همشهری آنلاین: شصت‌ودومین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار - مرداد و شهریور ۹۷ - منتشر شد.

شماره ۶۲ مجله توسعه مهندسی بازار منتشر شد

چکیده‌ این شماره از مجله را در ادامه می‌خوانید.

  • یادداشت/ میزگردهای برند شخصی با حضور استادان ایرانی و خارجی

توسعه مهندسی بازار در این شماره یک میزگرد برگزار کرده است با عنوان برند شخصی با حضور استادان ایرانی. جالب آنکه میزگرد برند شخصی نیز با حضور استادان برجسته‌ی بازاریابی در خارج از کشور برگزار شد.

افزون بر این میزگرد، نشریه حاوی گفت‌وگو با استادان بازاریابی، استاد بسته‌بندی، و آثار و مقالاتی است در حوزه‌های متنوع استارت‌آپ و شرکتهای استارت‌آپی در ایران.

  • سرمقاله/ مبانی مصرف

نویسنده و مدیرعامل شرکت اینوایرسول: بسياري از انگيزه‌هايي كه ما را تحريك به خريد كرده، دليل خريد ما را تعريف مي‌‌‌كنند و بر چگونگي خريد ما تأثير مي‌گذارند، در همه‌ي كشورها مشترك است. هرچه كه باشد، همه‌ي ما از مكزيكوسيتي گرفته تا تهران، از برلين گرفته تا توكيو در زيست، اقتصاد، كوچك شدن مناطق جغرافيايي، مد و فرهنگ پاپ اشتراكاتي داريم. ما به‌عنوان يك گونه‌ي جانوري، از زماني كه شكارچي، دامدار، ماهيگير، و كشاورز بوده‌‌‌ايم، به سوپرماركت مراجعه مي‌كرده‌ايم.

هوای گرم مردادماه هر فردی را برای جدا شدن از کولر و حضور در یک محیط عمومی منصرف می‌کند، اما برگزاری یک رویداد با طعم فناوری و نوآوری هر کسی را به جنب‌وجوش وامی‌دارد و الکامپ 2018 همان رویداد است.

نمایشگاهی که از یک چادر بادی در سال 1369 آغاز شد و امسال در بیست‌وچهارمین دوره‌ی خود 12 سالن را به خود اختصاص داده بود.

در این دوره، روز اول را برای بازدید انتخاب کردم. ساعت 11:30 به نمایشگاه رسیدم، به‌سرعت خودم را به جلوی یکی از کیوسکهای راهنما رساندم و درخواست نقشه کردم، اما خیلی زود ناامید شدم، چون هنوز نقشه‌ها آماده نشده بودند. به‌سرعت به راهم ادامه دادم و خودم را به سالنهای 11ـ10 و 9ـ8 رساندم. سالنهایی که به استارت‌آپ‌ها اختصاص داده شده بود و از سال 1394 با نام با نام الکامپ استارز یکی از جذاب‌ترین بخشهای نمایشگاه به شمار می‌رود.

  • اخبار بازاريابي/ بازار خبر

بازاریابی/ گفت‌وگو با دکتر محمد حقیقی - بازاریابی؛ از دانشگاه تا بازنشستگی

چکیده: باخبر شدیم استاد دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه تهران، دکتر محمد حقیقی، پس از سالها تلاش ستودنی در حوزه‌ی بازاریابی، به‌تازگی بازنشسته شده‌اند. به همین مناسبت، گفت‌وگویی کوتاه و صمیمی با این استاد گرانقدر داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

  • میزگرد/ برند شخصی

چکیده: شهرت، و اعتبار همانند برند، ذره ذره و به زبان ریاضی اپسیلن (ε) به اپسیلن به دست می‌آید و در اثر غفلت، سهل‌انگاری، و ناآگاهی به یکباره از دست می‌رود. دلیل آن نیز آشکار است. باید نخست قاعده‌ی بازی را بدانید، ابزارهای لازم برای دستیابی به شهرت و برند شدن را بشناسید، با مهارت تام و تمام این ابزارها را درست و بموقع به‌کار اندازید. و این همه، در این میزگرد آمده و تشریح شده است.

  • برند شخصی / مغز انسان چگونه افراد مشهور را می‌شناسد؟

چکیده: برخی از مردم مانند عکاسانی که همواره همراه بازیگران و سایر افراد مشهور هستند، حتی زمانی که افراد مشهور، عینکهای آفتابی کاملاً تیره به چشم بزنند و یا مدل موی خود را تغییر بدهند، می‌توانند آنها را بشناسند. دانشمندان به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که شناخت فوری افراد مشهور می‌تواند به وجود برخی سلولها در مغز مرتبط باشد.

  • میزگرد/ بایدها و نبایدهای برند شخصی کارآمد

چکیده: یکی از مباحثی که این روزها در جوامع بازاریابی داغ شده است، موضوع "برند شخصی" است. شاید فکر کنید که برند شخصی متخصص افراد خاص نظیر مدیران، هنرمندان، بازیگران یا ورزشکاران است. اما با خواندن این میزگرد متوجه خواهید شد که هر فردی که در جامعه زندگی می‌کند، برای یافتن شغل، سبک زندگی، ارتباط با دیگران و غیره نیازمند برند شخصی است. دلیلش را در این میزگرد بخوانید.

شرکت‌کنندگان در میزگرد: بری فلدمن (Berry Feldman) نویسنده‌ کتاب مسیر رسیدن به شناخت، صفر تا صد برند شخصی، مشاور بازاریابی، کپی‌رایتر، مؤسس و مالک شرکت فلدمن کریتیو (Feldman Creative) - مارتین لیندستروم (Martin Lindstrom) نویسنده‌ی دانمارکی کتاب معروف "خریدشناسی"، کارشناس برند، سخنران و یکی از صد فرد تأثیرگذار در فهرست مجله‌ی تایم - لیزا اوربان Lisa Orban کارشناس برند شخصی، روانشناس، مشاور برند شخصی

  • تبلیغات خلاق/ باز آمد بوی ماه مدرسه

چکیده: به ماه مهر و فصل مدارس نزدیک می‌شویم. خرید لوازم‌التحریر و کتاب و دفتر معمولاً از ماه شهریور آغاز می‌شود. به همین مناسبت، در این شماره از مجله سعی کردیم بیشتر به تبلیغات برندهایی بپردازیم که در زمینه‌ی لوازم‌التحریر فعالیت دارند.

  • استارت آپ/ گفت‌وگو با بنیانگذاران چه‌گوارا در ایران

ورود به بازار 800 میلیارد تومانی آب‌معدنی در ایران

چکیده: چه‌گوارا، استارت‌آپ آب‌معدنی ایرانی است که بنیانگذاران آن از فرازونشیب فعالیتهایشان می‌گویند. این گفت‌وگوی خواندنی را دنبال کنید.

  • استارت‌آپ/ گفت‌وگو با دیوید گیلمور، مؤسس فیجی‌واتر

فیجی‌واتر؛ کاروکسب پُررونق یک کارآفرین زنجیره‌ای

چکیده: فیجی‌واتر (Fiji Water) برند آب‌معدنی امریکایی است که به صورت بطری به درِ منزل یا شرکت مشتریان ارسال می‌شود. سرچشمه‌های این آب از جزایر فیجی سرچشمه گرفته است.

بنیانگذار اولیه‌ی فیجی‌واتر، دیوید گیلمور (David Gilmour)، کارآفرین امریکایی است که به دلیل راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و کاروکسب‌های مختلف به کارآفرین زنجیره‌ای امریکا شهرت یافت.

چکیده: کمپ‌بل (Campbell) شرکت امریکایی تولید سوپ است که سوپ و مواد غذایی مشابه را به صورت کنسروی به فروش می‌رساند و در بیش از 120 کشور جهان فروش دارد. مرکز اصلی این شرکت در نیوجرسی است.

کمپ‌بل تغییرات جدیدی را با استفاده از علم نورومارکتینگ در محصول سوپ خود و قفسه‌های فروشگاه ایجاد کرده است. سوپ کمپ‌بل که بیش از یک میلیارد دلار ارزش فروش داشت، بزرگترین کاروکسب این برند محسوب می‌شد.

  • کاروکسب / نگاهی به بازار داغ بستنی ایران

چکیده: از حدود صدسال پیش که رضاخان افرادی را برای آموزش و فراگیری آشپزی و غذاهای فرنگی به اروپا فرستاد، پای بستنی به بازار شهرهای ایران باز شد. "محمد ریش" یکی از همین افراد اعزامی به فرنگ بود که با میراث بستنی مدرن به ایران برگشت.

  • بسته‌بندی/ بسته‌بندی خلاقانه و نوآور

چکیده: بسته‌بندی دنیایی است از "دانش" و "هنر"، خلاقیت و علم که برای به‌کارگیری آن بهتر است از دنیای کنونی الهام گرفت؛ یعنی کوشش شرکتهایی را دید که برای بسته‌بندی سوسیس، گلدان، سس کچاپ، گوش‌پاک‌کن، چای، کفش نایک و... این خلاقیتها را به‌کار بسته‌اند.

  • بسته‌بندی/ گفت‌وگو با حسین پژمانفرد، طراح بسته‌بندی و تبلیغاتی

بسته‌بندی؛ و دیگر هیچ

چکیده: بسته‌بندی از نظر من دو جنبه دارد. یکی ساختار آن است و یکی گرافیک آن، که این دو در کنار هم معنی پیدا می‌کند. دو سازمان مردم‌نهاد در اروپا به نامهای EMA، FFCO وجود دارند که از سال 1960 به بعد تمام بسته‌بندیهایی که خلق می‌شوند را ثبت می‌کند و یک کد به آنها اختصاص داده می‌شود و به نوعی ثبت مالکیت معنوی انجام می‌گیرد که می‌تواند به اسم خود طراح یا شرکت باشد.

  • مذاکره/موردکاوی

مذاکره با کره‌جنوبی

چکیده: آشنایی با ویژگیها و خصوصیات استرالیایی‌ها بخشی از اطلاعات و آگاهیهایی است که بازرگانان ایرانی به آن نیاز دارند. مقاله‌ی حاضر کوشیده تا افزون بر این نوع از اطلاعات و آگاهیها، نکات کلیدی در مذاکره با کره‌جنوبی را با جزئیات معرفی کند.

  • فیلمهای بازاریابی/ سازمان آزاد: الهام‌بخش احساسات و عملکرد کارکنان

چکیده: جیم وایت‌هرتس (James Whitehurst) مدیر کاروکسب امریکایی و رئیس و مدیر اجرایی شرکت "رد هت" (Red Hat) است. ردهت یک شرکت پیشروی جهانی است که راه‌حلها و خدمات نرم‌افزار متن باز آی‌تی (IT) را به مشتریانش ارائه می‌دهد. وایت‌هرتس به نرم‌افزار مانند یک کاتالیزور برای نوآوری در کاروکسب نگاه می‌کند. وی با سابقه‌ی کاری در توسعه‌ی کاروکسب، امور مالی، و عملیات جهانی ثابت کرده که تخصص کافی برای کمک به شرکتها در شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی و کاروکسب را دارد.

  • کتابفروشی بازاریابی/تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
کد خبر 414941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha