مهدیه تقوی راد-خبرنگار: گران شدن پوشک بچه و افزایش بیش از دوبرابری آن، باعث شده تا زینب، دختر ۲ ساله و نیمه‌اش را از پوشک بگیرد و خیال خود و همسرش را از بابت هزینه‌های سرسام‌آور پوشک بچه راحت کند؛ اقدامی که خیلی از خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند این روزها به فکر آن افتاده‌اند تا کمی از بار هزینه‌های خانواده آن هم در شرایطی که تورم هر روز قد می‌کشد، کم کنند.

پوشک

این روزها خانواده‌هایی که کودک دارند نگرانی‌های زیادی برای تهیه پوشک و شیر خشک دارند؛ اقلام مصرفی روزانه‌ای که قیمت‌هایشان چند برابر شده و حالا به حدی رسیده که دیگر برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت روی آنها را حذف کرده‌اند، زیرا روزبه‌روز ممکن است قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

از حدود 3‌ماه قبل بود که روند افزایشی قیمت انواع پوشک بچه و بزرگسال رو به افزایش گذاشته و قیمت‌ها به‌گونه‌ای بالارفته که اگر خانواده‌ای کودک یک‌سال‌ونیمه داشته باشد، برای مصرف پوشک یک‌‌ماه فرزندش فقط باید ماهانه بیش از 400هزار تومان هزینه کند؛ هر 5روز یک بسته پوشک 80هزار تومانی. اتفاقی که در کنار گران شدن انواع اقلام مصرفی خانواده‌ها از میوه گرفته تا گوشت و مرغ و... می‌تواند بار اضافه سنگینی برای آنها باشد.

این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که جوانانی که تازه تأهل اختیار کرده‌اند با مشاهده افزایش بی‌رویه و بی‌منطق قیمت‌ها از قیمت خانه و پوشاک و لوازم خانگی تا شیرخشک و پوشک و... عطای فرزنددار شدن را به لقایش می‌بخشند.

  • 400 هزار تومان پوشک؛ درماه

محمد طهماسبی، یک دختر 11ماهه دارد. سازگاری با بدن فرزندش و قیمت مناسب و توزیع گسترده کارخانه تولید پوشک «م» از دلایلی بود که او این پوشک ایرانی را برای فرزندش از زمان تولد انتخاب کرد، اما با گران شدن قیمت‌ها عرصه به او نیز همانند بسیاری از پدران و مادرانی که کودک خردسال و نوزاد دارند، تنگ شده است.

او با اشاره به اینکه تا قبل از گرانی و کمبودها، فروشنده‌های لوازم بهداشتی و مغازه‌ها معمولا قیمت یک بسته پوشک را 4 تا 6هزار تومان حتی ارزان‌تر از قیمت روی پوشک به فروش می‌رساندند، ادامه می‌دهد: از اردیبهشت‌ماه به بعد کم‌کم روند گرانی پوشک بچه آغاز شد.

به‌عنوان مثال پوشکی که قیمت مصرف‌کننده روی آن 40هزار تومان درج شده بود ابتدا 45هزار تومان، کمی بعد 53هزار تومان، بعد از مدتی 60هزار تومان و الان در شهریور‌ماه 85هزار تومان به خریدار فروخته می‌شود. او با بیان اینکه فرزندش روزانه 5پوشک به‌طور معمول استفاده می‌کند، گفت: در‌ماه باید 5بسته پوشک برای دخترم خریداری کنم که با این روند افزایشی قیمت‌ها ماهانه بیش از 400هزار تومان باید برای خرید پوشک بپردازم. در کنار این هزینه باید هزینه خرید شیر خشک بدون لاکتوز را هم اضافه کنم که هر قوطی آن 20هزار و 500تومان قیمت دارد.

طهماسبی می‌گوید: با گران شدن قیمت‌ها برای تهیه این شیر خشک هم که تا قبل از این برای خریداری‌اش مشکلی نداشتیم با چالش روبه‌رو شدیم، زیرا کمیاب شده و در زمان لازم باید به چند داروخانه سر بزنیم تا بتوانیم یک قوطی از این شیر خشک را تهیه کنیم.

  • سفارش از شهر دیگر

خانم انوری مادر یک پسر دوسال‌ونیمه است که برای تهیه پوشک فرزندش با مشکل مواجه شده؛ به‌گونه‌ای که به دوستانش که به شهرستان سفر می‌کنند سفارش کرده تا پوشک شماره6 ایرانی را برایش تهیه کنند. او با بیان اینکه برای فرزندش پوشک‌های متعددی را امتحان کرده تا سرانجام یک پوشک ایرانی را که نسبت به آن حساسیت ندارد پیدا کرده است، می‌گوید:‌ برای تهیه پوشک شماره6 به بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دولتی و غیردولتی مراجعه کرده‌ام اما بیشتر این فروشگاه‌ها فقط یک نوع پوشک ایرانی دارند که آن هم با قیمت 90هزار تومان عرضه می‌شود.

او ادامه می‌دهد: با این گرانی بی‌حدوحصر پوشک بچه تصمیم گرفته‌ام تا پسرم را از پوشک بگیرم و برایش شورت آموزشی تهیه کنم اما قیمت شورت‌های آموزشی هم که قبلا 50هزارتومان بوده الان 150هزار تومان شده است و خرید آن از توان من و بسیاری دیگر از خانواده‌ها خارج است.

فهیمه کارمند است و یک دختر 8ماهه دارد. او برای تهیه پوشک فرزندش به خیابان صاحب‌جمع که مرکز توزیع لوازم بهداشتی است مراجعه کرده اما قیمت‌ها در این خیابان که به بنکداری و عمده‌فروشی معروف است نه‌تنها با سایر محله‌ها فرقی ندارد بلکه در مواردی نیز 10 تا 15هزار تومان گران‌تر از سایر مغازه‌های شهر است.

یک فروشنده یک مرکز توزیع لوازم بهداشتی و آرایشی در محله سعادت‌آباد تهران در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص موجودی پوشک ایرانی گفت: انواع پوشک که تعداد زیادی از آن هم در مغازه باقی نمانده الان به قیمت 80هزار تومان فروخته می‌شود.

او در عین حال گفت:‌ ویزیتور کارخانه تولیدی پوشک که تا قبل از این از توزیع، عرضه و قیمت مناسبی برخوردار بود، امروز در مراجعه به فروشگاه عنوان کرده که فعلا فقط در حال ثبت سفارش مغازه‌داران برای کسری اجناسشان هستیم و مشخص نیست چه زمانی پوشک مورد نیاز مغازه‌داران توزیع می‌شود؛ زیرا تولید با مشکل روبه‌رو شده است.

یکی از مغازه‌داران خیابان بنی‌هاشم نیز تلفنی با اشاره به اینکه چند بسته پوشک ایرانی بیشتر در مغازه ندارد، گفت: چنانچه تا یک ساعت دیگر برای خرید مراجعه کنید این پوشک را با قیمت 80هزار تومان می‌توانید خریداری کنید. او در پاسخ به این سؤال که چرا یک ساعت دیگر؟ ادامه داد:

چند نفر قبل از شما برای خرید پوشک پول واریز کرده‌اند و چنانچه تا یک ساعت دیگر اینجا نباشید اگر مشتری دیگری بیاید پوشک را به آنها می‌فروشم. این مغازه‌دار در پاسخ به این سؤال که دلیل این مسئله چیست؟ گفت: کارخانه تولید پوشک فعلا توزیع آن را محدود کرده است.

او در خصوص پوشاک بزرگسالان نیز افزود: از یک‌ماه قبل پوشک بزرگسالان توزیع نشده و هرچه در مغازه‌ها وجود دارد مربوط به توزیع یک‌ماه گذشته ویزیتورهاست. مراجعه خبرنگار همشهری به برخی داروخانه‌ها نیز حاکی از اتمام موجودی پوشک بزرگسالان و کمبود پوشک‌های کودکان است. بیشتر داروخانه‌ها می‌گویند که آخرین‌بار در هفته‌ گذشته توزیع صورت گرفته و باوجود چندبار درخواست مشخص نیست چه زمانی توزیع دوباره پوشک انجام می‌شود.

کد خبر 415563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha