همشهری آنلاین: هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز با اولین نمایش جهانی ساخته دامین شازل کارگردان برنده اسکار آغاز شد.

درام فضایی "اولین انسان" (First Man) ساخته دامین شازل کارگردان آمریکایی با بازی رایان گاسلینگ چهارشنبه‌شب در اولین نمایش رسمی خود در شب افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز با تشویق‌های گرم روبرو شد.

مهمانان و داوران بخش مسابقه بین‌الملل شامل گی‌یرمو دل تورو، نائومی واتس، کریستوف والتس و تایکا وایتیتی بعد از اولین نمایش فیلم شرکت یونیورسال در لیدو، برای سه دقیقه ایستاده فیلم را تشویق کردند.

به گزارش ددلاین، واکنش‌ها به "اولین انسان" نه خیلی هیجان‌انگیز بلکه توأم با احترام بود. فیلم جدید شازل بر مبنای 12 نقد اول نوشته‌شده در حال حاضر در وبسایت راتن تومیتوز 92 درصد آرای مثبت منتقدان را کسب کرده است. نویسنده‌های بریتانیایی، ایتالیایی و فرانسوی در روزنامه‌ها و وبسایت‌های خود مشتاقانه از "اولین انسان" استقبال کرده‌اند. قابلیت‌های تکنیکی، تصاویر حماسی، نقش‌آفرینی‌ها، حس آرام جاری در فیلم و موسیقی آن از مواردی است که مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.  

"اولین انسان" همچنین یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل است که شانس دریافت جایزه شیر طلایی این دوره جشنواره ونیز را دارند.

برای دومین بار است که جشنواره ونیز با فیلمی از شازل آغاز می‌شود. "لا لا لند" فیلم قبلی شازل در 2016 فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز بود. آن فیلم در لیدو با استقبال پرشور اهالی رسانه روبرو شد و بعدها در فصل جوایز سینمایی به موفقیت فراوان دست پیدا کرد. "لا لا لند" با 14 نامزدی پیشتاز جوایز اسکار 2017 بود و در نهایت در شش بخش پیروز شد، اما جایزه بهترین فیلم را به "مهتاب" به کارگردانی بری جنکینز باخت. "ضربه شلاق" دیگر ساخته شازل در 2015 برنده سه جایزه اسکار شد.

گاسلینگ در "اولین انسان" نقش نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی را بازی می‌کند که در 20 ژوئیه 1969 در مأموریت آپولو 11 بر کره ماه گام نهاد. کلر فوی (بازیگر سریال "تاج " تولید شبکه نت‌فلیکس) در نقش جنت شیرسن همسر آرمسترانگ ظاهر شده است. کایل چندلر، جیسن کلارک، کوری استول، کیاران هایندز، کریستوفر آبوت و پاتریک فویجت گروه بازیگران فیلم را کامل می‌کنند.

گاسلینگ و شازل در نشست مطبوعاتی "اولین انسان" مورد تشویق قرار گرفتند. گاسلینگ در نشست گفت که او و شازل از سال‌ها پیش که اولین بار یکدیگر را دیدند هر دو پروژه "لا لا لند" و "اولین انسان" را در ذهن داشتند.

جشنواره ونیز در سال‌های اخیر سکوی پرتاب تعدادی از رقبای فصل جوایز سینمایی بوده است. در پنج سال گذشته دو برنده اسکار بهترین فیلم - "بردمن" در 2014 و "جاذبه" در 2013 - فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز بوده‌اند.

به جز "اولین انسان"، تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون برادران کوئن، مایک لی، آلفونسو کوارون، ژاک اودیار و اولیویه آسایاس نیز جزو رقبای جدی جایزه شیر طلای جشنواره ونیز 2018 هستند.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد حضور کم‌رنگ کارگردانان زن در بخش مسابقه بین‌الملل در اولین روز جشنواره مورد بحث قرار گرفت. گی‌یرمو دل تورو رئیس داوران این بخش در نشست مطبوعاتی داوران، با اشتیاق درباره نیاز به برابری جنسیتی صحبت کرد. او گفت: فکر می‌کنم هدف باید این باشد که تا سال 2020 درصد حضور کارگردان مرد و زن پنجاه-پنجاه شود. اگر این اتفاق در 2019 بیفتد که چه بهتر.

پیش از آغاز رسمی جشنواره ونیز 75 در مراسمی با حضور پائولو باراتا رئیس بی‌ینال ونیز، جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد به ونسا رد گریو بازیگر بریتانیایی اعطاء شد. ردگریو 81 ساله از شناخته‌شده‌ترین اعضا یکی از معروف‌ترین خانواده‌های هنری بریتانیاست. او در شش دهه فعالیت هنری شش بار نامزد اسکار شد که چهار بار آن در نقش اصلی و دو بار در نقش مکمل بود و برای "جولیا" اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را به خانه برد. ردگریو در 1994 برای فیلم "اودسا کوچک" برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز شد. ردگریو جوایز امی، تونی، بفتا، اولیویر، کن، گلدن گلوب و انجمن بازیگران آمریکا را نیز در کارنامه دارد.

پیش از شروع جشنواره داوران بخش‌های مختلف در مراسم فوتوکال شرکت کردند. فاطمه معتمدآریا بازیگر ایرانی یکی از داوران این دوره بخش افق‌های ونیز است. رامین بحرانی کارگردان ایرانی- آمریکایی نیز داور بخش فیلم‌های اول جشنواره است.

هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز تا هشت سپتامبر (17 شهریور) ادامه دارد.

کد خبر 415001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha