همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه تاریخی و علمی برزیل در ریودوژانیرو گرفتار شعله‌های آتش شد و تمام اشیای موجود در آن از بین رفت.

آتش سوزی در موزه ملی برزیل

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، آتش‌سوزي در موزه ملي 200 ساله ريو پس از بسته‌شدن درهاي آن به روي مردم در شامگاه روز يكشنبه آغاز شد و سراسر شب ادامه يافت. تصور مي‌شود تمام 200 ميليون قطعه، شئي و سندي تاريخي، علمي و فرهنگي موجود در اين موزه در آتش‌سوزي مهيب نابوده شده باشد. هر چند هنوز گزارشي از تلفات و آسيب‌هاي انساني مخابره نشده است.

دو نفر از مديران ارشد موزه ملي ريو اعلام كردند آسيبي كه با اين آتش‌سوزي به تاريخ و فرهنگ برزيل وارد آمده، بي‌نهايت بزرگ و جبران‌ناپذير است. موزه ريو بزرگ‌ترين موزه تاريخ طبيعي در منطقه آمريكاي لاتين بود و قدمت برخي از اشياي موجود در آن به 100 تا 200 سال مي‌رسيد. مارينا سيلوا، وزير پيشين محيط‌زيست و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري برزيل در پاييز آينده آتش‌سوزي موزه را به «لوبوتومي حافظه برزيل» تشبيه كرد.

از جمله اسناد و اشياي موزه ريو مي‌توان به آثار باقيمانده از پدروي يكم، پدر استقلال برزيل از استعمار پرتغال اشاره كرد. اسكلت 12 هزار ساله لوتسيا كه قديمي‌ترين اسكلت موجود در قاره آمريكاست، فسيل‌ها، دايناسورها و يك قطعه شهاب‌سنگ مربوط به سال 1784 به علاوه دست‌ساخته‌هاي مصري و اروپايي از ديگر مواردي است كه به نظر مي‌رسد در اين آتش‌سوزي مهيب و گسترده از بين رفته باشد.

با وجود سررسيدن نيروهاي آتش‌نشاني، برخي ماموران آب كافي براي مهار كردن آتش در اختيار نداشتند و همين به گسترده‌تر شدن شعله‌ها كمك كرد. هنوز علت آتش‌سوزي از سوي مقام‌هاي رسمي اعلام نشده است. موزه ريو ماه ژوئن امسال 200 ساله شد اما هيچ‌كدام از مسئولان دولت برزيل در جشن تولد آن شركت نكردند. ضمن اينكه ميشل تمر، رئيس‌جمهوري برزيل هم در ادامه سياست‌هاي رياضتي بودجه موزه را كاهش داده بود.

جامعه برزيل با بحران بيكاري 12 ميليون نفري دست و پنجه نرم مي‌كند و برخي معتقدند آتشي كه به جان موزه ملي 200 ساله اين كشور افتاده، كنايه‌اي است به بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي سال‌هاي اخير. برناردو ملو فرانكو، از شناخته‌شده‌ترين ستون‌نويسان برزيلي در سايت روزنامه اوگلوبو درباره آتش‌سوزي اخير نوشت: «تراژدي روز يكشنبه نوعي خودكشي ملي بود؛ جنايتي عليه گذشته و نسل‌هاي آينده.»

کد خبر 415273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha