چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

نطق‌های ماندگار در مجلس فرزانه آیینی - خبرنگار:نطق‌های دیروز نمایندگان در بهارستان زنجیره‌ای به هم پیوسته از صدای مردم در صحن علنی مجلس بود، صدای انتقاد ناطقان میان دستور بهارستان ممیزی از نظر خاستگاه سیاسی نداشت، همگی بر منافع ملی تأکید داشتند و خواستار رفع سوءمدیریت‌ها بودند.

مجلس

ناطقان نطق می‌کردند و با تأکید بر اینکه حرف‌هایشان درددل مردمی است که هر روز و هر ساعت برای پیگیری نیازهایشان به آنها مراجعه می‌کنند، برای حل شرایط فعلی کشور چه در مباحث اقتصادی، چه سیاسی و حتی اجتماعی نسخه وفاق پیشنهاد می‌کردند. نخستین ناطق از حجم عظیم مشکلات به خدا پناه برد و آخرین ناطق به‌خاطر شرایط کشور از مردم چندین‌بار عذر‌خواهی کرد و سر تعظیم فرود آورد.

هرچند 5ناطق نشست دیروز بهارستان فریاد رسیدگی به مشکلات را سر می‌دادند، اما در این بین نطق 2نماینده فراکسیون امید به مذاق اصولگرایان مجلس خوش نیامد و منجر به اصطکاک میان آنها شد؛ بعد از نطق نقادانه سلحشوری که سکوت را به مجلس تحمیل کرده بود، برخی اصولگرایان بهارستان چون مجتبی ذوالنوری، احمد امیرآبادی، محسن کوهکن، محمداسماعیل سعیدی و ساداتی‌نژاد یکی پس از دیگری به سمت او رفتند و با جملاتی چون

«روی ترامپ را سفید کردی» ، «ترامپ امروز خوشحال شد»، «تو ما را وکیل اجباری خواندی» ،«حضور چهره‌هایی چون کرباسچی و مرعشی و حضورشان بهتر از تو بی‌بته در مجلس است» و «این نطق خودش نیست برایش می‌نویسند و او فقط می‌خواند» او را به خاطر نطقش مورد هجمه و سرزنش قرار دادند.

البته ابراز نارضایتی اصولگرایان فقط محدود به نطق سلحشوری نبود و غلامرضا حیدری دیگر نماینده تهران هم مورد سرزنش و طعنه مجتبی ذوالنور قرار گرفت؛ چنانکه مشاجره لفظی آنها در چای‌خوری صحن مجلس محل توجه دیگر نمایندگان قرار گرفت و آنها برای وساطت به سمت آنها دویدند.

تخطئه سخنان ناطق اصلاح‌طلب در تمام طول نشست دیروز مجلس ادامه داشت و در نهایت نیز حمیدرضا حاجی‌بابایی در قالب تذکری رسما به سخنان مطرح شده از سوی سلحشوری و حیدری خرده گرفت و خطاب به علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس که ریاست نشست دیروز را بر عهده داشت، گفت:

مجلس از ساعت٨ جلسه داشت؛ مردم از طریق رادیو گوش می‌دهند که تاکنون چه مصوبه‌ای را گذرانده‌ایم که به نفع مردم باشد، توهین‌های زیادی در اینجا به نظام شد، کسانی که رادیوی مجلس را گوش می‌دهند به اشتباه می‌افتند که این رادیوی مجلس است یا رادیوی آن‌ور آب؟

وی با اعتقاد به اینکه رئیس مجلس در برابر این امور مسئول است، رئیس مجلس چه کاری بهتر از اینجا دارد که هر روز ساعت ١٠ از مجلس می‌رود؟ ادامه داد:

در اینجا به نظام توهین می‌شود و کاری هم به بازار ارز و سکه ندارند، در مجلس ششم یک‌بار به نظام توهین شد، رئیس مجلس ششم محکم پاسخ داد، صدها بار در این مجلس به این نظام توهین شد و رئیس مجلس یک‌بار دفاع نکرد، این چه مجلسی است؟ چرا هرکس هر چه از دهنش درمی‌آید به این نظام می‌گوید؟

علی مطهری، رئیس جلسه علنی مجلس در پاسخ به اظهارات حاجی‌بابایی گفت: نماینده در نطق و بیان عقیده آزاد است؛ مگر اینکه شامل توهین و افترا شود، اگر کسی هم به آن انتقادی دارد باید در نطق بعدی یا تذکر اعلام کند. مجلس جایی است که هر کس نظرش را اعلام می‌کند.

پروانه سلحشوری، علی اکبر کریمی، غلامرضا شرفی، غلامرضا حیدری و هاجر چنارانی 5ناطق میان دستور جلسه علنی دیروز مجلس بودند که یکی بعد از دیگر در جایگاه ناطقان قرار گرفتند.

  • سلحشوری: به خدا پناه می‌برم

اولین ناطق جلسه علنی دیروز بهارستان پروانه سلحشوری بود که سخنرانی منتقدانه‌اش، هم سبب توهین به او شد و هم سبب تقدیر جمعی از نمایندگان. سلحشوری گفت: می‌خواستم به قوه قضاییه که پایه عدالت، جمهوریت و آزادی جامعه است انتقاد و ناکارآمدی و ناتوانی آن را گوشزد کنم، اما دریغ از گوش شنوا، می‌خواستم رئیس‌جمهور و دولت را نقد و گلایه‌های بحق مردم را بیان کنم و نارضایتی جدی مردم را بگویم؛ دیدم ایشان در بین گزینه‌های نظارت استصوابی بهتر به‌نظر می‌رسد.

وی افزود: می‌خواستم از امتیازگیری و بده و بستان‌هایی که می‌گویند برخی نمایندگان انجام می‌دهند، صحبت کنم و اینکه طرح‌هایی که بعضا مطرح می‌شود اولویت کشور و جامعه نیست و وقت مجلس را می‌گیرد و اینکه روزهای بسیاری به طرح سؤال و استیضاح بی‌نتیجه و بی‌فایده می‌گذرد،

اما باز دیدم مگر نظارت استصوابی اجازه انتخاب بهتری را داده است و به ناچار مردم ما را انتخاب کرده‌اند که شاید جای دیگری را که حق نمایندگی داشت گرفته‌ایم. (این بخش از سخنان سلحشوری مورد انتقاد نمایندگان اصولگرای مجلس قرار گرفت و بر سر این موضوع به او ایراد گرفتند.)

سلحشوری یادآور شد: می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه‌نظامی و حضور همه‌جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم، ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد. می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم، اما دیگر چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه‌کسی مسئول اقتصاد است.

وی افزود: می‌خواستم از صدا و سیما انتقاد کنم دیدم آنها خود را بسیار فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان می‌دانند، می‌خواستم همچون گذشته برای تظلم‌خواهی به روحانیت حامی مردم رجوع کنم و به آنها شکایت ببرم، اما متأسفانه دغدغه امروز برخی به جای اینکه فقر، فساد و دین‌گریزی جوانان و اختلاس از بیت‌المال باشد، درگیر تار موی زنان و دوچرخه‌سواری آنهاست.

سلحشوری عنوان کرد: به خدا پناه می‌برم و خطابم را مقام معظم رهبری قرار می‌دهم، زیرا اعتقاد دارم تنها راه برون‌رفت از ابرچالش‌های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است. این عضو فراکسیون امید راه‌حل عبور از شرایط پیش‌آمده را به شرح زیر قرائت کرد: نهادهای نظامی به پادگان‌ها برگشته و به وظایف ذاتی خود بپردازند تا اقتصاد و فرهنگ سامان بگیرد؛

ارائه راهکارهای حمایتی برای طبقات فرودست تا برخورداری کامل آنها از شغل، مسکن، درآمد و زندگی آبرومند؛ آزادی محصورین؛ آزادی زندانیان سیاسی و عفو آنها و اعلام عفو عمومی برای بازگشت هموطنان؛ صداوسیمای پاسخگو و دادن مجوز قانونی به بخش خصوصی تا اینکه انحصار صدا و سیما شکسته شود و مردم کمتر به رسانه‌های بیگانه روی آورند؛ مسئولیت‌پذیری تمامی ارکان نظام؛ حل مشکل جدی نظارت استصوابی شورای نگهبان و جلوگیری از تحقیر زنان به‌عنوان نیمی از جامعه پایان یابد.

  • شرفی: از خدا بترسید

غلامرضا شرفی، عضو فراکسیون مستقلین دیگر ناطق نشست دیروز بهارستان بود. او در نطق میان‌دستور خود اظهار داشت: مردم حوزه انتخابیه بنده بیش از 17سال از آب شرب سالم بی‌بهره بوده و آب کثیف و آلوده و بیماری‌های گوناگون دیارشان را فراگیر کرده است.

مردم مظلومی که از آلودگی هوا به ندرت می‌توانند آسمان آبی را مشاهده کنند، مردمی که دریا دارند اما قوانین من‌درآوردی شغل سخت ماهیگیری را برای آنها سخت‌تر کرده است، مردمی که روزگاری بزرگ‌ترین تولیدکننده خرمای باکیفیت در منطقه بودند، اما امروز حقابه آنها دزدیده می‌شود و در مقابل چشمشان شاهد از بین رفتن نخلستان‌های خرمایشان هستند. نماینده آبادان گفت:

برای بدبختی مردم دراین مدت طولانی، آیا حتی یک نفر پس‌گردنی هم خورد؟ استاندار، سازمان آب خوزستان، حقابه رودخانه بهمن‌شیر را رها کنید و از خدا بترسید و بترسید که دست خدا از آستین مردم آبادان بیرون بیاید و یقه‌گیر شما شود، چرا در این اوضاع کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزید.

  • حیدری: مگر ما قیم دنیا هستیم؟

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید چهارمین ناطق دیروز بهارستان بود، او در نطق میان‌دستورش با بیان اینکه نخست‌وزیران، روسای جمهور، روسای مجلس و بسیاری دیگر، عموما به حذف، حصر یا زندان کشیده شده‌اند، گفت: در‌شان نظام اسلامی نیست که هنوز نتوانسته رفع حصر و رفع ممنوع‌التصویری و آزادی بسیاری از زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی را حل کند، به هوش باشیم که باندهای مافیایی پشت صحنه مؤسسات مالی، قاچاق کالا،

بدهکاران بزرگ مالی، بازار ارز و سکه، خفه‌کردن در استخرو... ناگهان کلیت نظام را به خفگی نکشاند. وی با تأکید بر اینکه کاهش شدید ارزش پول ملی و افزایش شدید قیمت‌ها، حتی برای مایحتاج اولیه زندگی نشانگر این است که کشور خوب اداره نمی‌شود، گفت: مگر ما قیم دنیا هستیم که می‌خواهیم بینی همه را به خاک بمالیم.

  • چنارانی: کشورمان خیانت‌زده است

هاجر چنارانی، نماینده نیشابورآخرین ناطق دیروز بهارستان بود که تا پشت تریبون قرار گرفت به‌دلیل وجود مشکلات اقتصادی که نتیجه بی‌تدبیری مدیران است از همه ملت ایران معذرت‌خواهی کرد و سرش را به نشان تعظیم فرود آورد.

این عضو فراکسیون ولایی با تأکید بر اینکه ایران جنگ‌زده نیست، طاعون‌زده نیست، سیل‌زده نیست، ورشکسته نیست، اختلاف‌زده نیست بلکه خیانت‌زده است، ادامه داد: جمعی با اعمال خائنانه خود به ملت ایران خیانت می‌کنند. بسیاری از افراد عادت کرده‌اند به‌دنبال منافع فردی خود باشند نه منافع جمعی کشور و تا وقتی که ایران را بر خودمان مقدم ندانیم وضع همین خواهد بود.

کد خبر 415566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha