همشهری آنلاین: عضو ناظر مجلس در هیات امنای صندوق توسعه ملی گفت: با تصمیم سران سه قوه ۱۲ درصد از منابع این صندوق برای مقابله با تحریم‌ها از چرخه پرداخت تسهیلات کنار گذاشته می‌شود تا در صورت بروز مشکل از آن استفاده شود.

صندوق توسعه ملی

محمد حسینی که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حضور دارد، در گفت‌و‌گو با ایرنا تاکید کرد که برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نیازمند تایید و اذن رهبر معظم انقلاب است.

  • صندوق توسعه ملی از پرداخت مالیات معاف شد

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی درباره معافیت این صندوق از پرداخت مالیات خبر داد و گفت: مشکل از آنجا آغاز شد که سازمان مالیاتی، صندوق را به عنوان بنگاه اقتصادی و موسسه مالی شناسایی و میزان درآمدهای حاصل در بخش های مختلف به خصوص سود حاصل از نرخ تسعیر ارز در پایان هر سال را به عنوان درآمد تلقی کرد.

نماینده مردم تفرش آشتیان در مجلس شورای اسلامی افزود: تعیین مالیات به حساب‌های صندوق توسعه ملی مربوط به سال‌های 90 تا 93 بود در حالی که ماده 34 قانون رفع موانع تولید مصوب سال 1394 سود حاصل از تسعیر ارز را از پرداخت مالیات معاف کرده است.

حسینی توضیح داد: اقدام سازمان امور مالیاتی که به نوعی صندوق توسعه ملی را بدهکار کرده بود، با ماهیت صندوق که نگهداشت ثروت ملی برای نسل آتی است، مغایرت داشت.
عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی گفت: در چند روز گذشته شورای عالی مالیاتی براساس ماده 251 مکرر درآمدهای صندوق را معاف از مالیات تشخیص داد و آنها را جزو منابع محسوب کرد.

وی افزود: براساس این رای، تمام مالیات‌های تشخیصی توسط سازمان امور مالیاتی برای صندوق توسعه منتفی شد.

  • سهم 32 درصدی از درآمدهای نفتی

این نماینده مجلس درباره سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی کشور گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه سهم صندوق از درآمد نفتی کشور 30 درصد است که هر سال 2 درصد به آن افزوده می‌شود؛ پارسال این میزان 30 درصد بود که امسال به 32 درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز را شامل می شود.

حسینی درخصوص پرداخت سود به حساب صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی گفت: به استناد اساسنامه صندوق، سود حاصل از سپرده‌های این منابع در بانک مرکزی باید در پایان هر سال به میزان میانگین سود سپرده محاسبه و به صندوق پرداخت شود.
وی افزود: منابع صندوق نزد بانک مرکزی به صورت ارزی است و سود متعارف باید ماهیانه یا هر سه ماه یکبار به صندوق پرداخت شود.

کد خبر 412999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha