همشهری آنلاین: فشار خون بالا از جمله بیماری‌هایی است یافتن بهترین دارو یا ترکیبی از داروها با دوز مناسب برای درمان آن مستلزم مقداری آزمون و خطا است.

High-Blood-Pressure

با توجه به اینکه فشار خون بالا شایع خطر حمله قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد، هر چه زودتر بتوانید فشار خونتان را پایین بیاورید و به حد سالم ۱۳۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه و پایین‌تر برسانید، بهتر است.

امروزه با توجه به دسترس بودن پایشگرهای خودکار نسبتاً ارزان فشار خون، افراد می‌توانند به آسانی فشار خونشان را در خانه اندازه بگیرند.


وسایلی پیچیده‌تر هم در دسترس است که میزان‌های فشار خون به‌طور بی‌سیم به تلفن هوشمند یا وسیله دیگر مشابه می‌فرستند، بنابراین می‌توانید نتایج را به راحتی برای پزشکتان هم بفرستید. این اطلاعات ممکن است به دکتر شما کمک می‌کند که نوع داروهایتان و دوزهای آن‌ها را تا زمان ویزیت مطبی بعدی تنظیم کند تا معلوم شود آیا این رژیم درمانی مؤثر هست یا نه.

پایشگرهای خانگی فشار خون به خصوص برای افرادی سودمند است که به تازگی فشار خون بالایشان تشخیص داده شده است یا هنوز نتوانسته‌اند فشار خونشان را تا حد لازم پایین بیاورند.

البته افرادی که پایش خانگی فشار خون هم انجام نمی‌دهند، احتمالاً می‌توانند در نهایت به فشار خون طبیعی دست یابند- اما احتمالاً در این گروه افراد رسیدن به این هدف ممکن است شش تا ۱۲ ماه زمان اضافی نیاز داشته باشد.

اندازه‌گیری فشار خون در خانه می‌تواند به شما کمک کند احساس کنید در روند درمان بیماری‌تان دخیل هستند و بنابراین انگیزه بیشتری به شما بدهد که برای بهبود سلامتتان کوشش کنید؛ اما همه بیماران ممکن است چنین احساسی نداشته باشند.

برخی از افراد از اندازه‌گیری فشار خون در خانه اکراه دارند، چراکه نگران هستند نکند فشار خونشان بیش‌ازاندازه بالا باشد؛ اما این اضطراب معمولاً با تداوم اندازه‌گیری خانگی کاهش پیدا می‌کند و فرد احساسی راحتی بیشتری خواهد کرد.

از مشکلات دیگر اندازه‌گیری خانگی فشار خون می‌توان به «خستگی از درمان» و «فشار زیاد داده‌ها» اشاره کرد.

خستگی از درمان به یادآوری مداوم (ناشی از اندازه‌گیری روزانه فشار خون) که شما بیماری مزمنی دارید، اشاره دارد که می‌تواند باعث فرسودگی افراد شود. همچنین اگر داده‌های زیادی درباره فشار خونتان برای دکترتان بفرستید، ممکن است او اصلاً وقت نکند که آن‌ها را مرور کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که پایش فشار خون در خانه برای یک هفته در ماه برای کنترل مناسب فشار خون کافی است.

مسئله بعدی این است که آیا بیماران دارای فشار خون بالا می‌توانند همانند افراد دارای دیابت که سال‌هاست پزشکان بر اساس اندازه‌گیری قند خون در خانه اجازه تنظیم دارویشان را به آن‌ها می‌دهند، عمل کنند.

کارشناسان می‌گویند درباره فشار خون بالا هنوز زود است به چنین مرحله‌ای وارد شد، اما می‌توانید در این مورد با پزشکتان بحث کنید.

برای مثال اگر در اندازه‌گیری فشار خون در خانه متوجه شوید که فشار خونتان خیلی پایین است و چشمانتان سیاهی می‌رود و سرگیجه دارید (علامت فشار خون پایین)، می‌توانید از دکترتان بپرسید آیا اجازه می‌دهد دوز داروی ضد فشار خون ادرارآور یا مدر را کاهش دهید یا نه. البته باید دست‌کم در طول یک ماه با دکترتان تماس بگیرید و نتایج این تغییر را به او اطلاع دهید.

کد خبر 414365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha