قیمت‌ها در حال افزایش است، نه فقط شاخص تورم رسمی بخش مصرف بلکه شاخص بهای تولیدکننده هم که چشم‌انداز آینده را نشان می‌دهد،

حکایت از ادامه سریال گرانی‌ها در هفته‌های آینده دارد و در این میان رفتار مردم برای خرید بیش از نیاز کالاها و انبارکردن آنها خود گویای نگرانی از رشد قیمت‌ها دارد، درحالی‌که دولت بارها اطمینان داده که هیچ کمبودی در کالاها وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد مردم نگران کمبود کالا نیستند بلکه می‌خواهند با پیش‌خرید کالاهای مورد مصرف‌شان، درآینده مجبور به خرید مایحتاج روزانه با قیمت بالاتر نباشند. دولت اما به جای اطمینان‌دادن به بازار و مردم فعلا به تله قیمت‌گذاری دستوری و برخوردهای تعزیراتی گرفتار شده.

به باور کارشناسان ادامه چنین روندی دردسرآفرین خواهد بود و بیش از آنکه اعتماد بازار و مردم را تقویت کند، به‌نظر نگرانی‌ها را افزون‌تر می‌سازد. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد به‌رغم تلاش دولت برای جلوگیری از گران‌شدن‌ کالاهای خوراکی، قیمت این کالاها هفته به هفته در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود این روند در هفته‌های آینده بازهم ادامه یابد.

به‌گونه‌ای که در فاصله سوم تا نهم شهریورماه امسال یعنی در 7روز لبنیات پرمصرف و متعارف نسبت به‌مدت مشابه در مرداد گذشته 18.6درصد، تخم مرغ 4.5درصد، برنج 2.3درصد، حبوبات 1.7درصد، میوه‌های تازه 5.7درصد، گوشت قرمز 7.6درصد، گوشت مرغ 17.5درصد، قندوشکر 18.9درصد، چای 3درصد، روغن نباتی 0.4درصد و سبزی‌های تازه 0.1درصد گران‌تر شده است.

روند قیمت‌های هفتگی کالاهای خوراکی پرمصرف در پایتخت حکایت از آن دارد که میانگین قیمت کالاهای لبنی در هفته منتهی به 9شهریورماه امسال نسبت به هفته مشابه سال گذشته 38.4درصد رشد داشته که ماست پاستوریزه با 63.6درصد بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. در این مدت تخم مرغ 51.8درصد، گوشت مرغ 34.7درصد، برنج درجه‌یک خارجی 47.3درصد، برنج درجه یک ایرانی 11.5درصد، گوشت گوسفند با استخوان 35.7درصد، گوشت گوساله 36.9درصد، قندوشکر 22.9درصد، چای 22.6درصد و روغن 10.8درصد نسبت به نهم شهریورماه پارسال گران‌تر شده است.

میوه

  • میوه‌های تازه پیشتاز گرانی‌ها

میانگین قیمت میوه‌های تازه در هفته نخست شهریورماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال رشدی 92.6درصدی را تجربه کرده که از بین میوه‌های فصل تابستان هر کیلوگرم موز با 181درصد رشد قیمت رکورد 11هزار و 460تومان را شکسته است. پس از آن هر کیلوگرم طالبی با 110درصد افزایش 3هزار و 776تومان، هندوانه با 94درصد رشد قیمت، 1663تومان و خربزه با 83درصد رشد 3هزار و 783تومان فروخته شده است.

روند قیمت سبزی‌های تازه هم نشان از گرانی 34درصدی دارد به‌گونه‌ای که در هفته نخست شهریورماه امسال نسبت به هفته مشابه پارسال، بادمجان با 71درصد، گوجه فرنگی 63درصد و خیار با 57.5درصد افزایش رکورددار رشد قیمت‌ها در گروه سبزی‌های تازه بوده‌اند. ادامه این روند به‌معنای گران‌تر شدن سفره صبحانه، ناهار و شام خانوارهای ایرانی است به‌گونه‌ای که شهروندان شاهد ثبت رکوردهای تازه قیمت هستند؛ قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی از مرز 14هزار تومان، گوشت گوسفند از مرز 61هزار تومان، گوشت گوساله از مرز 55هزار تومان و گوشت مرغ از مرز 11هزار تومان عبور کرده است.

کد خبر 415795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha