یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

احمد میرخدائی-روزنامه‌نگار: یافته‌های آماری همشهری نشان می‌دهد در ۵‌ ماه سپری شده امسال، تفاوت قیمت میان گران‌ترین و ارزان‌ترین واحدهای مسکونی معامله شده در بازار مسکن تهران به ۱۳۱ برابر رسیده است.

مسکن

به گزارش همشهری، از ابتدای سال‌جاری تاکنون 55هزار و 493قرارداد خریدوفروش مسکونی در بازار پایتخت امضا و ثبت شده که 7مورد از این واحدهای مسکونی قیمت 5میلیارد تومانی داشته‌اند. در مقابل اما ارزان‌ترین واحد مسکونی پایتخت 38میلیون تومان در منطقه17 معامله شده که قیمت آن 131.5بار ارزان‌تر از خانه‌های 5میلیارد تومانی بالای شهر بوده است.

البته واحدهای گران‌قیمت پایتخت از نظر متراژ 8برابر از واحدهای ارزان‌قیمت بزرگ‌تر بوده‌اند اما درصورت برابرسازی متراژ این واحدها، باز هم اختلاف قیمت 15برابری میان آنها مشهود است.

  • جولان میلیاردرها

آخرین آمارهای بانک مرکزی از رشد 41.3درصد میانگین قیمت مسکن در 4‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حکایت می‌کرد که 4برابر نرخ تورم اعلام شده در این دوره بود. از سوی دیگر هرچند در 4‌ماه نخست سال‌جاری تعداد معاملات مسکن پایتخت 1.7درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد نشان می‌داد اما وضع معاملات به‌گونه‌ای نبود که نشانگر رونق ادامه‌دار بازار مسکن باشد به‌گونه‌ای که حالا آمارهای غیررسمی از کاهش 13درصدی معاملات بازار مسکن در مردادماه خبر می‌دهد که عمدتا می‌تواند به‌واسطه جهش قابل‌توجه قیمت رخ داده باشد.

نکته قابل‌توجه در گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن این است که هرچند 50درصد معاملات بازار مسکن پایتخت به واحدهای با متراژ کمتر از 80متر و با قیمت کمتر از میانگین قیمت بازار انجام شده اما همواره قیمت مسکن در مناطق یک تا 6 تهران از متوسط قیمت بازار بالاتر بوده و افزایش میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکن نیز از معاملات سنگین در این مناطق ناشی می‌شود؛ چراکه این 6منطقه هم از نظر قیمت و هم از نظر تعداد معاملات مسکن از متوسط شهر بالاتر ایستاده‌اند و گویا در بالا بردن قیمت نیز موفق عمل کرده‌اند.

بررسی‌های همشهری حاکی از این است که در 5 ‌ماه نخست سال‌جاری، از مجموع معاملات بازار مسکن تهران، مبلغ درج‌شده در 10هزار و 540 قرارداد فروش واحد مسکونی، معادل یک میلیارد تومان یا بالاتر بوده که این تعداد معادل 19درصد کل معاملات این بازار را تشکیل می‌دهد. همچنین در این دوره 205مورد معامله 4 تا 5میلیارد تومانی در بازار مسکن تهران انجام شده است.

  • چشم امید طبقه متوسط به وام مسکن

افزایش 400درصدی مبلغ تسهیلات انفرادی مسکن، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی بود که دولت یازدهم برای آشتی دادن طبقه متوسط با بازار رکودزده مسکن در پیش گرفت. بر‌این‌اساس دولت در چند مرحله مبلغ تسهیلات مسکن یکم برای خانه اولی‌ها را از حوالی 20 به 80میلیون تومان برای شخص و 160میلیون تومان برای زوج‌های خانه اولی رساند.

در این وضعیت تسهیلات اعطایی به یک زوج خانه اولی می‌توانست 50 تا 80درصد قیمت یک واحد میان‌متراژ در مناطق ارزان‌قیمت پایتخت را پوشش دهد اما با جهش قیمتی مسکن، قدرت پوشش‌دهی وام مسکن به‌کل قیمت یک واحد مسکونی سقوط کرد و به حوالی 20درصد قیمت یک واحد میان متراژ ارزان‌قیمت رسید.

به‌نظر می‌رسد در این شرایط گرفتن تسهیلات به‌جز در مواردی که با هدف تأمین کسری بهای واحد مسکونی اخذ می‌شود، قادر نباشد گرهی از کار متقاضیان خرید مسکن باز کند. البته ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن به تسنیم گفته است: هنوز روند افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم رو به افزایش است و به‌طور میانگین روزانه بیش از هزار حساب در این صندوق پس‌انداز افتتاح می‌شود و این بانک نیز هر هفته تقریبا 1500فقره تسهیلات مسکن یکم پرداخت می‌کند.

براساس این اظهارات به‌نظر می‌رسد گرچه هنوز امید خرید خانه با کمک تسهیلات مسکن برای خانه‌اولی‌ها وجود دارد اما کسانی که قبلا در این صندوق حساب باز می‌کنند در شرایط فعلی یا تمایلی به دریافت تسهیلات خود ندارند یا قادر به یافتن واحد مسکونی متناسب با بودجه خود نیستند.

جدول

کد خبر 414679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha