همشهری آنلاین: شصت‌وهشتمین شماره سینما و ادبیات به سینمای ایتالیا و کارگردان بنام آن میکل‌آنجلو آنتونیونی اختصاص دارد.

Antonioni

آنتونیونی یکی از مهم‌ترین فیگورهای سینمای مدرن اروپا و جهان است. 

دهه ۱۹۶۰ اوج درخشش آنتونیونی است که «سینمای منحصر‌به‌فرد و مدرن» خود را به جهان عرضه می‌کند. هر پنج فیلم او؛ «ماجرا»، «شب»، «کسوف»، «صحرای سرخ» و «آگراندیسمان» موفق می‌شوند معتبرترین جوایز سینمایی را از آن خود کنند و او را در مرکز توجه منتقدان و دوستداران سینما قرار دهند.

سینمای مستند و ارتباط و تاثیر آن بر فیلم‌ها و فیلمسازان سینمای داستانی موضوع بخش سینمای ایران این شماره است. 

رخشان بنی‌اعتماد در میزگرد همین شماره می‌گوید موضوع تعیین می‌کند که فیلمی قالب مستند یا داستانی داشته باشد. «سینمای مستند و داستانی هر یک امکاناتی به دست می‌دهد و در عین حال محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.» بنی‌اعتماد بر این باور است که سینمای داستانی مسیر هموارتر و سینمای مستند مسیر سخت‌تر و ناهموارتری دارد.

در ادامه طرح مباحث کلان در حوزه ادبیات داستانی در شماره گذشته مبحث  تعلیق در داستان محور بخش ادبی این شماره است.

نقش تعلیق در روایت ادبی چیست؟ آیا تعلیق نسبتی با ایجاد جذابیت و حتی راز ماندگاری اثر ادبی دارد، یا نقشش تنها به شگردی ادبی تقلیل پیدا می‌کند که نویسنده باید بداند چگونه از وجودش بهره‌برداری کند؟ 

بخش هیروگلیف در این شماره در پیوند با محور بخش ادبی به موضوع تعلیق اما از منظری متفاوت نگاه کرده است. «تعلیق نه به منزله‌ی تکنیکی روایی یا شگردی در داستان‌نویسی؛ بلکه تعلیق به جلوه‌ی نوعی تجربه؛ تجربه‌‌ای که نخست خالق متن ادبی به خلق آن می‌پردازد و سپس این تجربه در مسیر نوشته انحرافی ایجاد می‌کند و متن را از نظام بازنمایی بیرون می‌آورد.

سینمای پاتریسیو گوسمان مستند‌ساز صاحب سبک و سرشناس شیلیایی که در این شماره در بخش هنر و سیاست مورد بحث قرار می‌گیرد.

تمامی فیلم‌های گوسمان در بیش از چهار دهه تنها یک رویداد را دستمایه خود قرار داده‌اند: کودتای ایالات متحده بر ضد دولت دموکراتیک سالوادور آلنده در یازدهم سپتامبر ۱۹۷۳. رویدادی که بهانه‌ای بوده است تا فیلمساز به بازخوانی و تفکر در مفهوم یاد و خاطره بپردازد و از آن ابزاری نیرومند در برابر فاشیسم بسازد. 

مقاله تحلیل فراز و فرودهای بازیگری در سینمای فارسی و مرور کارنامه ناصر ملک مطیعی از زاویه‌ای بدیع به «مهمترین ستاره و شمایل تاریخ سینمای ایران» می‌پردازد.

پرونده‌ای به مناسبت هفتاد سالگی سودابه فضایلی پژوهشگر، داستان نویس و مترجم از دیگر بخش‌های این شماره مجله سینما و ادبیات است.

شصت و هشتمین شماره «سینما و ادبیات» (ویژه تیر و مرداد ۹۷) با بهای ۱۲ هزار تومان روی دکه رفت.

کد خبر 413866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha