چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهردار تهران با تاکید بر این‌که برج میلاد باید به نماد هم‌گرایی ملی تبدیل شود و این هم‌گرایی ملی که ضرورتی تام برای کشور ماست به تمام ایران زمین سرایت کند، گفت: به دنبال ساختن خانه اقوام در تهران هستیم تا همه اقوام بتوانند مراسم خود را در طول سال در آنجا برگزار کنند.

به گزارش شهرنوشت، سید محمدعلی افشانی، شهردار تهران در آئین شب فرهنگی خوزستان که در برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان اینک‌ه فرهنگ مهم‌ترين سرمايه بشري است و هويت جوامع بشري با فرهنگ شناخته مي شود، اظهار کرد: فرهنگ‌ها در طول تاریخ با تعامل، اثربخشی و اثرپذیری کامل‌تر شده‌اند.

محمدعلي افشاني گفت: در زمان جنگ، خوزستاني‌ها تمام هستي خود را فدا كردند تا خوزستان بماند و ايران بماند. فضاي آرام و بانشاط زندگي كنوني ماحاصل ازخودگذشتگي انسان‌هایی است که همه هستی خود را فدای ایران و ایرانی کردند.

  • خوزستان اولین استان ميراث فرهنگي در كشور است

افشانی در بخش دیگری از سخنان خودگفت:  کمتر کسی می‌داند استان خوزستان از نظر ميراث فرهنگي اولين استان در كشور است و حتي از استان بزرگ و غني مانند فارس با داشتن مهم‌ترین بنای سنگی به نام تخت جمشید نيز جلوتر است. آكادمي علوم روسيه با حضور ٣٠٠ متفكر بزرگ شامل باستان‌شناسانان و مورخان در زمان شوروي سابق، تحقيق وسيعي انجام داد كه بر اساس آن به این نتیجه رسیدند اولين شهري که بشریت بنا نهاد و مدنیت و شهرنشینی را در آنجا آغاز کرد، شهر شوش در استان خوزستان بود.

او افزود: مهم‌ترين زيگورات جهان در شهر شوش و منطقه چغازنبیل قرار دارد. هنوز خطوط ميخي روي آجرهايي كه شه هزار و ٣٥٠ سال پيش ساخته شده‌اند، به راحتی قابل خواندن است.

افشاني افزود: زمانی که معاون عمرانی استانداری خوزستان بودم گفتم ای کاش در کنار این زیگورات به سازندگان ما الهام می‌شد که نیاکان آنها از چه تکنولوژی استفاده کرده‌اند که با وجود سالیان دراز و باد و طوفان هنوز مقاوم مانده‌است اما وضعیت الان ما به گونه دیگری است.

افشانی ادامه داد: اینها بیانگر این است که استان خوزستان پیشینه تاریخی درخشانی داشته است.

شهردار تهران خوزستان را نماد همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام خواند و افزود: ايران كلا اين‌گونه است و اقوام ايراني به استثنا مواقعي كه حاكمانی می‌خواستند جایگزین حاکمان قبلی بشوند، با یکدیگر درگیری نداشته‌اند.

افشاني همچنین تاکید کرد: بخشي از فرهنگ موسيقي است و موسيقي چه در بخش آئینی و چه در بخش حماسی دارای نقش فوق‌العاده‌اي است.

او در مراسم شب فرهنگي خوزستان گفت: در این‌گونه مراسم کسی گوش شنوایی برای سخنرانی ندارد و همه دوست دارند موسیقی گوش دهند.ما در این مراسم به عینه شادی و نشاط را می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم که مردم بدون هزینه خوشحال هستند و ما هم از این خوشحالی، خرسند هستیم.

کد خبر 413705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha