همشهری آنلاین: شهرداری لوزان بی‌احترامی یک زن و شوهر مسلمان به برابری جنسیتی را دلیل اصلی رد درخواست آنها برای اعطای تابعیت سوئیسی اعلام کرد.

دست دادن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از فرانس‌پرس، اين زوج مسلمان به دليل دست ندادن با جنس مخالف در ميان اعضاي كميسيون شهرداري لوزان نتوانستند شهروند سوئيس شوند. گرگور جونو، شهردار لوزان بدون اشاره به مليت اين زن و شوهر مسلمان روز جمعه اعلام كرد نه زن با مردان دست داده است نه مرد با زنان. ضمن اينكه هر كدام در پاسخ دادن به پرسش‌هاي جنس مخالف مشكل داشتند. به همين دليل معيارهاي لازم را براي به دست آوردن حق شهروندي كسب نكردند.

دين اسلام هر گونه تماس جسمي زنان با مردان نامحرم و مردان با زنان نامحرم را منع كرده است. اين حق در برخي كشورها رسمي شناخته شده و مردم به آن احترام مي‌گذارند اما شهردار لوزان و سه عضو كميسيون شهرداري آن را نوعي بي‌احترامي به خود و قوانين كانتون وو دانستند و درخواست شهروند سوئيس شدن زوج مسلمان را رد كردند. اين زن و شوهر 30 روز ملهت دارند به راي شهرداري لوزان اعتراض كنند.

اين نخستين بار نيست كه ماجراي دست ندادن با نامحرم‌ها براي مسلمانان در سوئيس مشكل‌ساز مي‌شود. دو سال پيش مسئولان يك مدرسه راهنمايي به دو بردار مسلمان سوريه‌اي اجازه دادند با معلم خود دست ندهند. گرچه اين اقدام آنها در احترام به باورهاي مذهبي نوجوانان مسلمان بود اما خيلي زود به يك بحران ملي تبديل شد؛ آن هم در كشوري كه برخي آن را مهد محترم شمردن اديان و عقايد مختلف مي‌دانند.

دست دادن نشانه نهايت احترام دانش‌آموزان به دبيران و آموزگاران در سنت سوئيسي است. هر چند مسئولان محلي در واكنش به بحران ملي اقدام دانش‌آموزان سوري خيلي زود تصميم مديران مدرسه را لغو و همه را ملزم به دست دادن با معلم‌ها كردند.

کد خبر 413915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha