشتر دارد و به کمک این کنسرت‌ها می‌توانیم این هنر را فراگیر کنیم.

اسفندیار قره‌باغی
قره‌باغی، خواننده قديمي گفت: کنسرت‌های خیابانی در معرفی آثار موسیقی نقشي مهم دارند. پیشکسوتان موسیقی باید در این کنسرت‌ها حضور فعال داشته باشند زیرا مردم با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. کنسرت‌های خیابانی باید در همه شهرها و حتی روستاها برگزار شود زیرا سهم همه یکسان است.

کد خبر 415726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha