مدیر مرکز محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به همشهری گفت: ۳۰ساختمان در شهرداری تهران مجهز به انرژی خورشیدی شده و درخصوص بوی نامطبوع اطراف فرودگاه با همکاری دستگاه‌های مرتبط، کانون‌های تولید بو شناسایی شده و برای رفع آنها اقدامات اصلاحی ارائه شده است.

او همچنین گفت: در معاونت شهرسازی تلاش کردیم در حوزه مدیریت انرژی وارد شویم و مبحث 19را کامل نظارت و عملیاتی کنیم. در شهر تهران 4برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می‌کنیم که باید کاهش یابد.

علیپور گفت: تلاش شده با همکاری مجموعه شهرداری تهران ساختمان‌ها ملزم به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شوند. همچنین در معاونت عمرانی پروژه‌های اجرایی باید قانون را رعایت کرده و پیوست محیط‌زیستی داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت محیط‌زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: با معاونت برنامه‌ریزی در راستای تحقق شهر هوشمند همکاری داریم و جزو 5عضو اصلی مدیریت این طرح هستیم. در دنیا هم انتخاب شهرهای موفق براساس مولفه محیط‌زیستی است و این اهمیت توسعه محیط‌زیست را می‌رساند.

علیپور با بیان اینکه در مناطق 22گانه تهران براساس ظرفیت هر منطقه یک پروژه تعریف کرده‌ایم، گفت: مثلا در منطقه22 بحث اکوپارک و در منطقه14 تصفیه‌خانه با ظرفیت یک میلیون مترمکعب را در دستور کار داریم و تا ظرفیت 30میلیون مترمکعب در سال آب تصفیه‌شده فاضلاب وارد فضای سبز می‌شود. در بحث تفکیک زباله هم در 3منطقه تهران به‌صورت پایلوت به‌دنبال اجرای طرح بزرگ کاهش زباله هستیم.

هم‌اکنون 70 درصد اطلس زیست‌محیطی مناطق تهران تدوین شده است که قابلیت به‌روز رسانی دارد و موجب می‌شود همه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. او از راه‌اندازی کانون خبرنگاران حامی محیط‌زیست خبر داد و از رسانه‌ها خواست تا همراهی‌اش کنند.

رئیس مرکز مدیریت محیط‌زیست در این نشست اعلام کرد: شهرداری تهران متولی پسماند پزشکی نیست و وزارت بهداشت متولی آن است و اختلاف‌نظرهایی هم وجود دارد. وزارت بهداشت می‌گوید بعد از انجام مراحل مخصوص بی‌خطرسازی زباله باید شهرداری دفن کند و ما می‌گوییم و معتقدیم این دفن شرایط خاصی دارد، لذا جلسات متعددی با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار و صورتجلسه‌ای تنظیم شد که مرجع تشخیص سازمان محیط‌زیست باشد و اگر گفتند زباله‌ها بی‌خطر است شهرداری دفن کند.

علیپور در پایان گفت: 144پروژه عمرانی شهرداری تهران طی تشکیل کمیته فنی، انجام مطالعات توجیه فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی به‌منظور شناسایی طرح‌ها و پروژه‌هایی که نیاز به مطالعات زیست‌محیطی داشتند مورد بررسی و غربالگری قرار گرفت که می‌توان به موارد ذیل مانند ساماندهی و بهسازی حریم خط راه‌آهن تهران- تبریز منطقه 18، توسعه قطب گردشگری شرق تهران (پارک جنگلی سرخه‌حصار) منطقه 13،

احداث مجموعه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و عمرانی به روش«BOO با ظرفیت یک میلیون تن در سال» آرادکوه، احداث مجموعه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و عمرانی به روش«BOO با ظرفیت یک میلیون تن در سال» آبعلی، دفع بهداشتی پسماندهای بهداشتی و درمانی (بیمارستانی) شهر تهران به روش زباله‌سوزی، احداث سلول دپوی ریجکت، ارتقای کمی وکیفی تصفیه‌خانه شیرابه آرادکوه (اصلاح و باز‌سازی‌) و پروژه‌های مشمول مطالعات توجیه زیست‌محیطی مانند تأمین دسترسی‌های نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، ساماندهی یا بازآرایی محور تهران ـ قم (آزادراه خلیج‌فارس) حدفاصل تقاطع جهاد ـ فرودگاه امام‌خمینی، طرح‌های مفهومی، پایه و تفصیلی مجموعه خدمات تعمیرگاهی، مجموعه غذاخوری‌ها، فضاهای باز و سبز، بوستان‌های بازی کودکان و فضاهای ورزشی: محور تهران ـ گرمسار ـ بزرگراه امام رضااشاره کرد.

  • عقد تفاهمنامه با جایکا

صدرالدین علیپور، رئیس مرکز محیط‌زیست و توسعه پایدار:÷ 80درصد آلودگی تهران متاثر از منابع متحرک است که قطعا توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو و استفاده از موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی مؤثر است که بخش تخصصی آن در حوزه حمل‌ونقل و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران است که اقدامات خوبی را در دست اجرا دارند؛ حتی تفاهمنامه‌هایی هم در این خصوص با جایکا منعقد شده است.

کد خبر 413789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha